رئیس هیات‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی گفت: مصرف خودسرانه مسکن‌هایی چون آسپیرین می‌تواند عوارضی چون خونریزی دستگاه گوارش، هپاتیت، نارسایی کبد و کلیه و مشکلات روحی را به همراه داشته باشد. دکتر ایرج خسرونیا در گفتگو با ایسنا درباره ضرورت مصرف منطقی داروها اضافه کرد: گروهی از مردم بدون تجویز پزشک، دارو مصرف می‌کنند و برخی بیماران نیز تمام داروهای تجویز شده را استفاده نمی‌کنند در نتیجه مقدار زیادی دارو بدون مصرف در خانه‌ها انبار می‌شود و به هدر می‌رود.
کد خبر: ۳۳۸۳۶۲

وی تاکید کرد: گاهی اوقات افراد غیرپزشک مصرف برخی داروها را به ورزشکاران رشته‌هایی مانند پرورش اندام توصیه می‌کنند. این در حالی است که این مواد حاوی هورمون‌هایی است که عارضه ایجاد می‌کند.

رئیس هیات‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران درباره ضرورت تجدیدنظر در چگونگی تجویز دارو گفت: متاسفانه برخی بیماران برای یک بیماری در طول یک هفته به 2 پزشک مراجعه می‌کنند بنابراین داروهای مختلفی برای آنان تجویز می‌شود که گاهی اوقات مشابه هستند.

وی با بیان این‌که در زمینه تجویز و مصرف دارو باید فرهنگ‌سازی کنیم، اظهار کرد: مراجعه به پزشک خانواده باید رواج پیدا کند تا هر بیمار ابتدا به پزشک خانواده خود مراجعه کند چون در صورت تحقق این امر بسیاری از مشکلات ناشی از تجویز و مصرف دارو حل می‌شود؛ چرا که پزشک و بیمار از یکدیگر شناخت کافی دارند.

رئیس هیات‌مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از بیماران از روستاها و شهرستان‌ها برای یک بیماری نه‌چندان مهم به پزشکان فوق تخصص مراجعه و داروهای تجویز شده را در خانه انبار می‌کنند.

خسرونیا اضافه کرد: برخی بیماران مانند افراد کهنسال بیماری‌های گوناگونی مانند چربی، فشار خون و قند بالا دارند بنابراین پزشکان عمومی مجبور به تجویز داروهایی بیش از حد معمول برای آنان می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها