سرپرست کاوش در محوطه باستانی سرچم خبر داد

کشف روستای 6 هزار ساله در اورامانات

پایگاه میراث فرهنگی توس با مراجعه روستایی تاریخی در 60 کیلومتری توس قدیمی‌ترین بنای دوره اسلامی در استان خراسان را کشف کردند. این بنا کتیبه‌ای به خط کوفی دارد و به گفته اهالی روستا احتمالا متعلق به خواجه عبدالرزاق، حاکم توس باشد. در حال حاضر حفاظت از این بنا آغاز شده است.
کد خبر: ۲۹۵۵۸۳

«سیاوش صابری»، مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری توس با اعلام این خبر  گفت: «این بنا در 60 کیلومتری شمال شرق توس (شهر تاریخی تابران) در یک روستای تاریخی کشف شده است که به نظر می‌رسد قدیمی‌ترین بنای دوره اسلامی در خراسان باشد.»
 
به گفته صابری به لحاظ معماری این بنا به شکل مستطیل شکل بوده و ابعاد آن 3 در 6 متر است. از سنگ و ملات گچ ساخته شده و احتمالا به اواخر قرن 4 یعنی 390 تا 470 ه.ق مربوط می‌شود.
 
صابری با اشاره به کشف خطی کوفی در این‌ بنا گفت: «در این بنای تاریخی کتیبه‌ای به خط کوفی وجود دارد که طی مذاکرات انجام شده قرار است هر چه سریعتر خوانده شود. از روی ویژه‌گی‌های این خط می‌توان به تاریخی دقیق بنا پی برد. این کتیبه ارزشمند پس از ورودی بنا در ضلع روبروی بنا قرار گرفته است.»
 
اهالی روستا معتقدند که این بنا متعلق به خواجه عبدالرزاق است. کسی که زمانی از حاکمان توس بوده و طبق روایت‌های گفته شده به تاریخ پادشاهان ایران علاقه زیادی داشته و می‌گویند در نوشتن شاهنامه از مشوقات فردوسی بوده است.
 
وی همچنین افزود: « دسترسی به این روستا کمی دشوار بوده و به همین علت تا کنون از وجود این بنا بی اطلاع بوده‌ایم. کشف این بنا به درخواست اهالی روستا بوده و طی گزارش‌های آمده، چندی پیش اهالی این روستا درخواست بازدید از یک بنای تاریخی کرده بودند که به این ترتیب منجر به شناسایی این اثر شد.»
 
در حال حاضر بخشی از دیوارهای بنا شکست‌های عمیقی دارد و طاق آن نیز فرو ریخته است. همچنین بخشی از تزئینات بنا نیز دچار آسیب شده و در حال حاضر کار حفاظت اضطراری آن آغاز شده است. به گفته صابری طبق پیش‌بینی انجام گرفته حفاظت اولیه بنا تا یک‌ماه دیگر به پایان می‌رسد.
 
 
در حال حاضر از یگان پاسداران میراث فرهنگی خواسته شده تا در محل حضور داشته و مسائل امنیتی حفاظت از این بنا را بر عهده بگیرد. از سوی دیگر اهالی روستا به این بنا علاقه خاصی دارند و خود آن‌ها بهترین حفاظان بنا و کتیبه آن هستند.

منبع: chn

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها