رژیم صهیونیستی طی یک اقدام تحریک‌آمیز با هدف گسترش کنترل و تثبیت قدرت خود در سرزمین‌های اشغالی سیاست نظامی جدیدی را اتخاذ کرده است. طبق سیاست جدید رژیم صهیونیستی، نظامیان این رژیم هزاران فلسطینی را از خانه‌های خود در کرانه باختری اخراج خواهند کرد. در دستور جدیدی که ازسوی سران ارتش رژیم صهیونیستی صادر شده است از این پس فلسطینی‌هایی که درکرانه باختری زندگی می‌کنند و فاقد کارت هویت صادر شده از سوی این رژیم باشند یا مجوز رسمی از سوی نظامیان صهیونیستی دریافت نکرده باشند به عنوان «فرد نفوذی» شناخته خواهند شد. نکته قابل تامل اینجاست که حتی فلسطینی‌هایی که در کرانه باختری به دنیا آمده باشند و سال‌ها نیز در آنجا زندگی کرده باشند اما فاقد مدارک شناسایی صادره از سوی این رژیم باشند نیز به عنوان فرد نفوذی شناخته می‌شوند و بی‌درنگ از کرانه باختری اخراج خواهند شد. علاوه بر این طبق قوانین جدید صادر شده افراد ناقض آن علاوه بر اخراج فوری حتی ممکن است تا 7 سال نیز به زندان محکوم شوند.
کد خبر: ۳۲۶۹۰۲

گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم درصدد است ده‌ها هزار فلسطینی را از خانه‌های خود اخراج کنند. با این حال این گزارش به مقصد فلسطینی‌های اخراج شده اشاره‌ای نکرده است. درگذشته نیز، این رژیم بسیاری از فلسطینی‌ها را به اردن و لبنان تبعید کرده بود.

اما دراین چند سال گذشته شرایط این رژیم برای تکرار ‌جنایت‌های خود سخت‌تر شده است. دلیل آن نیز قراردادهای صلح منعقد شده میان رژیم صهیونیستی و اردن و شرایط حساس در مرزهای این رژیم با لبنان پس‌از شکست رژیم اشغالگر قدس در جنگ 33 روزه با حزب‌الله لبنان است. دستور نظامیان صهیونیستی هم‌اکنون به مرحله اجرا درآمده است و عمدتا با هدف اخراج فلسطینی‌هایی که از نوارغزه به کرانه باختری آمده‌اند برنامه‌ریزی شده است. حتی بسیاری از فلسطینی‌هایی که پس از قرارداد سازش اسلو و ایجاد تشکیلات خودگردان فلسطینی به سرزمین‌های اشغال شده بازگشته بودند و با افراد محلی ازدواج کرده بودند نیزمشمول این دستور تازه می‌شوند.

علاوه براین فعالان خارجی صلح و خبرنگارانی هم که برای پوشش نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری می‌آیند، در صورت اجرای این قوانین با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهند شد. مقامات حکومت رژیم صهیونیستی تا کنون ازصحبت درمورد این قوانین جدید و تکذیب یا تایید آن خودداری کرده‌اند.

ناظرین براین باورند که سکوت مقامات این رژیم نشان می‌دهد آنها پیش از اجرای رسمی سیاست جدید خود درصدد ارزیابی و سنجش واکنش احتمالی فلسطینی‌ها، اعراب و نهادهای بین‌المللی هستند. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد این قوانین شدید و سخت از سوی مقامات فلسطینی، عرب و گروه‌های حقوق بشر بشدت محکوم شده است.

گروه مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) این اقدام صهیونیست‌ها را تداوم پاکسازی نژادی نظام‌مند مردم فلسطین که از سال 1948 آغاز شده است خواند و آن را محکوم کرد. یکی از سخنگویان جنبش حماس در کرانه باختری که به دلیل بیم از دستگیری توسط نظامیان رژیم صهیونیستی و یا تشکیلات خود گردان از افشای نام خود خودداری کرد در این مورد گفت در حالی که صهیونیست‌ها تبلیغات فراوانی در مورد هولوکاست می‌کنند خود در حال ارتکاب جنایتی به مراتب وحشیانه‌تر از هولوکاست مرتکب می‌شوند. هر دو جنبش حماس و فتح اعلام کرده‌اند در برابر این تدابیر تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها مقاومت خواهند کرد.

سلام فیاض نخست وزیر تشکیلات خودگردان نیز اعلام کرد این اقدام جدید صهیونیست‌ها با حقوق بین‌الملل و تصمیمات شورای امنیت و سازمان‌های حقوق بشر در تضاد است. سلام فیاض همچنین به این موضوع اشاره کرد که رژیم صهیونیستی با این اقدامات درصدد گسترش اشغالگری خود در کرانه باختری است. صائب عریقات از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان نیز این حرکت جدید صهیونیست‌ها را حمله به مردم فلسطین و توهین به مبانی اساسی حقوق بشر خواند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تاکنون واکنشی از خود نشان نداده است و از سوی دیگر دولت اوباما و اتحادیه اروپا نیز به اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در کرانه باختری واکنش خاصی نشان نداده‌اند. با این حال سخنگوی دولت اردن اعلام کرد اسرائیل به طرف اردنی اطمینان داده است قانون جدید عملیاتی نخواهد شد، اما هیچ‌یک از مقامات تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی صحبت‌های سخنگوی دولت اردن را تایید نکرده‌اند. عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب نیز اقدام جدید رژیم اشغالگر قدس را محکوم کرد و در این مورد یادآور شد با توجه به رفتار و عملکرد صهیونیست‌ها امکان ایجاد صلح در منطقه خاورمیانه وجود ندارد. ما با چنین اقداماتی مخالف هستیم و از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم در این مورد مداخله کنند. عمرو‌موسی همچنین خاطر نشان کرد در نشست آتی اتحادیه عرب در مورد و شرایط به وجود آمده بحث و بررسی خواهد شد.

در گذشته نیز سران کشورهای عربی با هدف بررسی اقدامات تحریک‌آمیز این رژیم در سرزمین‌های اشغالی، یهودی کردن قدس شرقی و گسترش شهرک‌های صهیونیستی، در شهر سرت لیبی دور هم جمع شدند اما نتیجه این نشست بسیار پیش پا افتاده و ناکارآمد بود چرا که تعدادی از متحدین منطقه‌ای ایالات متحده با اعمال فشار بر سایر شرکت‌کنندگان مانع صدور قطعنامه شدیداللحن برضد رژیم صهیونیستی شدند. به باور بسیاری از فعالان حقوق بشر اقدام جدید صهیونیست‌ها موجب تغییر بافت جمعیت فلسطینی‌ها خواهد شد.

نکته جالب اینجاست که 10 گروه حقوق بشر و حقوق مدنی رژیم صهیونیستی نیز این اقدام را محکوم کرده‌اند و از ایهود باراک وزیر جنگ این رژیم خواستند قوانین جدید لغو شود. این گروه‌ها اعلام کرده‌اند دستورات جدید ارتش رژیم صهیونیستی تا آن اندازه مبهم و البته گسترده و فراگیر است که زندگی تمام ساکنین کرانه باختری را با خطر مواجه می‌کند. نکته جالب اینجاست که اقدام صهیونیست‌ها در پاکسازی نژادی فلسطینی‌ها همزمان با مراسم بزرگداشت هولوکاست در سرزمین‌های اشغالی صورت ‌گرفت. در واقع صهیونیست‌ها با برگزاری مراسم بزرگداشت هولوکاست در صدد انحراف افکار عمومی جهانیان بر ضد جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین بودند. یک نمونه دیگر آن نیز حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به نواره غزه در سال گذشته بود. بسیاری از صاحبنظران و منتقدان، رویکرد اسرائیل بر ضد‌فلسطینی‌ها و اخراج آنها را با سیاست آلمان نازی با عنوان «تلاش آلمان برای کسب فضای حیاتی» مقایسه می‌کنند.

هفته‌نامه الاهرام/ مترجم: علیرضا ثمودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها