مهمانان رادیو گفت و گو از جمله آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و آیت الله محسن مجتهد شبستری امام جمعه تبریز در یک نشست خبری به بحث در مورد سخنان راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز 14 خرداد پرداختند و زوایای مختلف این سخنان را بازگو کردند . مشروح این گفت و گو به این شرح است:
کد خبر: ۳۳۲۷۱۰

رادیو گفت و گو: مراسم بیست و یکمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با حضور پرشکوه مردم وفادار و انقلابی ایران برگزار شد و مردم ایران با رهبر معظم انقلاب و ولی فقیه زمان پیمان مجدد بستند. حضرت آیت الله خامنه ای در این اجتماع عظیم بر ضرورت تبیین سیره عملی حضرت امام رضوان الله تعالی علیه، به عنوان شاخص اصولی حرمت انقلاب اسلامی تأکید فرمودند.
آقای حائری شیرازی ،اگر ممکن است در مورد چگونگی انتخاب ایت الله  خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب توضیحاتی بفرمائید.

حائری شیرازی: در روز رحلت امام وصیت نامه امام به وسیله ایشان خوانده شد و از صبح تا ظهر فرصت قرائت وصیت نامه بود. بعد ناهار و نماز صورت گرفت و افراد آمدند ثبت نام کردند برای نطق قبل از دستور. بعد از اینکه نطق قبل از دستور تمام شد، اداره کننده ها گفتند که ببینیم شورایی نظر مجلس خبرگان است یا رهبر فردی؟

از نظر آئین نامه هم اول باید مخالف صحبت کند.گفتند هر کسی که نوبت او بوده برای خواندن نطق قبل از دستور اما به دلیل اینکه فرصت نبوده ونطق قبل از دستور او متوقف شده ،اگر بخواهد می تواند به عنوان اولین مخالف صحبت کند.

 آقای خرم آبادی گفت نوبت صحبت فلانی است، اسم من را بردند. گفتند شما به عنوان مخالف صحبت می کنید؟ گفتم بله. به عنوان اولین مخالف صحبت کردم، که بعد از اینکه قانون اساسی تغییر کرد و شورای قضایی تبدیل شد به ریاست قوه قضائیه و ادغام شد نخست وزیری در ریاست جمهوری، شورای رهبری در این شرایط روحیه نمی دهد، چون تجربه شده امور شورایی نتیجه نداشته است. بعد هم یک موافق صحبت کرد. بعد هم آیت الله جنتی به عنوان مخالفت آمد صحبت کرد و گفت که اگر می توانست هرکسی ان برجستگی که درش است به دیگران هم سرایت دهد شورایی خوب بود، اما مجموعه کلام ایشان این بود که وقتی یک جماعتی می خواهند با هم راه بروند، ضعیف نمی تواند به پای قوی بیاید،قوی ترها ناچارند به پای ضعیف روند…. عدله مخالفین قوی تر بود. آقایان نظرشان شورایی بود،به همین دلیل گفتند مخالفین قیام کنند که مثلاً اگر 10 نفر هم ممتنع هستند می ینند،موافقین شورا هم نشستند، این 10 تا به آنها اضافه می شوند. بنا شد فقط مخالفین قیام کنند.

بر خلاف انتظار مخالفین اکثریت هستند. رئیس اعلام کرد که  نظر مجلس شورایی نیست. نظر  رهبری فردی است. وقتی اسم رهبری فردی آمد یک نفر،نشناختم که بود،اسم آقای رئیس جمهور را برد. ایشان بدشان آمد. آمدند پشت تریبون گفتند می دانید چه کار می خواهید سر آدم بیاورید، خیلی هم  سرخ  شده بود.

شورای نگهبان گفتند شما چرا جلوی اجرای قانون را می گیرید؟ ایشان هم ساکت شد رفت نشست. اسم ایشان مطرح شده بود،به خاطر هر کسی. مثلاً می گفت شورایی که و که باشند ،اسم ایشان هم می گفت. یا 5 نفر یا 10 نفر همه اسم ایشان را می بردند و بعد رأی گیری کردند، برای اینکه ایشان رهبر شود.چهار پنجم رأی آورد.

جلسه که تمام شد آقای جنتی به من گفتند ،برویم یک سر سلامی به حاج احمد آقا بگوییم. به جماران رفتیم. به ایشان اطلاع دادیم که خبرگان فلانی را رهبر کردند. ایشان گفت دل امام را شاد کردید  بعد اضافه کرد، چند روز قبل،من با امام پای تلویزیون نشسته بودیم،آقای رئیس جمهور داشتند از گروه تشریفات درکره شمالی سان
می دیدند به اتفاق آقای کیم ایل سونگ . من به  امام گفتم  فلانی چقدر با وقار حرکت می کند . امام گفتند من هر چه فکر می کنم آقا سید علی برای رهبری مناسب است. یعنی از امام هیچ خرجی نشد برای اینکه ایشان رهبر شود. بعد از اینکه عنوان شدند و رأی آوردند اعلام شد که نظر امام هم ایشان بوده.

رادیو گفت و گو: آقای کعبی، در مراسم بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام رضوان الله تعالی علیه، مقام معظم رهبری در فرمایشات خود اشاره کردند که نباید به خاطر خوشامد برخی جریانها برخی از ابعاد شخصیتی و اخلاقی امام راحل نادیده گرفته شود.تحلیل شما از این فرمایش مقام معظم رهبری چیست؟

کعبی:بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامه برکاته ،در بیست و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل در زمینه خط امام به عنوان کل تجزیه ناپذیر، ایشان خط امام را به عنوان بازگویه اسلام ناب محمدی در عصر حاضر در متن زندگی و صحنه حیات سیاسی اجتماعی و در عرصه داخلی و روابط  بین الملل تبیین کردند.

 خط امام را باید در بینش و گرایش،رویکرد و عملکرد اشخاص و جریانها جستجو کنیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه حساس بودند که برخی نگاه تجزیه انگارانه یا دعاگونه و یا با تکیه بر گذشته و سوابق صرفاً انقلابی خودشان به خط امام نگاه می کنند و نسبت به بخش مهمی از محورهای خط امام تساهل و یا انکار کردند.

 رهبر معظم انقلاب خط امام را به عنوان یک شاخص و ملاک به عنوان یک کل تجزیه ناپذیر مطرح کردند و استفاده ابزاری از خط امام و یا بدفهمی و کج فهمی در عرصه تفکر نسبت به خط امام ،هر دو باعث دوری از خط امام راحل است. رهبر معظم انقلاب اسلامی، شاخصه های عمده خط امام را در قالب تابلویی درخشنده، اولاً از عمق رفتار و عمل و حیات امام و عمق باورها و ارزشهای اسلامی استخراج و به امت حاضر در صحنه در بیست و یکمین سالگرد ملکوتی امام راحل و همه ایرانیان ولایت مدار،شهید پرور و اقصی نقاط جهان بیان کردند.

مردم از عمق جان باور دارند که رهبر معظم انقلاب اسلامی،آیت الله العظمی خامنه ای، در قد و قواره امام خمینی در بیست و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل ظاهر شدند و از این منظر می شود گفت که همان شعار مردم که می گفتند خامنه ای خمینی دیگراست  در واقع تجلی و بروز پیدا کرد در بیست و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام.

 به همین جهت،رهبری بر این شاخصه ها خیلی تأکید داشتند. اسلام گرایی،مرزبندی با دشمن و جاذبه و دافعه داشتن،میزان حال فعلی اشخاص بودن،مردم گرایی واتکای  نظام به رأی مردم و عدم تفکیک بین جمهوریت و اسلامیت. همبستگی به وحدت ،توجه به مسائل امت اسلامی به ویژه مسئله فلسطین.

 من در مورد اسلام گرایی عرض کنم که امروز منفعلین  دربرابر غرب و ساکتین و متحجرین گریزان از صحنه حیات سیاسی و اجتماعی به مثابه دو لبه   قیچی سکولاریسم در مقابل خط امام صف آرایی کردند و رهبری اسلام ناب محمدی را به عنوان خط امام مطرح کردند. رهبری ظرفیت افکار عمومی انسانهای آزادیخواه و طرفدار حقوق بشر و نهضت بیدار اسلامی را در برابر نظام سلطه و پروژه صهیونیسم،به صحنه آورد.

 ولایت فقیه یا فلسفه سیاسی اسلام قطعاً با این روشی که رهبری اداره می کند  جهان را فتح می کند و صلح و امنیت و عدالت را محقق می کند. این نکاتی است که من در مورد بیانات رهبری می توانم بگویم. به هر جهت شاخصه های خط امام به گونه ای است که الان مردم این شاخصه ها را خوب می شناسند.

با تبیین رهبری این شاخصه ها برجسته شده و مردم از این منظر با عمق جریان فتنه آشنا شدند و قطعا فتنه گران نمی توانند در قالب ادعای خط امام یا تکیه بر سابقه و گذشته و انقلابی خود بین صفوف به هم فشرده ملت وفادار به امام و شهدا و وفادار به ولایت فقیه شکاف ایجاد کنند. مردم فتنه گران را در هرلباس و جایگاه، به حول و قوه الهی منزوی خواهند کرد.

رادیو گفت و گو: جناب کعبی ، در بخشی از صحبتهایتان اشاره کردید به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری واینکه ایشان به جاذبه و دافعه حضرت امام هم اشاره فرمودند . این که نمی شود با دشمنان انقلاب ائتلاف کرد و دم از انقلاب و امام زد. اگر ممکن است در مورد این فراز از فرمایشات مقام معظم رهبری هم توضیح بفرمایید.

 کعبی:عرض ما این است که یکی از شاخصه های عمده خط امام،جاذبه و دافعه داشتن است و امام همواره در رفتار و بینش و گرایش نسبت به این وضعیت بسیار حساس بودند. یک خاطره ای را رهبر معظم انقلاب از امام نقل می کنند که هنگامی که امام در بیمارستان بودند، سال 64،65 دنبال رهبر معظم انقلاب فرستادند ،توصیه کردند به رهبری و شخصیت های بزرگ نظام، فرمودند که قوی باشید،احساس ضعف نکنید. به خدا متکی باشید. اشداء علی الکفار ورحماءبینهم باشید،این همان جاذبه و دافعه داشتن است.اگر با هم بودید هیچ کس نمی تواند به شما آسیب برساند. این لب بحث جاذبه و دافعه داشتن است .

نمی شود  کسی مرزبندیها با دشمنان انقلاب با استکبار با صهیونیستها با ضد انقلاب با اپوزوسیون به هم بزند،در آن جبهه باشد از یک طرف بگوید من انقلابی هستم و خط امامی هستم. همانطور که رهبری دقیق تبیین کردند.  حتی خود امام بدون خط امام هویت خود را از دست می دهد و امام با باورها و ارزشهای عمیق الهی و اسلامی که یک بعد آن جاذبه و دافعه داشتن و مرزبندی با دشمنان اسلام دشمن شناسی و شناخت مکر و فریب دشمنان اسلام و تیزهوشی در این زمینه شناخته شده است.

رادیو گفت و گو:آقای شبستری  ، در مراسم بیست و یکمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی مقام معظم رهبری در بخشی از فرمایشات خود اشاره فرمودند که نباید به خاطر خوشامد برخی جریانها ، برخی از ابعاد شخصیتی و اخلاقی امام راحل نادیده گرفته شود. منظور از این ابعاد شخصیتی و اخلاقی امام چیست. و تحلیل حضرتعالی از این فرمایش مقام معظم رهبری چیست؟

شبستری:به نظرم مقام معظم رهبری در صدد این بودند که امام رضوان الله تعالی علیه، یک شخصیت جامع الابعادی بود  و باید تمام اهداف ایشان، اندیشه های ایشان،سیره و عملکرد ایشان مورد توجه قرار گیرد و نه اینکه بعضی مطالبش را بگیرید، بعضی مطالبش را طور دیگر تفسیر کنید. ظاهراً می خواستند بگویند تمام جوانب رهنمودهای امام باید مورد توجه قرار گیرد و این طور نباشد که هر کس برداشت خودش را با سلیقه خودش از فرمایشات امام، از رهنمودهای امام اتخاذ کند و قسمتهای دیگر فرمایش امام را نادیده بگیرد. ظاهراً باید به تمام ابعاد مطالب امام توجه کرد.یک مطالب کلی بود، مصداق آن را هر کس باید در مورد خودش فکر کند. بعضی روزنامه ها تیترهایی می زنند، برداشت خودشان را تیتر می زنند و حال اینکه در محتوا مطالب دیگری هم هست.

رادیو گفت و گو: جناب شبستری از دیدگاه جنابعالی تحلیل این فرمایش مقام معظم رهبری در شرایط روز چگونه است؟

 شبستری:من نظرم این است که آقا ً در فرمایششان به نقل از امام فرمودند که میزان حال فعلی افراد است. ایشان نظرشان این است که امام اگر درباره اشخاصی مثلاً مطالبی فرمودند ولی بعد آنها روش دیگری پیش گرفتند و از مسیر امام منحرف شدند دیگر میزان حال فعلی اشخاص است. در اوایل انقلاب افرادی بودند مورد تأیید امام بودند، گروههایی بودند، جمعیتهایی بودند، بعد مسیر آنها منحرف شد. باید به این مسائل عنایتی شود و در شرایط روز هم کاملاً مصادیق دارد. افرادی بودند که آن موقع خودشان را به امام منتسب می کردند ولی متأسفانه بعداً با توجه به ابعاد روحی اشخاص و مسائل فکری اشخاص،یا خدای نکرده وابستگی اشخاص به بیگانه اینها به بیراهه رفتند. آقا نظرشان این بود که اینها باید از این رفتار که قسمتی از فرمایشات امام را می گیرند و قسمتی دیگر را نمی گیرند پرهیز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها