از روبات انسان‌نمای ایرانی پرده‌برداری شد. سورنا2 دارای 145سانتی‌متر قد، 45 کیلوگرم وزن، 12درجه آزادی در پاها، 8درجه آزادی در دست‌ها و2درجه آزادی در سر است. گام برداشتن آرام و شبیه انسان، حرکات منظم دست و پا و حرکات مشابه رفتار انسانی از ویژگی‌های سورنا2 است.
کد خبر: ۳۴۱۱۲۲

در مرحله کنونی مهم‌ترین موضوع، اندازه و وزن روبات است؛ چراکه با تغییر اندازه روبات از اندازه‌های کوچک نظیر روبات‌های فوتبالیست به اندازه طبیعی انسان، تغییرات اساسی در دینامیک حرکتی روبات ایجاد می‌شود. این موضوع سبب پیچیده‌تر شدن نحوه کنترل و حفظ تعادل روبات می‌شود. با این حال، متخصصان با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های نوین و کمک انجمن تحقیق و توسعه و دیگر متخصصان داخلی توانسته‌اند این چالش بزرگ را پشت‌ سر بگذارند و به‌سوی کامل‌تر کردن این روبات گام بردارند.

گفتنی است که سورنا 1 نیز در سال 1387 به عنوان اولین روبات انسان‌نمای (Humanoid) ایرانی معرفی شد، اما از آنجا که از حداقل امکانات و استانداردهای تعریف شده برای یک انسان‌نما بی‌بهره بود، بسیاری از کارشناسان داخلی آن‌را هیومنوید نمی‌دانستند زیرا آن روبات تنها دارای قابلیت حرکت روی مسیر از پیش تعیین‌شده، به‌وسیله موتورهای D30 (و نه گام برداشتن) و سیستم مسیریاب و همچنین حرکت و فعالیت به‌صورت دستی از طریق اپراتور بود و فقط می‌توانست متن‌های از پیش تعیین‌شده را بخواند.

حال باید منتظر ماند تا سورنا2 نیز توسط متخصصان فن روباتیک آزمایش شود تا از نظرات ایشان آگاه شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها