مجمع انتخاب رئیس جدید فدراسیون تنیس در حالی صبح فردا برگزار می‌شود که برخی کارمندان فدراسیون به عنوان نمایندگان حاضر در این مجمع حق رای دارند و برخی اهالی این رشته نیز برگزاری سالم این انتخابات را زیر سوال برده‌اند.
کد خبر: ۳۰۷۲۲۴

به گزارش مهر ، ساعت 9:30 صبح فردا (چهارشنبه) مجمع انتخابات هفتمین رئیس فدراسیون تنیس برگزار می‎شود تا مشخص شود بعد از مجید خطیبی ، غلامحسین نوریان ، محمود گلشن شیرازی ، سید موسی آقایی لنکرانی ، عباس خزایی و علیرضا خروشی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ترتیب عهده‎دار اداره امور تنیس کشور بودند ، چه کسی رئیس جدید این فدراسیون خواهد شد.

انتخابات روز چهارشنبه فدراسیون تنیس در شرایطی برگزار می‎شود که غیبت خاک خورده‎های تنیس به عنوان کاندیدا ، تایید نشدن صلاحیت نامزدهای ریاست و از همه مهمتر اعتراض به تخلفات صورت گرفته برای معرفی نمایندگان شرکت‎کننده و صاحب رای در مجمع انتخابات همچنان برگزاری این مجمع را تحت الشعاع قرار داده است.

مجید شایسته که از پنج ماه پیش تاکنون سرپرستی فدراسیون تنیس را به عهده دارد به جز برگزاری دو دوره رقابت‎های فیوچرز در زمانی که مدیرعامل منطقه آزاد کیش بوده، پیشینه دیگری در این رشته راکتی ندارد. پس او با اتکا به تجارب همین چند ماه گذشته برای چهار سال ریاست فدراسیون تنیس کاندیدا شده است. در میان هشت کاندیدای دیگر به جز عباس خزایی که سابقه ریاست تنیس را هم دارد، دیگر کاندیداها کمتر سابقه‎ای از حضور در این عرصه دارند و چه بسا بدون پیشینه هستند!

بی بی صدیقه حسینی تنها کاندیدا خانم در مجمع انتخابات فدراسیون تنیس است. وی را می‎توان در شمار قهرمانان گذشته این رشته قرار داد. مهرشاد پورسعید اصفهانی (رئیس کمیته پزشکی فدراسیون تنیس)، علی دادگر و بهروز منتقمی (مدیر کل پیشین تربیت بدنی آذربایجان غربی و مدیر پیشین تربیت بدنی اصفهان و مازندران)، سید ضیاالدین خرمشاهی (رئیس هیئت تنیس کرمانشاه) با تجارب کم تنیسی خود کاندیدا احراز پست ریاست فدراسیون این رشته ورزشی هستند. ضمن اینکه ولی فرنام و حسن ایوبی دو کاندیدای بدون پیشینه این مجمع به شمار می آیند.

این افراد در حالی برای ریاست فدراسیون تنیس کاندیدا شده‎اند که این رشته پیشکسوتان زیادی دارد که هیچ یک برای ثبت نام جهت کاندید شدن اقدامی انجام نداده‎اند. قدیمی‎هایی مانند مجتبی شیرازی، مرتضی محمدخان، محمد خلیل‎پور و لنکرانی هم برخلاف انتظارات هرگز نامزد ریاست تنیس نشدند. همان طور که محمد جمشیدی بعد از اینکه با حکم یک شبه سرپرستی مجید شایسته، شانس خود را برای جایگزینی علیرضا خروشی از دست داد و بعد از آن بود که از تمام سمت‌های تنیسی خود استعفا داد و از ثبت نام برای کاندیدای ریاست انصراف! در حالیکه وی کسی بود که هیئت تنیس تهران را در میان 1534 هیئت فعال در رشته‌های مختلف به جایگاهی برای انتخاب به عنوان «بهترین» رساند.

چرا پیشکسوتان در مجمع انتخابات فدراسیون تنیس به عنوان «کاندیدا» حضور ندارند؟ ، اردشیر دادرس مسئول برنامه‎ریزی، تحقیق و توسعه تنیس که خود یکی از کارشناسان این رشته است، در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه پیشکسوتان شرط اصلی توسعه پایدار در تنیس هستند، اظهار داشت:«آنها جایگاه بالایی دارند اما نه در حد رئیس. تنیس امروز یک علم است با تغییر روزانه. اگر کسی به علم تنیس دسترسی نداشته باشد نمی‎تواند حتی در آسیا هم حرفی برای گفتن داشته باشد، چه رسد به جهان. اگر تنیس ایران امروز در سطح سه آسیا قرار دارد به خاطر وجود مسئولان و مربیانی با دانش درجه سه تا قبل از این است».

وی اضافه کرد:«رئیس آینده تنیس باید شاخص‎های مدیریت را به طور کامل داشته باشد. تنیس نباید به قدیمی‎ها با وجود نداشتن علم روز و فقط به صرف پیشکسوت بودن بسنده کند. هرچند که جایگاه پیشکسوتان باید در هیئت رئیسه و گروه مشاوران فدراسیون حفظ شود. در مجموع اینکه نبود پیشکسوتان در میان کاندیداها معضل نیست اگر فردی شایسته به عنوان رئیس انتخاب شود».

تایید نشدن صلاحیت کاندیداهای انتخابات فدراسیون تنیس یکی دیگر از مشکلات مربوط به مجمع روز چهارشنبه است. حسین ایوبی یکی از کاندیداهایی است که با اعتراض نسبت به این قضیه خواستار رسیدگی مسئولان شده است:«صلاحیت من و دیگر کاندیداها هنوز تایید نشده است و این درحالی است که 24 ساعت دیگر مجمع انتخابات برگزار می‎شود. درست آن است که فدراسیون و سازمان تربیت بدنی زودتر در این زمینه اقدامی انجام دهند تا حداقل بدانیم می‎توانیم به عنوان کاندیدا در مجمع شرکت کنیم یا نه؟»

البته اینکه مجید شایسته با حکم رئیس سازمان تربیت بدنی به عنوان سرپرست فدراسیون تنیس انتخاب می‎شود به خودی خود صلاحیت وی را برای کاندیدا شدن در مجمع انتخابات ریاست فدراسیون تایید می‎کند اما تکلیف هشت کاندیدای دیگر چه می‌شود؟

علیرضا باقری، بازرس مجامع سازمان تربیت بدنی در این خصوص گفت:«موضوع آنچنان جدی نیست. صلاحیت شایسته، فرنام، ایوبی و خانم حسنی که تایید و اعلام هم شده است. صلاحیت پنج کاندیدای دیگر هم همین امروز مشخص خواهد شد. نگرانی وجود ندارد».

معرفی نمایندگان افراد صاحب رای در مجمع انتخابات فدراسیون تنیس و ادعای تخلفات صورت گرفته در این زمینه یکی دیگر از حاشیه‏های مربوط به مجمع انتخابات رئیس هفتم فدراسیون تنیس است که شک و تردیدهای برگزاری سالم این مجمع را تقویت کرده است.

حسن ایوبی (یکی از کاندیداها) در این مورد اعلام کرده است که نفرات به حق و شایسته‎ای برای نمایندگان بازیکنان، داوران، مربیان و از همه مهمتر باشگاه‎ها انتخاب نشده‎اند که این کاملا تخلف است و احساس خطر می‎شود. امیدوارم مراجع رسیدگی، ریاست سازمان، حراست و از همه مهمتر سازمان بازرسی کل کشور با نظارت دقیق‎تر حواشی این مجمع و سایر مجامع مشابهی را که سرپرست دو شغله مثل شایسته و یا کاندیدا بازنشسته مثل خزایی و منتقمی دارد را کنترل و بررسی نماید تا مثل مجمع اسکیت، جودو و کاراته پر حرف و حدیث نشود.

«در آیین نامه مجامع سازمان تربیت بدنی قید شده است که نمایندگان برتر باشگاه‌ها، بازیکنان، داوران و حتی مربیان باید در مجمع انتخابات رئیس فدراسیون حق رای داشته باشد. این در حالی است که هیچ از نمایندگان معرفی شده برای مجمع فردا تنیس جزو برترین‌های ایران نیستند».

شاید هیچ کس به اندازه سعید احمدوند سرمربی تیم گاز خوزستان نسبت به این موضوع گله و شکایت ندارد. وی با اشاره به مطلب فوق گفت:«اگر قرار باشد تیم برتر ایران انتخاب شود، چشم بسته گاز خوزستان رای می‎آورد که سه سال متوالی قهرمان لیگ برتر است. بعد از ما هم تیم سپاهان با وجود نوسانات زیاد بهتر از دیگر تیم‎ها بوده است. اما جالب است که نمایندگانی از تیم‌های دیگر برای مجمع معرفی شده‏‎اند. ما برای قهرمانی و بهترین شدن 200 میلیون تومان هزینه می‎کنیم ولی یکی دیگر صاحب رای می‎شود».

توچال و شیرودی دو تیمی هستند که نمایندگان آنها در مجمع انتخابات رئیس فدراسیون تنیس حق رای دارند. این دو تیم در هیچ رقابت باشگاهی حضور نداشته‌اند. مسئول تیم توچال خود از دوستان صمیمی دبیر هیئت تهران و رئیس کمیته داوران است. مسئول تیم شیرودی هم مدیر امور داخلی فدراسیون تنیس است.

احمدوند با اشاره به این مطلب تاکید کرد:«خوب مشخص است که نمایندگان این تیم‎ها به چه کسی رای می‎دهند!»

مشابه انتخابی که برای نمایندگان تیم‌ها انجام شده است برای نماینده داوران و ملی‎پوشان هم انجام شده است. انوشا شاهقلی - مرد اول تنیس ایران - یکی از نمایندگان بازیکنان است. دیگر نماینده این دسته اکبر طاهری است که در حال حاضر مربی تیم ملی و رئیس کمیته آموزش فدراسیون تنیس است.

در مورد داوران هم علی نیلی بهترین داور حال حاضر ایران با بالاترین درجه داوری است که البته در آمریکا به سر می‌برد. بعد از وی بهترین داور تنیس کشورمان علی کاتبی است که جزو 20 داور اول فدراسیون جهانی است. اما با این وجود رئیس کمیته داوران (فرشاد صفتی) نماینده داوران برای مجمع انتخاباتی فرداست.

اینها اطلاعات دیگری است که سرمربی تیم قهرمانی گاز خوزستان در اختیار مهر گذاشت و تصریح کرد:«همه انتخاب‌های صورت گرفته نقض صریح قانون است. ضمن اینکه مشت نمونه خروار است. چه بسا اقدامات خلاف قانون دیگری هم صورت گرفته باشد که ما از آن بی اطلاع باشیم. البته از این خبر داریم که همین دو روز پیش و درست در آستانه انتخابات بودجه تمام استان‏ها به حساب‌شان واریز شد. این کارها چه معنایی دارد؟ شخصا نتایج انتخابات را اگر با همین شرایط برگزار شود، قبول ندارم».

با همه اینها مجمع انتخابات رئیس فدراسیون تنیس با چنین مشکلات و تهدیدهایی مواجه است اما با این وجود این مجمع طبق برنامه و در زمان مقرر برگزار خواهد شد. این را بازرس مجامع سازمان تربیت بدنی گفت:«البته فدراسیون در انتخاب نهایی نمایندگان داوران، بازیکنان، مربیان و باشگاه‌ها نقشی ندارد. فدراسیون فقط معرفی گزینه‎ها را بر عهده دارد اما این تصمیم سازمان تربیت بدنی است که تعیین کننده حضور نهایی آنهاست. در هر حال مشکل بازدارنده‎ای برای برگزاری مجمع وجود ندارد. به تمام اعتراضات هم بعد از برگزاری مجمع رسیدگی می شود البته اگر تاثیرگذار باشند».

 فردا صبح و بدون توجه به تعداد مخالفان و موافقان مجمع انتخابات رئیس فدراسیون تنیس در حضور معاون سازمان تربیت بدنی هفتمین رئیس این فدراسیون از میان 9 کاندیدا انتخاب و معرفی خواهد شد. هر چند احتمال اینکه تعدادی از این کاندیداها کنار گذاشته شوند یا به نفع دیگری کنار روند، بعید به نظر نمی رسد.  کما اینکه خبرهایی در مورد کنار رفتن منتقمی - آنهم بااعمال نظر دیگران - به گوش می‎رسد. با همه اینها باید امیدوار بود کسی که صاحب بیشترین رای اعضای مجمع می‎شود بتواند آنگونه عمل کند که تنیس ایران از سیر نزولی که گرفتار آن شده رها شده و جهشی مطمئن به سوی رشد و ترقی پیدا کند. البته تغییر شرایط این رشته المپیکی توجه ویژه مسئولان ورزش ایران را هم می‎طلبد. نگاهی به گذشته ثابت می‎کند که توجه مسئولان تسریع کننده سیر صعودی تنیس بوده است، آن زمانی که تنیس راه صعود به دسته دو مسابقات آسیا - اقیانوسیه را پیدا کرد هر چند که با تغییر اوضاع خیلی راحت اسباب سقوط و حضور دوباره در گروه سه فراهم آمد!

اگر رئیس شوم ، نادال و فدرر را به ایران می‎آورم

سرپرست فدراسیون تنیس برنامه‎های خود برای ریاست در این فدراسیون را تشریح کرد و گفت: برگزاری مسابقات بین‎‌المللی در حضور ستارگان بزرگ جهان مانند «رافائل نادال» و «راجرز فدرر» یکی از محورهای اصلی در برنامه‎های من است.

مجید شایسته که یکی از 9 کاندیدای شرکت کننده در مجمع انتخابات فدراسیون تنیس است ، اظهارداشت: هیچ گونه پیش‌بینی در مورد نتیجه انتخابات فردا ندارم چون هرگونه اظهار نظر توهین به نظر اعضای مجمع تلقی می شود اما با قاطعیت از برنامه‎های خود برای ریاست احتمالی دفاع می‎کنم.

وی با تاکید بر اینکه تمام برنامه‎ریزی‎های انجام شده در راستای برنامه 5 ساله مصوب سازمان تربیت بدنی تهیه و تنظیم شده است، یادآور شد: توجه به بخش خصوصی و تقویت همکاری با مسئولان این بخش از اولویت‎های برنامه‎های من است که در کنار محورهای اصلی دیگری دنبال خواهد شد.

سرپرست فدراسیون تنیس اضافه کرد: سوق دادن ورزش تنیس به سمت استان‎ها و فعال کردن هرچه بیشتر این رشته در شهرستان‌ها به منظور گسترش تقریبا یکنواخت تنیس در سراسر کشور هم برنامه مهم دیگری است که تاکید زیادی روی اجرای آن است.

شایسته که از 5 ماه پیش به عنوان جایگزین علیرضا خروشی - عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی تنیس - در فدراسیون تنیس آغاز به کار کرد همچنین اظهار داشت: باید در بخش مینی تنیس و تنیس ساحلی هم حضور بیشتر و بهتری داشته باشیم. خوشبختانه کمیته مینی تنیس فعالیت خود را آغاز کرده اما نباید به جایی که امروز در آن قرار داریم، بسنده کنیم.

وی تصریح کرد: در مورد تنیس ساحلی هم باید جدی‎تر کار کنیم خصوصا اینکه رئیس کمیته تنیس ساحلی ایران رئیس تنیس ساحلی آسیا هم است. ضمن اینکه ایران به لحاظ امکانات و فضا شرایط خوبی برای برگزاری مسابقات تنیس ساحلی دارد. حتی این امکان وجود دارد که در بسیاری از استان‎ها و شهرستان‎ها شرایط ایجاد زمین تنیس ساحلی را ایجاد کرد.

سرپرست فدراسیون تنیس که در مدت عهده‎دار بودن این مسئولیت برگزار کننده دو دوره رقابت‏‎های فیوچرز بوده است، گفت: باید این مسابقات را هم در سطح بالاتری برگزار کنیم. البته بازیکنان شرکت کننده در این رقابت‎ها شخصا اقدام به ثبت نام می‎کنند. اما بد نیست برای توسعه بیشتر تنیس و ایجاد انگیزه داخلی برای گرایش به این رشته، شرایطی فراهم شود که بازیکنان بزرگ‎تر و حتی ستارگانی مانند «رافائل نادال» و «راجرز فدرر» در حین برگزاری مسابقات در ایران باشند. حتی اگر فقط تماشاگر باشند و بازی نکنند.

شایسته خاطرنشان کرد: مسابقات جایزه بزرگ که چندسال پیش برگزار شد به بهانه حضور بازیکنان بزرگ در ایران انجام شد. به طور حتم دعوت از این بازیکنان بزرگ و مطرح و میزبانی از آنها هزینه‎های زیادی می‎طلبد اما در مقابل تاثیرگذاری‎های زیادی هم خواهد داشت. اگر من رئیس فدراسیون تنیس شوم و البته در صورتی که بودجه و حمایت لازم را داشته باشم تنیسورهای مطرح را به ایران می‎آورم.

مجمع انتخابات فدراسیون تنیس فردا (چهارشنبه) با حضور 9 کاندیدا و به ریاست حمید سجادی معاون سازمان تربیت بدنی برگزار خواهد شد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها