با حضور کارشناسان صورت گرفت:

بررسی رویدادهای خاورمیانه

حوادث اخیر فلسطین بخصوص در مقطع کنونی و رخدادهای خاورمیانه یکی از مهمترین رویدادهایی است که نظر محافل سیاسی خبری جهان را به خود معطوف داشته و به رغم تلاشهای کاذب تاکنون نتوانسته اند به یک هم اندیشی کافی دست یابند.
کد خبر: ۳۲۱۹۸۵

اگرچه مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می کنند اینگونه وانمود کنند که بنیانگذار و راهبر اصلی حوادث خاورمیانه برای رسیدن به صلح هستند اما کارشناسان معتقدند رویدادهای دیگری در حال تحول است. آنچه که امروز بعنوان حوادث الخلیل و شهرک سازی های صهیونیستی در حال گسترش است به اعتقاد کارشناسان ناقض اصلی توافقنامه صلح است.

حسین کنعانی مقدم ، کارشناس مسائل فلسطین و خاورمیانه ، حسین شیخ الاسلام ، مشاور بین المللی رئیس مجلس و دبیر کنگره بین المللی جمعیت فلسطین، حجت الاسلام سید محمد حسین رئیس زاده ، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و حجت الاسلام سید ابوالفتح دعوتی ، کارشناس مسائل فلسطین در نشستی با رادیو گفتگو به بررسی مسایل خاورمیانه پرداختند.

مشروح این گفت و گو به این شرح است:

رادیو گفت و گو:  آیا حوادث الخلیل به جای خاصی رسیده است؟

 کنعانی مقدم: روند یهودی سازی در مناطق اسلامی  مناطق اشغالی فلسطین سالهاست که ادامه دارد. سالها شاهد هستیم که یهودیان با حمله به مناطق مقدس فلسطین مانند قدس و الخلیل می خواهند این مناطق را جزء آثار باستانی و هویتی صهیونیست ها معرفی کنند.

این اقدامات زمانی اتفاق می افتد که نقش ها و طرح های سازش در منطقه با شکست مواجه می شود و اسرائیلی ها در موضع ضعف قرار می گیرند نسبت به این مسائل اقدام به این کارها می کنند تا فشارهای بیشتری روی مردم بیاورند.

در سال 1996 یک پروتکلی تحت عنوان پورتکل الخلیل بین تشکیلات خودگردان و تل آویو امضا شد که مدعی بودند در مسجد الخلیل معبدی دارند و باید در آن مستقر شوند و مسجد را از آن خودشان می دانستند و اقداماتی را شروع کردند .

چند شوک ایجاد کردند ، تعدادی از فلسطینی ها را اخراج و تعدادی را هم کشتند . ساختمان اصلی آن ابعادی در حدود 40 در 30 متر است که قبه ای نیز دارد که 4 هزار سال قدمت این مسجد است. اعتقاد بر این است که پیکر حضرت ابراهیم و همسرش ساره و همچنین پیامبرانی مانند حضرت یعقوب، یوسف، اسحاق و اسماعیل در آنجا مدفون است. البته وقتی در جنگهای صلیبی این مسجد را تصرف کردند 90 سال تبدیل به کلیسا شد و بعد از حمله صلاح الدین ایوبی این منطقه باز مسجد شد و توسط صلاح الدین ایوبی ده خانواده مسئول کلید داری این مرکز شدند .

500-600 هزار نفر شهرک نشین در این منطقه حضور دارند که خودشان را به وضعیت منطقه تحمیل می کنند . پس جمعیتی متغیر دارند.

رادیو گفت و گو: آیا تصمیم گیری برای یهودی سازی فقط تصمیم خودسرانه اسرائیلی ها است یا امریکایی ها هم در این تصمیم گیری موافق هستند؟


 کنعانی مقدم: امریکایی ها در یک روندی که از قبل داشتند و تحت لابی آیپک در امریکا عمل می شود معتقدند  فلسطین و سرزمینهای اشغالی باید یهودی سازی شود  و اینجا سرزمین موعود آنها است و بر همین اساس به دنبال تخریب مسجدالقصی هستند.

تاریخ نشان داده است که رئیس جمهورهای آمریکا  قبل از اینکه بخواهند کاندیدای ریاست جمهوری در امریکا شوند باید بروند به آیپک و در آنجا سوگند بخورند که منافع و امنیت و مقاصد اسرائیل را حفظ خواهند کرد و سیاستمدران آمریکا تحت تاثیر آیپک هستند.

پس آمریکا از بحث یهودی سازی حمایت می کند هر چند در مذاکراتی که داشته اعلام کرده که باید شهرک سازی ها متوقف شود ولی دولت اسرائیل و کنست نپذیرفتند و معتقدند اگر شهرک سازی نکنیم با مرگ اسرائیل مواجه می شویم که نشان دهنده این است که آنها ( اسرائیلی ها ) به دنبال اشغال کامل سرزمین فلسطین هستند.

رادیو گفت و گو:  آیا واقعا میان امریکا و اسرائیل بر سر اداره و یهودی سازی مناطق اشغالی اختلاف نظری وجود دارد که برخی مقامات امریکایی معتقدند ابتدا خاورمیانه و سپس فلسطین اما مقامات اسرائیل معتقند اول فلسطین و سپس  خاورمیانه؟

شیخ الاسلام: وقتی می گوییم آمریکا باید ببینیم کی را می گوییم . امریکا به معنی استکبار یا آنچیزی که دنیا را گروهی به اسم آن اداره کنند . حدود 150 سال پیش، از زمانی که اهمیت نفت و جایگاه آن مشخص شد اسرائیل ایجاد شد و شعارشان از نیل تا فرات بود و یک حالت مذهبی و دینی هم به آن دادند و هولوکاستی هم در فلسطین راه انداختند. فلسطینی ها را بیرون کردند. و چیزی که امروز می بینیم یعنی از زمانی که اهمیت نفت در موتوریزه شدن دنیا مشخص شد اروپاییان و امریکایی ها این سیاست را پی گرفتند .

آمریکا الان با کنترل این جریان چین را نیز کنترل می کند اروپا را هم کنترل می کند به این ترتیب اسرائیل یک بچه    نا مشروعی است که در این منطقه متولد شده و آنها هم تا وقتی که اسرائیل در جهت سیاستهایشان بر کنترل جهان و بر سلطه برجهان موثر است حمایت می کنند. پس بین این دو اختلافی وجود ندارد . تمام مقامات مهم امریکایی معتقدند که امنیت اسرائیل جزء امنیت ملی ما است.

رادیو گفت و گو: زمانی که امریکایی ها به عراق آمدند عده ای با استدلال شما معتقد بودند که امریکایی ها عراق را ترک نخواهند کرد چون اهداف دراز مدتی دارند و عده ای هم به این امر اعتقاد نداشتند این جمع اضدادی است . اگر استدلال شما درست باشد باید امریکایی ها در عراق حضور داشته باشند.

شیخ الاسلام: من عرض کردم آنچه که برای امریکا مهم است کنترل بر نفت است . در عراق هم همین گونه است. عراق فرقی با ما  دارد و آن این است که عراق بیش از حد هر کشور نفت خیز دیگری منطقه کشف نشده دارد و چاهای جوانی هم دارد که بخاطر وجود صدام سرعت توسعه به اندازه ما و عربستان نبوده و خیلی از مناطق کشف نشده است .

حال امریکایی ها بلافاصله که به عراق وارد شدند به کاخ ریاست جمهوری نرفتند بلکه وزارت نفت را گرفتند و اولین کاری که کردند یک قانون نفتی را به عراق تحمیل کردند که عراق را به چهار قسمت تقسیم کرد و گفت مناطقی که اکتشاف نشده و آن مناطقی که اکتشاف شده و استخراج نشده را برایشان قرارداد مشارکت در تولید ببندیم و این قانون را متاسفانه دولت عراق به زور امریکایی ها تصویب کرد .

نفت اول در پنسیلوانیای آمریکا پیدا شد حدود 150 سال پیش و اهمیت آن را فهمیدند در نفت مهم این است که مطمئن باشی فردا نفت داری پس امریکایی ها فهمیدند که امنیت نفت خیلی مهم است . اگر امنیت نفت را دستت گرفتی چینی که نصف نفتش را وارد می کند می توانی با هاش بازی هم کنی. به این دلیل آمدند اول قرارداد امتیازی بستند . پس امتیاز استخراج نفت را در مناطق به دست گرفتند .

تمام نفت دنیا با این فرمول استخراج می شد و در اختیار 7 کمپانی بزرگ بود ( هفت خواهران) .قیمت کنترل شده بود این روال ادامه داشت تا ملی شدن نفت در ایران . از بعد از ملی شدن نفت در ایران است که یک فروشنده و یک خریداری  پیدا می شود .

پیچیده ترین و با ارزش ترین دانش در جهان دانش نفت است.آنها آمدند وگفتند که شما نمی توانید استخراج کنید و دانش را ندارید پس قرار داد مشارکت در تولید می بندید( انقلاب اسلامی و قانون اساسی ایران یکی از مهمترین ضربه ها را به استکبار زد) که گفتند 50% تقسیم می کنیم که بعد از ملی شدن نفت باب شد بعد از انقلاب قانون اساسی ایران تصریح دارد که مالکیت معادن ما نمی تواند به خارجی داده شود.

یعنی اختیار معادن با ما است هرچند آنها در استخراج سهیم باشند . در قرارداد امتیازی هر چی بود مال آنها بود و قیمت را هم خودشان مشخص می کردند بازار تولید شد مثلا 50% نفت مال آنها بود و از بعد از انقلاب ،نفت مال خودمان است قیمت که بالا می رود همه اش مال ما است و ما پول خدمتی که آنها انجام می دهند را  می پردازیم.

 حالا یواش ، یواش قراردادها به سمت قرادادهای خرید خدمت می رود. و به عراق تحمیل می کنند که اینگونه عمل کند یعنی مهمتر از حضورشان حضور نفتی آنها در عراق است.

رادیو گفت و گو: آیا در حال حاضر آنچه که امروز در مبحث فلسطین بعنوان سرزمین صلح مطرح است که آنها می خواهند انجام دهند بااین تحلیل و شرایط یک امکان رشد و نبوغ وجود خواهد داشت یا نه؟

کنعانی مقدم: غربی ها معتقدند خاورمیانه هارتلند است که چهار خصوصیت دارد. یکی ژئوپلوتیک که منحصر به فرد است، یکی ژئو اکنومیک در بحث انرژی که نفت دارد و یکی ژئو کالچر که بعد از انقلاب اسلامی خیلی مطرح شده که خود اسلام در منطقه بعنوان یک مجموعه ای از حوادث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد که در رابطه با حکومت جهانی اسلام صحبت می کند و ژئو استراتژیک .

اگر هارتلند را بگوییم که امریکایی ها معتقدند که باید در اختیار داشته باشند. اسرائیل یکی از پازل های صهیونیست بین الملل است. آنها به این تصمیم رسیدند که باید این منطقه را برای خودشان حفظ کنند ولی می بینند که تعدادی در مقابل آنها مقاومت می کنند یعنی در مقابل توسعه طلبی امریکا ، استکبار و در مقابل هژمونی امریکا و زیاده طلبی صهیونیستی و نژاد پرستی مقاومت می شود پس این مقاومتها باید شکسته شود همه راه را رفتند اما نتواستند پس حالا می گویند که بیایید صلح و سازش کنیم آنها می گویند که خاورمیانه وجود دارد حالا نتوانستیم آن را کنترل کنیم و اسرائیل را ایجاد کردیم که ساختار نظامی دارد ما اینها را گذاشتیم در اینجا قرار گیرند و تا ما قدرت خودمان را حفظ کنیم حالا اینها( خاورمیانه ) دنبال این هستند که یک خاورمیانه اسلامی درست کنند اما ما می گوییم که یک خاورمیانه عربی و عبری درست شود . صهیونسیت بین الملل که امریکا یک پازل آن است به دنبال تصرف هارتلند است به هر قیمتی که باشد.

رادیو گفت و گو: آیا آن آرمانها و ایده آل هایی که در نزد صهیونیستها است با توجه به تب و تاب و التهابی که در درون خاورمیانه فعلی است می تواند با هم همخوانی داشته باشد؟

رئیس زاده: با توجه به شرایطی که فعلا در منطقه حاکم است نه تنها شرایط برای آرمان گرایی اسرائیل فراهم نیست بلکه نابودی آن نیز رقم خورده و مقاومت اسلامی در منطقه خصوصا در لبنان و غزه که در عملیات 33 و 22 روزه شکل گرفت این آرمانگرایی اسرائیل را در مرحله عمل با ناکامی روبرو کرده و با شکست مواجه ساخته است.

اسرائیل در یافتن آرمانگرایی خودش که سرزمین فلسطین و قدس شرقی را بعنوان پایتخت خودش قرار دهد و این سرزمین را یهودی سازی کند دست به تحریکاتی زده است که ما شاهد شهرک سازی و کوچ اجباری فلسطینان هستیم و لیکن با توجه با مقاومت و روح نهضت بیداری که در جامعه اسلامی و خصوصا مقاومین فلسطین و لبنانی وجود دارد شرایط را برای رسیدن به آن آرمان برای اسرائیل مهیا نشده بلکه با مانع هم روبرو کرده است.

رادیو گفت و گو: آیا یهودی سازی سرزمینهای اشغالی را می توانیم به این معنا بگیریم که اسرائیلی ها دیگر به دنبال آن قدرت آرمانی خودشان نیستند و می خواهند به نحوی خودشان را از این منجلاب نجات دهند.

 رئیس زاده : اینها در صدد آن هستند که آن علائم اسلامی در منطقه که بحران تاریخی و ایدئولوژیکی و بحران مشروعیت را برای آنها فراهم کرده بود را از بین ببرند و بتوانند به آن آرمان اصلی خودشان که تشکیل دولت خالص یهودی در سرزمین فلسطین است برسند.

اینها برای یهودی سازی فلسطین دنبال سه هدف ایدئولوژیکی و امنیتی هستند. آنها می خواهند اثبات کنند که این سرزمین بر اساس آنچه که در باورهای یهودی ها است که اختصاص به یهودیان داشته و دارد و در آینده هم سرزمین خالص یهودیان خواهد بود و از طرف دیگر بحرانهایی که ناشی از حضور فلسطینی ها و نمادهای اسلامی در این منطقه است را از بین ببرند.

رادیو گفت و گو: آیا درشرایط  روز مقامات تل آویو قبول دارند که دچار یک شکنندگی سیاسی شده اند یا نه و اگر قبول دارند اظهارات اخیر مقامات تل آویو مبتنی بر چه اصولی است . برخی معتقدند که شخصیت نتانیاهو یک آدم تهاجمی است بنابراین وجود این آدم مانع از ایجاد صلح می شود آیا این دو در کنار شکنندگی مقامات اسرائیل  می تواند یک جمع اضداد را در خودش راه دهد؟

دعوتی :در اسرائیل همیشه سیاستهای متضاد وجود داشته و از آن ابتدا هم که اینها شروع به کار کردند یک قاعده آنها شاید این بوده است که یک قولی و یک نظریه ای نباشد . در هر کجایی که یک حرکت صهیونیستی شدید ایجاد شده عمدتا اینها یک مخالفانی هم خودشان می ساختند که در هر دو کفه جنگ، آدم داشته باشند. نتانیاهو یک شخصیت شدید و افراطی است و در برابر آن حتی آدمهای شدید موضع گیری کردند مثلا پرز مخالفت دارد با حرکتهایی که الان انجام می دهند مثل یهودی نشینی هایی که الان صورت می گیرد که معتقد است الان وقت آن نیست.

رادیو گفت و گو: امریکایی ها چه نظری دارند؟

دعوتی : فهمیدن عقیده واقعی آنها خیلی دشوار است ولی در آنجا هم موضع ها دوتا است . امریکا چون یک حضور بیشتری در عالم دارد و پرستیژدیگری دارد در ظاهر و در سخنانشان مقداری ملایم تر صحبت می کنند . که مثلا حقوق بشر یا حقوق اعراب را مراعات کرده باشند و ولیکن عملا اینها سربازشان که همان آقای نتانیاهو باشد عملیات را انجام می دهد.

رادیو گفت و گو: آیا واقعا دیدگاه نتانیاهو برای یهودی سازی شهرکها می تواند به نتیجه برسد؟ اینها به دنبال چه هستند؟

شیخ الاسلام: استکبار برای اینکه جهان را کنترل کند تصمیم گرفت دریای نفت را کنترل کند به این دلیل اسرائیل را ایجاد کردند و مذهبی کردند و این دو خط آبی که روی پرچم اسرائیل گذاشته شده یعنی ازنیل تا فرات. یعنی تا آخرش هستیم مثل پرچم ما که الله اکبر دارد و ما هیچ وقت از این الله اکبر دست برنخواهیم داشت.

سیاستهای استکبار خوب پیش می رفت تا پیروزی انقلاب ایران که پیروزی انقلاب همه اینها را برعکس کرد یعنی شاه طرفدار اسرائیل ،تبدیل شد به اسلام انقلابی ضد اسرائیل . کمی بعد از پیروزی انقلاب دیدید که  اسرائیلی ها تا بیروت پیش آمده بودند و بعد مقاومت ایجاد می شود از بیروت اسرائیلی ها را بیرون کردند  و از نوار جنوب لبنان هم بیرونشان کردند از غزه هم همین طور.

اسرائیلی ها دیوار دارند می کشند به این معنا که می خواهند پشت دیوار سنگر بگیرند. در دهه 80 پرز کتابی نوشت به نام خاورمیانه جدید و گفت می خواستید توسط ما این منطقه را کنترل کنید دیگر نمی شود که از نظر نظامی این منطقه را کنترل کرد اینها بیدار شدند و مقاومت می کنند بیاییم از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اینجا را کنترل کنیم.

در چارچوب تز نظم نوین جهانی به معنای آقایی آمریکا بر کل جهان می شود آقایی اسرائیل بر این منطقه را طرح کرد و استکبار هم با این سیاست پیش رفت تا بعد رسید به امروز که دیگر حتی توان سلاح متعارف اسرائیل تهدیدی برای منطقه نیست بلکه اسرائیل در تهدید است یعنی اسرائیل دیگر نمی تواند اهداف استکبار را تحقق ببخشد و اسرائیل از نظر مفهوم و معنا دارد می رود و الان در یک لاک دفاعی قرار گرفته برای وجود خودش.

به این دلیل جامعه اسرائیل بطرف تندروی می رود که خودش را حفظ کند. نتانیاهو ، زاده این قضیه است. نتانیاهو می فهمد باید این شعار ها را بدهد تا بتواند بر سر کار بماند.

رادیو گفت و گو: چرا جناح میانه با او مقاومت می کنند؟

شیخ الاسلام: عقیده میانه این نیست . میانه می گوید اگر با این روش جلو بروی  ،جنگ می شود و ما در جنگ نابود می شویم. اما الان نتانیاهو برده است و انتخابات اسرائیل نتیجه فکر صهیونیستها است.

رادیو گفت و گو: آیا شرایط فعلی منطقه احتمال برکناری هیات سیاسی اسرائیل را در پی خواهد داشت یا نه؟
 
رئیس زاده: امروز دولت اسرائیل با مشکلاتی در منطقه و در سطح بین لمللی روبرو است . دولت اوباما با مشکلاتی در کشورهای مختلفی (عراق ، افغانستان، فلسطین و...) روبروست و بحرانهایی با کشورهای عربی دارد که منشا آن مساله فلسطین است .

امروزه دولت امریکا اولویتش کشورهای عراق ، افغانستان و بحرانی است که با کشور ما دارد . لذا دولت اوباما دنبال آن است که مساله خودش را فرافکنی کند و حل مشکل خودش با دولت اعراب مساله یهودی سازی و شهرک سازی کشور فلسطین است.

رادیو گفت و گو: پس شما حدس می زنید اسرائیل برای سر پوش نهادن به این ضعف، متوسل به یک جنگ دیگری می شود؟

رئیس زاده :دولت اسرائیل قطعا به کشور لبنان و غزه حمله خواهد کرد . بخاطراینکه اهداف استراتژیک اسرائیل در حمله به لبنان و فلسطین تحقق پیدا می کند . اولا در کنار گوش اسرائیل قدرت غنی نظامی همچون حزب الله قرار دارد که روز به روز این قدرت قوی تر می شود و طبیعی است که حضور قدرت قوی در کنار اسرائیل تحت عنوان حزب الله و مقاومت اسلامی برای اسرائیل مورد قبول نیست از طرف دیگر شکستهایی که اسرائیل در عملیات 22 روزه و 33 روزه خورد ابهت اسرائیل در منطقه و دنیا شکست و آن اسطوره شکست ناپذیر اسرائیل در جنگها شکسته شد
بنابراین اسرائیل برای بازخوانی و برای دوباره سازی آبروی از دست رفته خودش و برای مقابله با قدرتی که در کنار گوش او قوی تر و استوارتر می شود قطعا بایستی این نیروها را از بین ببرد و آن بازسازی را کند تا بتواند به اهداف از پیش تعیین شده خودش نائل آید.

امروز اسرائیل برای حمله به لبنان و غزه با دو مشکل اساسی روبرو است. یکی اینکه اسرائیل به آن نتیجه رسیده است که اگر جنگ سومی صورت گیرد و در این جنگ سوم نیز شکست را تحمل کند بنابراین زوال اسرائیل نزدیکتر و نابودی آن سرعت بیشتری خواهد گرفت. بنابراین اسرائیل دنبال یک عملیات علیه کشور لبنان است که اولا 80% پیروزی در آنجا قطعی و تضمین شده باشد و از سوی دیگر پایان جنگ هم به دست او باشد ولیکن با توجه به وجود اوضاعی که در منطقه وجود دارد اولا چنین تضمینی برای اسرائیل وجود ندارد.

رادیو گفت و گو: واقعا اسرائیلی ها در آن توان هستند که جنگ دیگری راه بی اندازند؟

کنعانی مقدم: امریکا و اسرائیل یک استراتژی مشترک و متحدی دارند در تاکتیک و اولویتها ممکن است با هم مقداری تفاوت داشته باشند . الان اسرائیل بعد از شکستهایی که اتفاق افتاده در وضعیت خاصی قرار دارد. مهاجرت معکوسی که اتفاق می افتد و اوضاع داخلی آن تغییر کرده وسیستم جنگ افروزی که اسرائیل دارد ماشین جنگی است که این ماشین جنگی باید کار کند . تا زمانی که حمایتهای نظامی امریکا از اسرائیل و وجود تسلیحات هسته ای در اسرائیل وجود دارد و امکانات حمله به کشورهایی مثل لبنان و غزه را دارد اسرائیل سعی می کند از این ماشین جنگی خودش استفاده کند.

رادیو گفت و گو: آیا ممکن است اسرائیل جدایی از نظر امریکا اقدام کند؟

کنعانی مقدم: نمی شود گفت که بدون نظر آنها می تواند اینکار را کند. حتما با آنها مشورت می کند اما ممکن است در اتخاذ سیاستهای بین الملل امریکایی ها بیایند در موضعی قرار گیرند که بخواهند بین اعراب و اسرائیل وساطت کنند .

لابی صهیونیستها در امریکا (آیپک) معتقد است باید یهودی سازی ادامه پیدا کند.آنها اصلا معتقد به تشکیل دو دولت نیستند .

این اختلافاتی که وجود دارد در اولویت بندی زمانی هم قرار می گیرد. ممکن است آرمانشان نیل تا فرات باشد اما می گویند در این مقطع تصمیم می گیریم مثلا مساله غزه را حل کنیم .ما باید همیشه آماده باشیم یعنی هیچ موقع ما در این منطقه با وجود اسرائیل نمی توانیم بگوببم که آرامش داشته باشیم.

رادیو گفت و گو: آیا اتفاق نظری که در میان مسئولان اسرائیل است می تواند آنها را به نقطه ساحل آرامش ببرد؟

دعوتی:انقلاب الهی اسلامی که در ایران بوجود آمد یک حرکتی است که زاده های آن حزب الله و حرکت انقلابیون در فلسطین است یک موجودی است که اگر رهایش کنند منافع و مطامع آنها را می بلعد نه با نظامی گری بلکه با اندیشه که حتی در مسیحیت هم حرکت می کند .

اگر بخواهند تحملش کنند که در حقیقت قدرتی می شود که آنها به نتیجه ای خواهند رسید که در جایی جلویی این را باید سد کنند . استکبار جهانی نمی تواند از استکبار خودش دست بردارد ولی  می تواند ترمز کند. ما هم از عدالتخواهی خودمان ترمز نمی کنیم بنابراین در حال حاضر اسرائیل در اینجا ممکن است کمی بایستد ولی شیطنت خواهد کرد پس ما باید آمادگی داشته باشیم که اینها این وضع را نمی توانند تحمل کند و دفاع هم نمی توانند کنند که من معتقدم اگر دست به حرکتی بزنند هلاکتشان سریعتر می شود برای اینکه الان ما کشورهای اسلامی را نتوانستیم راه اندازییم ولی اگر چنین کاری شود معلوم نیست  در خارج چه حرکتهایی شود بنابراین علت حوصله آنها این است که نمی توانند تخمین بزنند که چه خواهد شد.

رادیو گفت و گو: آیا مجامع بین المللی مانند سازمان کنفرانس اسلامی می تواند یک مرکز میراث فرهنگی اسلامی تشکیل دهد تا آن هم در قالب این حل و فصل شود؟

شیخ الاسلام: اختلاف در جامعه اسرائیلی یک اختلاف جدی است از بعد از اینکه پرز آن کتاب را نوشت و اکثر جامعه اسرائیل و متفکرین اسرائیلی به این نتیجه رسیدند که حرفهای پرز درست است . اسحاق رابین را سرکار آوردند تا این را اجرا کند. رابین می گفت که باید این را اجرا کند و اجرا هم کرد یعنی قبول کرد معادله صلح درمقابل زمین را. تندروهای اسرائیل رابین را زدند آن کسی که رابین را زد گفت که من دستور خدا را  انجام دادم . این درگیری در داخل اسرائیل جدی است . اینکه پرز و جامعه اسرائیلی بعد از انقلاب و شکستهای مستعمر در لبنان و غیره به این نتیجه رسدند که این روش را نمی شود ادامه داد برای حفظ هر آنچه که باقی مانده یک واقعیت است  .

اسرائیل که اساسش ارتش است و پایه آن با این دو جنگ که شکست خورده لرزیده. این ارتش باید مطمئن باشد اگر جنگی را شروع کند می برد که بتوان به جامعه اسرائیل نشان دهد که هستم واز اینجا فرار نکنید . در داخل جامعه اسرائیلی بخاطر اینکه می فهمد که اگر علت وجودی اش را برای استکبار از دست دهد دیگر استکبار پشتش نمی ایستد .

سلاح متعارفش که از دست رفته نمی تواند دیگر تهدید باشد. الان اسرائیلی ها می دانند که توان حماس بیش از جنگ 22 روزه است. اینها به جنگ نمی روند الا اینکه مطمئن باشند پیروز می شوند. الان تنها چیزی که اسرائیل دارد سلاح اتمی آن است و این داستان که امریکایی ها راه انداختن ( اجلاس اخیر) برای این است که کاربرد سلاح اتمی را وارد کنند در مقابل آنهایی که ازشان می ترسند و الان کاری ندارند به آنها اطمیانان بدهند که در مقابلشان از سلاح اتمی استفاده نمی کند.(صحبتهای اوباما که گفته من در مقابل کسانی که به ما حمله کنند اما از سلاح اتمی استفاده نکنند حتی اگر از سلاح بیو لوژیک استفاده کند ما در برابر او از سلاح اتمی استفاده نمی کنیم الا ایران و کره شمالی و...) اینجا او سلاح شیمیایی را که قرار بوده خودش نابود کند تا حالا هم نکرده از معادله خارج می کند یعنی این سلاح را نگه دارد و به دنیا می گوید که اشکال ندارد نگه دارید وحتی استفاده کنید.

اسرائیلی ها که به این کنفرانس دعوت شده بودند نمی روند .اوباما می خواهد بگوید اسرائیل برای ما تنها به این دلیل ارزش دارد.

رادیو گفت و گو: ممکن است این استدلال روی دیگری معنی داشته باشد که اگر بین اسرائیل و ایران اتفاقی افتاد ما کنار هستیم؟

شیخ الاسلام: نه اینگونه نیست و صریح می گوید که ما پشت سرش هستیم. من اصلا قبول ندارم که اسرائیلی ها می توانند کاری کنند بدون موافقت امریکا.
 
رادیو گفت و گو: چرا اوباما این دو را (ایران – اسرائیل) بغل هم قرار داد؟

 شیخ السلام :تعیین کننده همین دو تا است امریکایی ها چیزی را که در طی زمان ساخته اند دارد از دستشان می رود تنها چیز موثرش سلاح اتمی و سلاح های کشتار جمعی است. این را وارد معادله می کند چون اسرائیل با سلاح متعارف پایتخت چه کشوری را بزند که الان تل آویو اسرائیل در خطر است از طرف یک گروهی در لبنان که طرفدار ایران هم است. اسرائیل دیگر آن قدرتی که ادعا می کرد ( جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل) را ندارد .

اسرائیل الان در یک لاک دفاعی است و ناچار است به سلاح اتمی تکیه کند و به این دلیل سلاح اتمی اسرائیل در مقابل ایران وارد معادله می شود.

رادیو گفت و گو: آیا پیش بینی می شود که کشورهای اسلامی با تاسیس مجموعه ای با میراث فرهنگی اسلامی راهی برای این بحران بیایند؟

کنعانی مقدم: الان سازمان کنفرانس اسلامی که برای دفاع از ملت فلسطین و حمایت از قدس تشکیل شده کارکرد خودش را از دست داده. الان می بینیم مراکز اسلامی یکی ، یکی محو می شوند  و اینها هیچ عکس العملی نشان نمی دهند. اگر ایران پیش قدم شود و پیشنهاد کنند که یک سازمان حفظ میراث فرهنگی اسلامی تشکیل شود و تمامی اماکن  اسلامی را در یونسکو ثبت کنند . یک پیشنهاد دیگر هم بحث تامین اقتصادی اسرائیل است. الان دنیا ما را تحریم کرده ولی چرا الان ما به سمت تحریم علیه اسرائیل نمی رویم. ما باید مقابله کنیم با آنها یعنی کشورهای اسلامی را وادار کنیم تا اسرائیل را تحریم اقتصادی کنند .

همیشه در مقابل تهدیدهای اتمی و تهدیدهای نظامی ما هم راهکارهایی داریم که می توانیم روی آن عمل کنیم نکته دیگر اینکه آقای اوباما می گوید من سلاح اتمی را کاربردی می کنیم می گوید سلاحی که باشد و به درد نخورد چه فایده ای دارد یعنی از بازدارندگی بیرون بیاید . بالاخره دنبال این است که به اسرائیل می گوید اگر سلاحت  را کابردی کنی می توانی از آن استفاده کنی و به ما می گوید که اصلا تحقیقات نباید کنی و نباید وارد صحنه مطالعات تحقیقاتی آن شوی .

امریکایی ها استراتژیکی دارند بنام چیکن ( مرغ) یعنی بزدل . می خواهند مسائلی ایجاد کنند که در گفتمان  اوباما و حتی اسرائیلی ها بیشتر سیاست چیکن باشد . می خواهند مسائلی ایجاد کنند که ما را یا مقاومت را از میدان به در کنند . اعراب را می ترسانند و ایران هراسی ایجاد می کنند همه بخاطر این است که ما را محدود کنند و ما برای مذاکره به سمت امریکا برویم.

رادیو گفت و گو: در اسرائیل ملت سازی صورت نگرفته چون این فرایند صورت نگرفته احتمال مقاومت آنها بسیار ضعیف است با این شرایط جو داخلی اسرائیل چگونه است؟

 دعوتی: جمعیت اسرائیل به دلیل مهاجرتهای گوناگونی که داشته یک جمعیت منسجمی نیست . مهاجرین فرهنگها و شخصیتهای خودشان را دارند . امور در آنجا بیشتر دست افرادی است که از کشورهای اروپایی به اسرائیل آمده اند و مهاجرین دیگر مناطق بصورت کارمند هستند و تفاوت زیادی بین افراد است در آنجا جنگ طبقاتی زیاد دیده می شود این اختلافات از اول بوده و الان هم است و اسرائیل از این اختلافاف رنج می برد و آنها یک ملت یکپارچه نیستند و ایدئولوژی های آنها هم با هم فرق دارد.

فکر تشکیل سازمان میراث فرهنگی اسلامی فکر خوبی است اما ما مایوس هستیم ازاینکه بتوانیم با سران عرب صحبت کنیم و آنها را در عمل بر علیه اسرائیل کنیم اما ملتهای آنها بطور عموم ضد دولتهایشان می اندیشند. در اینجا خطاب ما می تواند به علما ، مراجع دینی و دانشگاهیان کشورهای عربی باشد که به فریاد اسلام برسید و از این طریق می توانیم رابطه برقرار کنیم که این گروه ها هستند که به ما جواب می دهند.

 رادیو گفت و گو: اجماع جهانی در رابطه با اسرائیل چگونه می اندیشد؟

شیخ الاسلام: وقتی صحبت از ملتها را می کنیم اسرائیل در کنج قرار گرفته بعد از جنایات در غزه برای اولین بار جهان نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد. جهان برای اینکه مصداقیت خودش را ازدست ندهد ( سازمان ملل) مجبور شد یک یهودی را مامور کند که گزارش گلدستون را بنویسد گزارش گلدستون سند شکست سیاسی تبلیغاتی اسرائیل است .

زمانی هم می گوییم آیپک ،که ناچار است چون می خواهد دنیا را اداره کند تنها وسیله آنها الان سلاح اتمی است که این را وارد معادله کند. آنها در مقابل اسلام و ایدئولوژی مقاومت کم آوردند دیگر روشهای متعارف جواب         نمی دهد . برای همین الان می بینیم که اوباما جدا کرد و اجازه داد هر کسی که سلاح اتمی دارد آنها را وارد معادله کند. این فشار از طرف مقاومت ادامه پیدا کند شکی نیست که اسرائیل نابود می شود.

رادیو گفت و گو: آیا اظهارات اوباما نظرات شخصی خودش در حزب دموکرات است؟

 شیخ الاسلام: بلا شک اختلاف دیدگاه دارند اما آنچه که اعلام شد نظریه کل است جمع بندی ساختار قدرت در دنیا است آنقدر می ترسد که ایران توانایی پیدا کند که اگر اسرائیل بر علیه آن از سلاح اتمی استفاده کرد ایران بتواند پاسخ دهد چرا ما حتی اجازه مطالعه در فیزیک اتمی را نداریم .

برای اینکه از جنبه های دیگر به ما باخته و تنها این در دستشان مانده و الان فهمیدند که ما توانایی این کار را داریم علتی که نمی کنیم . علتی که نمی کنیم این است که نمی خواهیم . اگر اسرائیل به هر دلیلی اشتباه کند بلاشک به نابودی سریعی خواهد رسید.

رادیو گفت و گو: به نظر می رسد مقامات امریکا در مقابل حوادث خاورمیانه و ایران خیلی سر درگم هستند . مثلا نمی توانند در زمان دست یافتن به سلاح اتمی توسط ایران به یک نتیجه برسند آیا میتواند ارتباط داشته باشد با مسائل جاری خاورمیانه؟

کنعانی مقدم: در سال 52 که بحث نیروگاه بوشهر مطرح بود سران اسرائیل به کنگره امریکا رفتند و گفتند اگر ایران دست به انرژی هسته ای پیدا کند اسرائیل نابود می شود و امریکای ها تعهد کردند که این نیروگاه نمی تواند ایران را به این قدرت برساند و اسرائیلی ها با شیوه های مختلف مانع از این کار می شوند .اسرائیل می گوید ما تا حالا با قدرت سلاح اتمی بر اعراب تسلط داشتیم اگر قرار باشد که کشورهای منطقه دارای این سلاح شوند من خلع سلاح کامل می شوم و چاره ای ندارم جزاینکه از این منطقه بیرون بروم.

کنفرانسی که اخیرا در امریکا برگزار شد برای کابردی کردن سلاح های اتمی کار اسرائیلی ها بود می خواستند به دنیا بگویند که صبر نکنید ایران به سرعت به اتم دارد دست پیدا می کند و اسرائیلی ها می فهمند که اگر ایران هسته ای ایجاد شود دیگر خاورمیانه در ید قدرت او نخواهد بود.

رادیو گفت و گو: کنفرانس اسلامی برای حل بحران فلسطین چه کرده است؟

 دعوتی: بعد از جنگ اعراب واسرائیل و شکستی که اعراب خوردند اعراب به غیرتشان برخورد و مردم هم خیلی رنجیده بودند و بعد از آن حرکتهای مردمی به راه افتاد وآنها احساس خطر کردند برای رفع این احساس خطر از امریکا مشورتی شد با ملک حسن که شما میان دار شوید و جایی درست کنید که سران در فکر هستند و می آیند حل می کنندمسائلشان را  که این مرکز کنفرانس اسلامی را تاسیس کردند. اولین کسی که از ایران دعوت شد شاه ایران بود و سادات هم سخنرانی کرد. این جمعیت در حقیقت برای خاموش کردن حرکتهای اسلامی بود والان تغییر ماهیت داده ولی باز از خواست دولتها سرچشمه می گیرند پس صادراتی از این کنفرانسها نمی شود . پس باید سراغ ملتها و علماء رفت و آنها را همسو کرد.

رادیو گفت و گو: شما با ورودتان به کنگره جهانی فلسطین چه اقداماتی می خواهید انجام دهید؟

 شیخ الاسلام: من وارد این قضیه نمی شوم . ما کنفرانسی در تهران داریم . توازن قدرت در خاورمیانه بهم خورده است. امریکایی ها و اسرائیلی ها باید تن بدهند به این برهم خوردن توازن قدرت وگرنه جنگ می شود.  اوضاع دنیا برای آنها مهم است که جنگ نشود قدرت وتو را به آنها بدهیم تا سلاح اتمی خودشان را استفاده نکنند برای اینکه حرفهای خودشان را پیش ببرند .

ما این استدلال را قبول نداریم. ما می گوییم دنیا باید بر اساس عدالت اداره شود ولی با همان استدلال توازن قدرت در منطقه برهم خورده نقش سیاسی واحدهای سیاسی باید عوض شود تن به آن ندهند جنگ می شود باید آنها بفهمند که دیگر اسرائیل نباید یک تهدید باشد وباید خلع سلاح شود و با این وجود جنگ راه می اندازد . عقلای عالم باید به سمتی نروند که در کنفرانس واشنگتن رفتند و باید به طرف آنچیزی بیایند که در کنفرانس تهران است که از  سیاست جمهوری اسلامی است ، سیاست مقام معظم رهبری است سیاست علما و عقلا منطقه است که انشالله این اجلاس با موفقیت برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها