مدیرکل دفترسلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت:

نیمی از بیماران روانی سوءمصرف موادمخدر دارند

گروه جامعه: مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با انتقاد از نحوه تعامل سازمان‌های بیمه‌گر با بخش‌های روانپزشکی گفت: در صورتی که فرد مبتلا به اختلالات روانپزشکی همزمان به اختلال دیگری مانند اعتیاد نیز دچار باشد، بیمه از آن حمایت نمی‌کند. این در حالی است که معمولا اختلالات روانی دوگانه بوده و با اختلالات جسمی همراهند. به گزارش ایسنا، دکتر صابری زفرقندی در نشست خبری هفته سلامت بهداشت روان با بیان این مطلب گفت: شایع‌ترین این اختلال نیز سوء مصرف مواد است؛ به طوری که بیش از 50 درصد بیماران روانی به نوعی سوءمصرف مواد مخدر دارند.به این منظور مطالباتی با سازمان‌های بیمه‌گر صورت گرفته است و امیدواریم این قضیه اصلاح شود.وی افزود: در حال حاضر، پوشش خدمات روانپزشکی در روستاها حدود 95درصد است؛ اما پوشش این خدمات در شهرها حدود 30 درصد است. بر این اساس، توسعه خدمات مراقبت‌های روانپزشکی مبتنی بر نیاز جامعه بررسی می‌شود تا کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی تضمین شود.وی با بیان این‌که بار اختلالات روانپزشکی در همه کشورها بالاست، ادامه داد: در این زمینه، مطالعات در ایران نیز نشان داده که اختلالات روانپزشکی در کشور حدود 20 تا 21 درصد است؛ اما تفاوت آن در شیوع میان زنان ومردان است؛ به طوری که اختلالات روانپزشکی در زنان حدود 7/0 درصد بیشتر از مردان است.
کد خبر: ۲۸۸۳۱۶

زفرقندی بیکاری را یکی از عوامل بروز اختلالات روانپزشکی عنوان کرد و گفت: افراد بیکار 8/1 برابر بیشتر از افراد شاغل به اختلالات روانپزشکی مبتلا می‌شوند. عوامل اجتماعی و خانوادگی در ایجاد این اختلالات نقش چندانی ندارند؛ اما در شعله ور شدن آنها بسیار موثرند. در مجموع زمینه‌های ارثی در بروز اختلالات روانی بسیار مهم هستند.

وی اختلالات خلقی و افسردگی را از شایع‌ترین اختلالات روانی عنوان کرد و گفت: این اختلالات در زنان شایع‌تر است و پس از اختلالات خلقی و افسردگی، اضطراب‌ها مطرح می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم فراهم آوردن امکانات درمانی برای جمعیت 10 تا 12 میلیون نفر مبتلا به اختلالات روانپزشکی در کشور گفت: لازم است که دسترسی به خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی در این زمینه فراهم شود. متاسفانه امکانات در این زمینه توسعه پیدا نکرده است و تجهیزات و نیروی انسانی لازم در برخی شهرها وجود ندارد اما این امر به معنای محروم بودن شهرها از تمامی خدمات روانپزشکی نیست.

دکتر صابری زفرقندی ارتقای نظام ادغام سلامت بهداشت و روان و شبکه بهداشت روستایی و همچنین انگ‌زدایی از اختلالات روانپزشکی را از اولویت‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: امروزه مراجعه به روانپزشک شرمی به دنبال ندارد. این درحالی است که در گذشته مردم از انگ اجتماعی این بیماری هراس داشتند و برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها