جام جم آنلاین - 60 سال پیش ، در روز 12 سپتامبر سال 1943 میلادی ، جهان با حیرت از فرار بنیتو موسولینی از آشیانه عقاب گران ساسو که در آنجا زندانی بود ، مطلع شد.
کد خبر: ۲۸۸۶۳
دیکتاتور اسبق ایتالیا که در یک مکان دست نیافتنی موسوم به آشیانه عقاب قله گران ساسو به ارتفاع 2912 متر در رشته کوه های آبروز زندانی بود ، به دستور آدولف هیتلر و توسط یک گروه کماندویی و چترباز اس اس به فرماندهی سروان اتو اسکورزنی آزاد و به آلمان منتقل گردید.

هنگامی که نیروهای متفقین در روز 10 ژوییه سال 1943 میلادی جزیره سیسیل را اشغال کردند و سپس در 3 سپتامبر در کالابریا و در 9 سپتامبر در کامپانیا از ناوهای جنگی خود پیاده شدند ، رم دچار وحشت شد.

ویکتور امانوئل سوم پادشاه و شورای عالی حزب فاشیست ، بنیتو موسولینی را از مقام نخست وزیری معزول کرده و او را به اقامتگاه آشیانه عقاب منتقل نموده و تحت مراقبت قرار دادند.

آنها در 23 ژوییه مارشال بادلیو را به مقام نخست وزیری منصوب کردند.
وی فورا برای تنظیم یک توافق آتش بس اقدام کرد که مفاد آن در روز 8 سپتامبر منتشر گردید.

هیتلر 30 لشکر را تحت فرماندهی کسلرینگ قرار داد که مدت نزدیک به دو سال در جبهه های گوستاو و دورا مقاومت سرسختانه ای در مقابل نیروهای متحدین نمود.
علاوه بر این ، هیتلر اعتقاد داشت فقط دوچه ، لقب موسولینی ، قادر است نیروهای ملی گرا ایتالیایی را بسیج کرده و در کنار وی مبارزه را از سر بگیرد ، عملیات «سرو» به دستور شخص فوهرر ، لقب هیتلر ، و توسط نیروی هوایی آلمان طراحی شد.
چندین بار مکان موسولینی مخفیانه تغییر داده شده بود و تعیین مکان دقیق نگهداری وی در گران ساسو در فاصله 120 کیلومتری شمال رم کار آسانی نبود.

هتل کامپو ایمپراتوره در بالای یک صخره قرار داشت که تنها راه دسترسی به آن استفاده از تله کابین بود.
کاپیتان اتواسکورزنی در روز 10 سپتامبر یک پرواز شناسایی را بر فراز این منطقه انجام داد و یک محوطه کوچک مسطح را در نزدیکی هتل تشخیص داد.
اسکورزنی تصمیم گرفت از گرایدرها برای نجات موسولینی استفاده کند ، زیرا فرود آمدن چتربازها در این منطقه صخره ای بسیار خطرناک بود.
یک گروه کماندویی واحد اس اس نیز مامور اشغال فرودگاه کوچک آکوئیلا و به دست گرفتن کنترل تله کابین شد.

عملیات 2 روز بعد و در هوایی ابری انجام گرفت . از 12 فروند گرایدر فقط 8 فروند موفق به فرود در محوطه مورد نظر شدند.
پس از فرود گرایدرها کماندوهای اس اس فورا برای نجات موسولینی اقدام کردند.
نگهبانان ایتالیایی کمترین مقاومتی را از خود نشان ندادند و قبل از این که آخرین گرایدر فرود بیاید ، اسکورزنی موفق به آزادی موسولینی شده بود.

اسکورزنی که از سیستم غافلگیری سود جسته بود ، برای فرار از یک فروند هواپیمای کوچک شناسایی مدل فیسلر استورخ استفاده کرد که خلبانی آن را گرلاخ خلبان مشهور آلمانی به عهده داشت .

وی موفق می شود با اقبال فراوان در محوطه کوچک مسطح در نزدیکی هتل ایمپراتوره فرود آید و با دشواری بسیار با دو مسافر خود موسولینی و اسکورزنی دوباره پرواز کند.

موسولینی ابتدا برای دیدار خانواده خود به وین می رود و سپس به هیتلر در اقامتگاه وی معروف به «لانه گرگ» می پیوندد.

سروان اتو اسکورزنی مدال صلیب آهنی دریافت می کند ، واقعه فرار موسولینی مانند بمب در جهان سر و صدا برپا می کند.
موسولینی بار دیگر به ایتالیا بازگشت و در شمال ایتالیا یک جمهوری خودخوانده به نام «جمهوری مدنی ایتالیا» را تاسیس کرد.

به این ترتیب ، در روز 12 سپتامبر سال 1943 میلادی ، جهان با حیرت از فرار موسولینی از آشیانه عقاب مطلع شد.
اما کمتر از دو سال بعد ، بنیتو موسولینی در روز 28 آوریل سال 1945 میلادی توسط پارتیزان های ایتالیایی به قتل رسید و پس از این که جنازه وی را در خیابان ها کشاندند آن را وارونه آویزان کردند.
این پایان دوران قدرت دوچه و فاشیست های ایتالیا بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها