تئاتر شهر در خاطره مردم چیزی بیش از یک ساختمان است. هرچند که ساختمانش از نمادهای شهر تهران به شمار می‌آید اما نامش انبوهی از خاطره‌ها و رویدادهای هنری را در ذهن تداعی می‌کند. بیشتر این خاطره‌ها پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته‌اند، زیرا بیشتر عمر این نهاد در این دوران و با برگزاری برنامه‌هایی مانند جشنواره تئاتر فجر سپری شده و بخش مهمی از تاریخ فرهنگی دوران معاصر را رقم زده است.
کد خبر: ۳۱۳۱۵۵

زمینی که ساختمان تئاتر شهر در آن قرار دارد، پیش تر جایگاه کافه شهرداری و یکی از مراکز تفریحی تهران بود. از اواخر دهه 1330 نویسندگانی چون جلال آل‌احمد در آنجا گرد می‌آمدند.

در سال 1344 شهرداری تهران تصمیم گرفت کافه شهرداری را خراب و برجایش یک هتل 400 اتاقه احداث کند، اما به پیشنهاد وزارت فرهنگ و هنر وقت، ساخت یک مجموعه نمایشی در دستور کار قرار گرفت.

در سال 1344 کلنگ ساختمان تئاتر شهر به زمین زده شد و 7 بهمن ماه 1351 با اجرای نمایش باغ آلبالو، نوشته آنتوان چخوف، به کارگردانی آربی آوانسیان رسما گشایش یافت. این ساختمان با طراحی و نظارت مهندس علی سردار افخم از معماران نوپرداز معاصر به بهره‌برداری رسید و دارای دو تالار اصلی و چهارسو و بخش‌های جانبی مانند کتابخانه، کارگاه و انبار بود. پس از انقلاب با توجه به نیازهای روزافزون تئاتر کشور، سالن‌های جدیدی در آن ایجاد شد. مدیریت مجموعه تئاتر شهر پیش از انقلاب بر عهده‌سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران بود و پس از انقلاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها