«دو باشگاه اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن، ابزارهای موفقیت تیم‌هایشان را فراهم کرده‌اند، بنابراین باید شاهد ادامه موفقیت‌های آنان باشیم.»
کد خبر: ۳۲۹۵۰۵

ناصر پورمحمدی سرمربی و مربی پیشین تیم‌های ابومسلم، پیکان، ذوب‌آهن و سپاهان در تشریح این دیدگاه خود به جام‌جم گفت: 4 عامل می‌تواند موفقیت‌های یک تیم را تضمین کند که عبارتند از: 1ـ مدیریت آگاه دارای برنامه و باثبات 2ـ حامی مالی قوی و دائمی 3ـ کادر فنی توانا و دارای ثبات 4ـ بازیکنان دارای کیفیت.

تیم‌های اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان، با فراهم آوردن این 4 عامل، خود را به قطب‌های فوتبال ایران تبدیل کرده‌اند و مطمئنا در صورت حفظ این فاکتورها در سال‌های آینده هم می‌توانند ضمن حفظ موفقیت‌های فعلی، ناکامی‌های خود را نیز جبران کنند.

پورمهدی که سابقه مربیگری چندین‌ساله سپاهان را در کارنامه دارد ناکامی این باشگاه در عرصه رقابت‌های امسال لیگ قهرمانان آسیا را بیش از هرچیزی مرهون بدشانسی این تیم دانست و گفت: شما دیدید در آخرین بازی سپاهان مقابل حریف اماراتی ـ که شاید ضعیف‌ترین بازی سپاهان هم بود ـ چقدر این تیم در زمین حریف، برای خود موقعیت گل به وجود آورد ولی بدشانسی‌ها حکم به حذف سپاهان دادند. با این حال، اعتقاد من این است که اگر این باشگاه، نیروها، امکانات و تجربه‌های خود را حفظ کند، در فصل آتی قادر به جبران مافات و صعود تا مراحل بالایی لیگ قهرمانان آسیا و حتی تکرار خاطره شرکت در فینال این مسابقه‌ها باشد.

پورمهدی که سابقه بازی و مربیگری چندساله در ذوب‌آهن را هم داراست، در مورد این تیم گفت: طی 2 سال و نیم گذشته، ذوب‌آهن حضور ممتازی در فوتبال ایران ارائه کرده است و اگر روند کنونی خود را حفظ کند تا سال‌ها می‌تواند در آسیا عرض‌اندام کند.

ناصر پورمهدی که تا چند هفته نخستین لیگ امسال، هدایت ابومسلم بحران‌زده را در اختیار داشت راجع به شرایط این تیم گفت: با نگاهی دوباره به فاکتورهای مورد اشاره‌ام برای موفقیت یک تیم، می‌بینید که هیچ‌یک از آنها در ابومسلم وجود نداشت.

یعنی این تیم مردمی و پرهوادار پس از آن‌که سال گذشته به حکم تفاضل گل در لیگ برتر باقی ماند، 16 بازیکن خود از جمله بائو،‌ اولروم، ثابتی، رزاقی، گردان، چاه‌جویی، اظهری و ... را از دست داد و ما با استفاده از جوانان خوش‌آتیه ولی بی‌نام و نشان مثل خرسندنیا، عباسیان و عبدالله‌پور کار را آغاز کردیم.

در حالی که این باشگاه با بحران شدیدی روبه‌رو شده بود، یعنی از سویی فدراسیون فوتبال رای به تعلیق باشگاه صادر کرد، از سویی نیروی انتظامی درصدد بازپس‌گیری ساختمان باشگاه برآمد و از سویی باشگاه با اختلافات شدید بر سر میزان سهام سهامداران عمده‌ای چون شفق و قاسمی روبه‌رو بود و مدیران عامل مرتبا در حال تغییر بودند. این فشارها آن‌قدر روی تیم سنگینی می‌کرد که بازیکنان مدتی در اعتصاب به سر بردند.

شرایط مالی تیم ما هم آنقدر بد بود که تیم در پرداخت مطالبات بازیکنان و هزینه‌های مسافرت و تامین هتل مشکل داشت.

در چنین شرایطی، پس از چند هفته ناکامی تیم، جانداری که دستیار من بود با مشورت حنطه، 6 هفته‌ای کارم را دنبال کرد سپس نوبت به سرمربیگری 7 هفته‌ای فرهاد کاظمی و 8 هفته‌ای پرویز مظلومی و دیگر مربیانی رسید که همگی خوب بودند ولی تغییرات فراوان، زمینه موفقیت را از آنها سلب کرده بود البته حضور زمان به عنوان مدیرعامل و پولی که او به باشگاه تزریق کرد شرایط را بهتر کرده است و من امیدوارم این باشگاه ریشه‌دار و پرهوادار حالا که استانداری، تربیت‌بدنی و هیات فوتبال را پشتیبان و حامی خود می‌بیند به جایگاه خوب سابق خود برگردد.

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد تغییرات جدید در کادر فنی تیم ملی و اضافه شدن علیرضا منصوریان و یک مربی گمنام بدنساز به این تیم گفت: همه‌جای دنیا کمیته فنی و فدراسیون بر تصمیمات تیم ملی احاطه دارند تا سلایق فردی هیچ نقشی در تصمیم‌ها و حتی سیستم‌ها نداشته باشند.

مثلا در کشور آلمان، نه تنها همه می‌دانستند براساس رای کمیته فنی بعد از بکن باوئر نوبت برتی فوگتس است،‌ بلکه همه می‌دانستند بعد از فوگتس، رودی فولر کار را ادامه می‌دهد و سپس کلینزمان و یوآخیم‌لو از پیش مشخص شده بودند بلکه حتی سیستم مورد اجرای آن مربیان هم در کمیته فنی تعیین می‌شود و همه تیم‌ها از 8 تا 10 ساله‌ها به بالا، با همان سیستم بازی می‌کنند تا همه‌چیز هماهنگ پیش‌ برود و بازیکنان از بچگی به شرایط مورد نظر، عادت کنند. اما در کشور ما اصلا چنین چیزی دیده نمی‌شود.

البته من منصوریان را به عنوان بازیکنی خوب می‌شناسم ولی در مورد مربیگری او اصلا نمی‌توانم اظهار نظری کنم، چون در ابتدای راه قرار دارد. در هر صورت باید از او در مسوولیت جدیدش حمایت کرد چون اکنون عضوی از کادر تیم ملی کشورمان محسوب می‌شود.

در عین حال تا زمانی که کمیته فنی کاملا آگاه، دائمی و دارای ضمانت اجرایی در تصمیم‌ها نداشته باشیم که به عنوان اتاق فکری براساس استدلال و منطق عمل کند، انتظار سلیقه‌گرایی همچنان وجود خواهد داشت.

پورمهدی با اشاره به این‌که در طول فصل تازه به پایان رسیده لیگ برتر و پس از خداحافظی با ابومسلم، دو پیشنهاد مربیگری در تیم‌های دیگر دریافت کرده ولی با آنها به توافق لازم نرسیده است، گفت: اکنون هم با دو پیشنهاد لیگ برتری دیگر و پیشنهادهایی از لیگ آزادگان روبه‌رو هستم ولی ترجیح می‌دهم مطالعه بیشتری روی آنها انجام دهم و فکر می‌کنم تا 2 هفته بعد، خبرهایی در مورد تیم جدیدم اعلام شود.

مجید عباسقلی 
گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها