جام‌جم: مسابقه ترجمه داستان کوتاه در 2 بخش عربی به فارسی و فارسی به عربی با موضوع آزاد توسط دفتر ادبیات ایران و عرب مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار می‌شود. این مسابقه در راستای شناخت استعدادها و تشویق مترجمان جوان و نوقلم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۸۸۳۸۷

برپایی دوسالانه گرافیک جهان اسلام؛ 3 آبان

مهر: موسسه فرهنگی هنری صبا از 3 آبان میزبان هنرمندان 38 کشور جهان اسلام است. از 2240 اثر ارسال شده، نزدیک به 450 اثر توسط هیئت انتخاب به بخش مسابقه راه یافته است. این آثار از هنرمندان 38 کشور در قالب پوستر، جلد کتاب و طراحی نشانه ارائه می‌شود. سومین دوسالانه بین‌المللی گرافیک جهان اسلام با رشد قابل توجه کمی و کیفی آثار عرضه شده در بخش‌های متنوع‌تر نسبت به 2 دوره پیشین با حضور چهره‌های فرهنگی و هنرمندان بین‌المللی در نگارخانه‌های مجموعه صبا آغاز می‌شود.

نقد آثار شاعران معاصر زیر چاپ

مهر: تالیف کتاب پژوهشی «13 چهره شعر معاصر» به پایان رسید و به‌زودی توسط انتشارات نگاه منتشر می‌شود.

به‌گفته داریوش معمار، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی در این کتاب شعرهای 13 چهره‌ مشهورشعر معاصر ایران عمدتا از دیدگاه ساختاری و محتوایی و در قالب مقاله‌هایی مشروح مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان‌ثالث، نصرت رحمانی، فروغ فرخزاد، منوچهر آتشی، احمدرضا احمدی، سیدعلی صالحی، شمس لنگرودی، علی باباچاهی و حسین منزوی از جمله شاعرانی هستند که در این کتاب شعرشان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

کتاب «بوعلی سینا» منتشر می‌شود

ایسنا: کتاب «بوعلی سینا» در تبیین و شرح آثار حکیم بوعلی سینا، فیلسوف و پزشک ایرانی، هم‌زمان با برگزاری جشنواره‌ «حکمت سینوی» منتشر می‌شود. این کتاب محصول همکاری مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و بنیاد علمی، فرهنگی بوعلی سینا است.

برنامه شهرداری برای هفته کتاب

ایسنا: برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته کتاب اعلام شد.

ایجاد 10 کافه کتاب در ایستگاه‌های مترو، طرح هدیه کتاب، رونمایی از 6 کتاب و برگزاری 10 نمایشگاه کتاب در 10 منطقه شهر تهران از جمله برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام برگزاری هفدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.

نسخه‌های 100 ساله تعزیه در یک کتاب

ایبنا: نسخه‌های تعزیه میرانجم اراک از معتبرترین نسخ تعزیه کشور، با عنوان «تعزیه‌های رضوی» توسط داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان تئاتر منتشر شد. مجالس «تولد امام رضا(ع)»،‌ «شهادت شاهچراغ»،‌ «وفات حضرت معصومه»، ‌«ابراهیم چاریاری»، ‌«کلاه‌دراز کودزری»، ‌«شهادت محمد عابد»، «سقاخانه اسماعیل طلایی»،‌ «ابراهیم سربخش» و ‌«شهادت امام رضا(ع)» به ترتیب در این کتاب آورده شده است. به گفته فتحعلی‌بیگی، اغلب نسخه‌هایی که در این کتاب آمده، بیش از 100 سال قدمت دارند و برخی از این نسخه‌ها چون «ابراهیم سربخش» تا به حال اجرا نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها