ظهور آیین‌های عرفانی در دانشگاه‌ها

مراقب فرقه‌های منحرف باشید

ده‌ها فرقه و آیین به اصطلا‌ح عرفانی نوظهور این روزها در جمعیت 3.5 میلیون نفری دانشجویان کشور به دنبال پیرو و مرید می‌گردند، این در حالی است که بسیاری از دانشجویان که تحت تاثیر این فرقه‌ها قرار می‌گیرند، از ریشه‌های فکری آنها بی‌اطلاعند.
کد خبر: ۳۱۱۴۷۳

عرفان مدنظر این آیین‌های انحرافی معمولا راحت‌طلبی، سرخوشی، شریعت‌زدایی، منطق‌گریزی و خداحافظی با احکام الهی است و در حالتی نیز بی‌تفاوتی اجتماعی را تبلیغ می‌کنند.

در بهترین حالت ، ارتباط انسان با خدا را به یک ارتباط قلبی صرف تقلیل داده و راه را برای بسیاری از اعمال و رفتارهایی که در شرع مقدس نفی شده است (مانند روابط جنسی بی‌ضابطه) برای مریدان خود باز گذاشته و به این ترتیب خود را برای کسانی که با تردید در راه دین گام برمی‌دارند، جذب می‌کند.

خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد پیدایش گعده‌های «مرید و مرادی» در محیط‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی پدیده‌ای قابل مشاهده است که می‌تواند نتیجه پیروی کورکورانه از انحرافاتی مانند عرفان‌های نوپدید باشد ؛ چرا که طی آن افرادی به واسطه ضعف شخصیتی خود را تحت سیطره افرادی فرصت‌طلب قرار می‌دهند که در قالب این مرید و مرادی تن به هر گرایش انحرافی اعم از نشست‌هایی با محور «دود» یا گرایش به مصرف خوراکی‌هایی که انسان را از حالت طبیعی خارج می‌کند، می‌دهند.

شاید عجیب باشد که در برخی جمع‌های دانشجویی یک فرد عنوان «خان»، «سالار»، «مرد» و... را به خود می‌گیرد و عده‌ای که بیشتر دچار استضعاف فکری هستند زیر چتر آن فرد سیطره‌طلب قرار گرفته و علاوه بر گرفتار شدن در دام فضاهای مخالف با شوون دینی و اجتماعی، حتی جزئی‌ترین شؤون زندگی‌اشان نیز تحت سلطه فرد سیطره ‌طلب درمی‌آید.

یعنی هر چند به عرفان دروغین شناخته‌شده‌ای مرتبط نمی‌شوند اما به دلیل ضعف در فضای عرضه مولفه‌ها و معارف عرفان اسلامی، دچار برخی ویژگی‌های عرفان کاذب از جمله در حال زیستن، راحت‌طلبی، سرخوشی، منطق‌گریزی و... می‌شوند.

وجود فرقه‌های عرفانی بزرگنمایی می‌شود

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان این‌که اصل وجود عرفان‌های کاذب در میان دانشجویان را نمی‌توان انکار کرد، گفت: اطلاعاتی که از دانشگاه‌ها می‌رسد ضمن این‌که نشان می‌دهد گرایش به عرفان‌های کاذب وجود دارد و خطر هم دارد اما به اندازه‌ای نیست که برخی اوقات بزرگنمایی می‌شود.

غلامرضا خواجه سروی درباره وضعیت گرایش به عرفان‌های نوپدید در میان دانشجویان افزود: گرایش به عرفان‌های کاذب در میان دانشجویان به عنوان یک واقعیت وجود دارد؛ اما این طور نیست که همه یا طیف گسترده‌ای از دانشجویان به عرفان‌های کاذب یا مسائلی که با آداب و فرهنگمان مطابقت ندارند، تعلق داشته باشند.

انحراف دانشجو، انحراف جامعه

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم با تشریح برخی نمودها و نمادهای گرایش به عرفان‌های کاذب در فضاهای دانشگاهی گفت: هرچند ترویج عرفان‌های کاذب در میان دانشجویان و گرایش به این عرفان‌ها در فضاهای دانشگاهی به میزانی قلیل است؛ اما واقعیتی انکارناپذیر است که تلاش همگانی نهادهای فرهنگی برای مقابله جدی با مباحث انحرافی را می‌طلبد.

جلیل دارا گفت: قشر تحصیلکرده و دانشگاهی قشر تاثیرگذار در جامعه است؛ لذا دانشجو اگر به سمت عرفان کاذب برود، می‌تواند جامعه را متاثر از خود کند. البته همین گرایش برخی دانشجویان به مسائل انحرافی نیز خود متاثر از جامعه است، یعنی دانشگاه نمی‌تواند خود را از جامعه دور بداند.

جلیل دارا خواستار تلاش همگانی و سازماندهی شده از طرف نهادهای فرهنگی برای مقابله جدی با مباحث انحرافی نظیر عرفان‌های کاذب شد و گفت: ترویج عرفان اصیل در دانشگاه‌ها یک راهکار برای مقابله با عرفان‌های کاذب است. طبیعی است در زمانی که جامعه جهانی به سمت معنویت‌خواهی پیش می‌رود، جامعه دانشگاهی ایران نیز تقاضای معنویت خواهی دارد؛ لذا باید معنویت‌خواهی اصیل به شکل مطلوب و گسترده ارائه و ترویج شود که اگر این مهم انجام شود، شاهد همین مقدار کم گرایش انحرافی به عرفان‌های نوپدید و نوظهور یا عرفان‌های سکولار نخواهیم بود.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم در واکاوی آنچه تحت عنوان «درویش مآبی» یاد می‌شود و تحت روابط «مرید و مرادی» در برخی فضاهای دانشجویی تعریف می‌شود نیز گفت: یکی از منشاهای ظهور تفکرات درویش مآبی و مرید و مراد بازی این است که افرادی سودجو و قدرت‌طلب به دنبال دست و پا کردن مریدانی هستند تا به خاطر خواسته‌های سیطره‌طلبانه خود، عده‌ای را تحت سیطره خود درآورند و حتی در زندگی شخصی آنها نفوذ کنند.

جلیل دارا افزود: البته جریاناتی نیز وجود دارند که آگاهانه و با برنامه قصد دارند ایران اسلامی و جامعه دانشگاهی را از مسیر اصلی خود که تحصیل علم و ترویج اخلاق است، منحرف کنند و به فساد بکشانند. طبیعی است درگیری برخی دانشجویان در بحث موادمخدر یا استفاده از داروهای ناسالم می‌تواند ناشی از پیامدهای پذیرش این نوع جریانات انحرافی باشد.

وزارت علوم در تکاپو

مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم در امور دینی درباره گزارش دانشگاه‌ها از جریانات انحرافی اعتقادی در فضاهای دانشگاهی گفت: گزارش‌ها در بحث عرفان‌های کاذب کمتر بوده و بیشتر گزارش‌ها مربوط به انحراف در مسائل فکری است، البته این انحراف در همه دانشگاه‌ها نبوده و بیشتر در چند دانشگاه دیده شده است.

محسن اسلامی درباره اقداماتی که طی سال‌های گذشته در جهت آگاه‌سازی نسبت به عرفان‌های کاذب و نوپدید در فضای دانشگاه‌ها انجام شده است، گفت: کارگاه‌هایی جهت آشنایی معاونان دانشجویی و فرهنگی، مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها با عرفان‌های کاذب برگزار شد و سبک‌های مختلف هندی و چینی و... به صورت دوره‌های آموزشی برای مجموعه کادر مدیریتی دانشگاه‌ها تنظیم شد.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی با عنوان «طرح بصیرت» از اسفند ماه امسال با حضور فعالان دانشجویی دانشگاه‌ ها خبر داد و گفت: این دوره‌های آموزشی با همکاری دانشگاه صنعتی قم برگزار می‌شود و بسته‌هایی در فضاهای عقیدتی و عرفان‌های کاذب نیز تهیه شده که در این دوره‌ها ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها