یک سال گذشت و هفته جهاد کشاورزی از راه رسید تا مسوولان این بخش نیز در طول این هفته با انجام گفتگو‌ها به اقدامات انجام شده و برنامه‌هایی که در دستور کار دارند اشاره کنند. دیروز صادق خلیلیان وزیر جهادکشاورزی مناسبت هفته کشاورزی را با برگزاری یک نشست مطبوعاتی کلید زد و از اقداماتی که در طول 8 ماه از روی کار آمدنش انجام داده سخن گفت، چشم‌اندازی که وی از آینده ترسیم کرد به نظر امیدوار کننده می‌آید زیرا در صحبت‌هایش دست روی مواردی گذاشت که مشکل اساسی بخش کشاورزی است. در حال حاضر بسیاری از کشاورزان از فراهم نبودن زیرساخت‌ها، سنتی بودن کشت محصولات و بالا بودن هزینه‌های تولید رنج می‌برند و از این‌که دسترنجشان از سوی برخی انحصارگران و دلالان سودجو با قیمت نازل خریداری شده و با قیمت گزاف به دست مصرف کننده می‌رسد گله‌مند هستند.
کد خبر: ۳۳۴۲۴۵

البته وزیر جهاد کشاورزی بالا بودن هزینه تمام شده را در مورد همه محصولات کشاورزی نمی‌پذیرد و می‌گوید: ما در بسیاری از محصولات کشاورزی مزیت داریم و اگر این گونه نبود نمی‌توانستیم از مرز 3 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی عبور کنیم. وی با وجود این، بالا بودن هزینه دستمزد و خدمات در کشور را بر هزینه تمام شده تاثیرگذار دانسته و می‌گوید: اگر یک محصول را با قیمت هر کیلو 150 تومان در مزرعه تحویل دهیم آنچه در بازار مصرف نصیب مردم می‌شود قیمت‌های بالاست که ربطی به بالا بودن هزینه تولید ندارد.

وی می‌افزاید: در مورد محصولاتی که هزینه تمام شده آنها نیز بالاست می‌توان با افزایش عملکرد در سطح با استفاده از فناوری‌ها هزینه تولید را کاهش داد. وزیر کشاورزی گفت: از چند دهه گذشته کشورمان دچار حضور واسطه‌هایی شده که محصول را با قیمت بسیار پایین از تولیدکننده خریداری کرده و با قیمت بسیار بالا در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند که این وضعیت باید ساماندهی شده و در راستای بهبود این وضعیت اقدامات خود را سازماندهی کنیم که از اواخر سال گذشته در این زمینه برنامه‌هایی را شروع کرده‌ایم.

هدفمندی یارانه‌ها برای بخش کشاورزی امسال اجرا نمی‌شود

با وجودی که کشاورزان از اثرات اجرای هدفمندی یارانه‌ها بر هزینه‌های خود می‌گویند اما وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید که هدفمندی یارانه‌ها سال اول در بخش کشاورزی اجرا نمی‌شود و حذف یارانه حامل‌های انرژی در این بخش نیز تدریجی و ترجیحی خواهد بود. خلیلیان به طرح جامعی برای پشتیبانی از بخش کشاورزی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در واحد‌های مرغداری و دامداری طرحی داریم که در مجموع 27 هزار و 500 واحد تولیدی را در بر می‌گیرد. همچنین در خصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت در مزارع، طرح جایگزینی تراکتور و کمباین‌های فرسوده به تعداد 150 هزار دستگاه دنبال می‌شود. وی افزود: با اصلاح سیستم حرارتی گلخانه‌های کشور در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت 5 هزار گلخانه تحت پوشش قرار خواهد گرفت که این کار حدود 7 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 2 هزار و 500 میلیارد تومان آن را دولت کمک کرده و مابقی نیز از طریق تسهیلات بانکی تامین می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که اجرای این طرح‌ها به کاهش 2 میلیارد و 200 میلیون لیتر سوخت در سال منجر خواهد شد، ادامه داد: در عین حال 2 یا 3 طرح تکمیلی اصلاح و احیای باغات و بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی در سطح 3 میلیون و 300 هزار هکتار دنبال می‌شود که برای بهینه‌سازی مصرف آب 5 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

خلیلیان تصریح کرد: اعتباری معادل 6 هزار و 450 میلیارد تومان نیز برای پرداخت مستقیم به کشاورزان پیشنهاد داده‌ایم چرا که اعتقاد داریم این اقدام باید در کوتاه مدت دنبال شود تا اثرات جانبی طرح برای کشاورزان خنثی شود.

سیما رادمنش / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها