در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بنابراین بازار تراموا بیرونق و کساد بود. شرکت یاد شده جریان را به اطلاع ناصرالدین شاه رسانید او نیز برای استقبال مردم دستور داد تا عدهای افراد سرشناس مثل سرداران و سپهسالاران همراه وی با ماشین دودی به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) مشرف شوند. مشهور است از ترس، تعدادی از ملتزمین زیرلب ذکر گفته و عدهای نیز کفن به گردن انداخته بودند.
ماشین دودی از 30 واگن با چند قسمت تشکیل میشد. بخش اول لوکوموتیو یا آتشخانه بودکه هدایت قطار در انجام صورت میگرفت.واگن حدودا 10 متری، سه بخش داشت؛ قسمت اول آبدارخانه شاهی که از مسافرانش با چای و قلیان پذیرایی میکرد. قسمت دوم، مخصوص رجال تراز اول و صدراعظم وقت بود و قسمت سوم به شاه و شاهزادگان قاجار اختصاص داشت.
اما واگن دیگری ویژه علما و وزرای تراز اول در دو بخش طراحی شده بود و یکی از واگنها نیز مخصوص بانوانی بود که جدا از مردان مسافرت میکردند و علاوه بر 8 واگن مخصوص حمل بار و کالاهای تجاری 8 واگن نیز برای مردم عادی در نظر گرفته شده بود. ماشین دودیهای موجود در ایران قدمتی حدود 120 سال دارند در حالی که هماکنون حتی در موزههای فناوری و تاریخ تکنولوژی کشورهای اروپایی هم، قطارهایی با این قدمت کمتر یافت میشود. لوکوموتیوی که به همراه یک واگن مسقف تا چندی قبل در انتهای خط یعنی میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) روی ریل اصلی قرار داشت، برای حفاظت بیشتر در حالی به پارکینگ شهرداری منطقه 20 منتقل شد که خسارت بسیاری دیده بود و وضعیت ناگواری داشت.این لوکوموتیو پس از تمیزکاری و مرمت قطعات و بازسازی واگن مسافری، به ایستگاه مترو شهرری انتقال یافت و روی ریل جدید قرار گرفت تا یادآور خاطرات نسلهای از یاد رفتهای باشد که خاطره آسمانی تشرفشان به آستانه آقا سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با ماشین دودی پیوند خورده بود. این لوکوموتیو را میتوانید این روزها در ایستگاه متروی شهر ری ببینید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: