شیفته کلن، خدمتگزار تیم ملی فوتبال آلمان

بازگشت لوکاس پودولسکی به کلن بعد از 3 سال حضور نه‌چندان پرثمر وی در بایرن مونیخ، بازگشتی شکوهمند و توام با شادی طرفداران این تیم و سکونشینان استادیوم «راین انرژی» بوده و با این که کلن با حضور این مهاجم 26 ساله چپ پا و سریع و فنی تیم ملی فوتبال آلمان نیز در همان جایگاه و رتبه همیشگی خود در بوندس‌لیگا قرار داشته اما محبوبیت او به حدی است که هواداران حتی با حضور صرف وی در میدان نیز به آینده کلن امیدوارانه‌تر می‌نگرند.
کد خبر: ۳۲۶۸۴۵

عجیب است که پولدی با وجود این هم طرفدار نامدار داخلی و خارجی و باشگاه‌های بزرگ متقاضی، به تیم کوچک سابق خود بازگشته است؛ مهاجمی که در عین جوانی 72 بار پیراهن ملی را به تن کرده بیش از 40 گل زده و یواخیم لو سرمربی تیم ملی به‌رغم شک‌های برخی کارشناسان به جای گرفتن او در هیات اعزامی ژرمن‌ها به جام جهانی، از حالا وی را در ذهن خود برای این سفر برگزیده است. پودولسکی در این خصوص و همچنین جایگاه رفیعش در تیم ملی و جام جهانی پیش‌رو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

فصل در آستانه پایان یافتن است. در نتیجه برآوردهایتان از بازگشت خود به کلن و تفاوت‌‌های این تیم با بایرن مونیخ را که در 3 فصل گذشته عضو آن بودید، بیان کنید.

بدیهی است که تفاوت‌ها بین این دو باشگاه زیاد باشد و آنچه در تیم بایرن می‌گذرد با چیزی که در کلن می‌بینیم غیرقابل قیاس است، با این حال چون به تیم سابق و بواقع خانه اصلی‌ام بازگشته‌ام، بسیار خوشحالم. من فضا و نفرات و هواداران کلن را بهتر و بیشتر درک می‌کنم و شیفته این تیم هستم.

آیا چیزی در بایرن بوده که طی 10 ماه دوری از آن دلتان برایش تنگ شده باشد؟

بعید می‌دانم. دوران بدی را در باواریا نگذراندم، اما هر چه بخواهم، در کلن نیز فراهم است و اهالی باشگاه و شهر به من لطف زیادی دارند.

چیز زیادی به پایان فصل جاری بوندس لیگا نمانده و کلن در همان جای جدول قرار دارد که قابل پیش‌بینی بود. دیدگاه شما چیست؟

فکر می‌کنم دوران مناسبی را پشت سر گذاشتم و برخلاف نظر شما کارنامه مردودی نگرفته باشیم. هماهنگی‌ها در کلن در نیم‌فصل دوم بیشتر شده، اما ابقای ما در لیگ دسته اول تضمین نشده است. این چیزی است که باید در تک‌هفته‌های باقیمانده از بوندس‌لیگا تامین و حتمی کنیم.

در کلن تحت فشار روحی بیشتری قرار دارید، زیرا تک‌ستاره ملی‌پوش این تیم هستید. حال آن که در بایرن آنقدر مهره خوب وجود دارد که هیچ کس به تنهایی این بار را بر دوش نمی‌کشد. با این موضوع چطور کنار می‌آیید؟

شاید آنقدرها هم بد و غیرقابل تحمل نباشد. این‌گونه مسائل قابل پیش‌بینی است، زیرا در میان بازیکنان کلن من اینک مطرح‌تر هستم و بدیهی است که توقعات از من بیشتر باشد. به هر حال، این مساله به هر شکل که باشد، با آن کنار آمده‌ام و تمامی تمرکز من روی مسابقات تیم و روی نمایشی است که باید ارائه کنم.

چگونه است که در سطح باشگاهی فقط کم و بیش می‌درخشید، اما به محض این که بحث مسابقات تیم ملی آلمان پیش می‌آید متحول می‌شوید و بیشترین گل‌ها را در آنجا می‌زنید؟

نمی‌دانم، شاید وجود انگیزه‌های بیشتر در مسابقات تیم ملی آلمان و در چنین سطحی و جذابیت بیشتر آن، عامل این امر باشد. در اصول و در ذات قضیه، شخصا تفاوتی بین دیدارهای ملی و باشگاهی قائل نمی‌شوم ولی تقدیر این بوده که در سطح ملی بیشتر جا بیفتم و بدرخشم. این را هم فراموش نکنید که در تیم ملی همبازیان بسیار قوی‌تری دور و بر من هستند که کمک می‌کنند شرایط بهتری برای من و این تیم فراهم آید؛ موقعیتی که در همان سطح در کلن در اختیار من نیست.

تفاوت‌ها البته چشمگیر است. کل سکنه شهر کلن نیم‌میلیون نفرند که حتی اگر همگی به این تیم علاقه مفرط داشته باشند، با 82 میلیون آلمانی که به تیم ملی کشورشان ارادت دارند، بسیار فرق می‌کند.

من برای هر مسابقه‌ای با بیشترین انگیزه به میدان می‌آیم اما بدیهی است که بحث تیم ملی چیز دیگری است و خدمت به آن افتخاری بزرگ برای هر ورزشکار تلقی می‌شود

قبول دارم که این تفاوت‌ها در حمایت، بر انگیزه یک بازیکن و تیم او می‌افزاید، اما شخصا عادت دارم برای هر مسابقه‌ای با نهایت انگیزه به میدان بروم و همیشه این اصل را رعایت و اجرا کنم. البته این را هم قبول دارم که مسابقات ملی چیز دیگری است و خدمتگزاری به تیم ملی، یک افتخار عمده برای ورزشکاران به شمار می‌آید.

همه می‌دانند که پست دلخواه و تخصصی شما بال چپ است و اکثر اوقات نیز در همین مکان به کار گرفته می‌شوید ولی به‌کرات در پست‌های دیگر هم بازی کرده‌اید. در این خصوص توضیح دهید.

حقیقتش را بخواهید، خیلی هم فرق نمی‌کند. مهم این است که موثر واقع شوم. من در تیم ملی آلمان در پست‌های بغل راست و نوک حمله هم بازی کرده‌ام و گله‌ای ندارم. فکر می‌‌‌کنم تجربه لازم را برای کنار آمدن با شرایط متفاوت و بازی در هر یک از نقاط خطوط میانی و حمله را داشته?باشم.

با یواخیم لو روابط کاری نزدیکی دارید، او را چگونه توصیف می‌کنید؟

او یک مربی پر دانش و باتجربه است و تحصیلات آکادمیک زیادی دارد. همراهان وی و دیگر اعضای کادر فنی تیم ملی هم با میانسالان و هم با جوانان بخوبی همکاری و همراهی می‌کنند و ما اینک به فلسفه‌های کاری او به‌طور کامل پی برده‌ایم و دیگر مشکلی در این خصوص نداریم. فکر می‌کنم «لو» در این 6 سال سهمی چشمگیر در ارتقای مجدد تیم ملی آلمان داشته است. چه در دو سال اول که کمک مربی بود و چه در 3 سال و 10 ماه اخیر که سرمربی است.

با توجه به حضور ماریو گومز، میروسلاو کلوزه، کاکائو، استفان کیس لینگ و توماس مولر در جمع حمله‌وران تیم ملی آلمان چگونه می‌توانید جای خود را در هیات اعزامی این کشور به جام جهانی آفریقای جنوبی حتمی و مطمئن بدانید؟

من نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرم و فکر می‌کنم تجربه بیشتر من در سطح ملی و 7 سال حضور مستمر در بازی‌های ملی یاور درجه اول من در این راه و از عوامل گزینش احتمالی من باشد. از سوی دیگر، من همان‌طور که خودتان اشاره کردید یک بازیکن چند پستی هستم و این نیز امتیازی است که سبب می‌شود مربیان ملی به نفرات صاحب این ویژگی بیشتر روی بیاورند.

آلمان در دور پایانی جام جهانی 2010 با صربستان، غنا و استرالیا همگروه است. روی این رقبا چگونه ارزش‌گذاری می‌کنید؟

البته گروه آسانی نیست. این روزها بواقع هیچ گروهی در هیچ تورنمنت بزرگی این‌چنین نیست. با وجود این فکر می‌کنم اگر در سطح عادی خود و در مقیاسی که برایمان امکان‌پذیر است بازی کنیم، صعود از آن امکان‌پذیر است.

بعد از کسب رتبه سوم در جام جهانی قبلی و نایب‌قهرمان شدن در «یورو 2008» توقع از ژرمن‌ها برد به راست یا به غلط قهرمان شدن در جام پیش‌روست. آیا از عهده این کار برمی‌آیید؟

ما مدعی قهرمانی هستیم و از اندازه‌های نیل به این مهم چندان دور نیستیم اما باید دید حوادث چه حکم می‌کنند. گاهی یک بازی بد هم در جام جهانی برای حذف شدن شایسته‌ترین تیم‌ها کفایت می‌کند.

سایر مدعیان قهرمانی کدام تیم‌ها هستند؟

بدیهی است که اسپانیا و برزیل در صدر جای داشته باشند و ایتالیا و انگلیس هم بدون اقبال نیستند.

در دوره قبلی این پیکارها به عنوان برترین بازیکن جوان مسابقات انتخاب شدید، این بار هدف فردی‌تان چیست؟

ترجیح می‌‌دهم بیشتر در خدمت تیم خود باشم. در هر بازی حضور یابم و باعث صعود و پیروزی آلمان شوم. این از هر دستاورد فردی بالاتر است. من به جام جهانی فرارویمان این‌چنین می‌نگرم.

سایت فیفا 
مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها