گروه اقتصاد: رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: براساس آخرین گزارش‌های بانک جهانی، جمهوری اسلامی ایران از مجموع 183کشور مورد بررسی، در رتبه 134 تجارت فرامرزی قرار گرفته است. به گزارش خبرنگار ما، بابک افقهی به مناسبت فرارسیدن روز ملی صادرات دیروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به بروکراسی حاکم در روند صادرات و واردات کشور افزود: در کشور امارات انجام امور واردات و صادرات آن فقط چند روزی طول می‌کشد و این کشور از نظر سهولت در تجارت رتبه چهارم دارد؛ این در حالی است که در ایران امر واردات 38روز و امور صادرات با وجود مقررات‌زدایی‌های صورت گرفته 25 روز زمان می‌برد. وی تصریح کرد: هر‌چند در 6 ماهه اخیر، 2 سند از اسناد وارداتی و 3 سند از اسناد صادراتی حذف شده و به بانک جهانی گزارش شده، اما در بهبود رتبه ما تاثیری نداشته است.
کد خبر: ۲۸۸۱۰۸

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، اصلی‌ترین علت رتبه پایین ایران در حوزه تجارت فرامرزی را پایین بودن بهره‌وری و بالا‌بودن قیمت تمام شده عنوان کرد و گفت: براساس برآوردهای جهانی، مدت زمان انجام واردات در ایران 38 روز است و طی این مدت، 8 سند تبادل می‌شود و در این بخش، هزینه تاجر 1706‌دلار برآورد شده است.

وی افزود: مدت زمان انجام عملیات در حوزه صادرات 25 روز است که طی این مدت، 7 سند مبادله می‌شود و 1061 دلار نیز هزینه متوسط یک بازرگان خواهد بود.

افقهی یکی از برنامه‌های سازمان توسعه تجارت را مدیریت واردات عنوان و تصریح کرد: با سوء‌استفاده‌کنندگان از فضای باز تجاری ایران برخورد خواهیم کرد. وی افزود: بزودی برگ برچسب ایران‌کد برای کالاهای وارداتی را الزامی می‌کنیم؛ به این معنا که طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص نسبت به الزام کالاهای وارداتی و صادراتی به دارا بودن برچسب ایران کد اقدام خواهیم کرد و کالاهایی که این برچسب را نداشته باشند، قاچاق محسوب می‌شوند و گمرک نیز اجازه ترخیص کالاهای بدون ایران‌کد را نخواهد داد.وی گفت: بر این اساس، هماهنگی‌های لازم با گمرک جمهوری اسلامی انجام شده است و درصددیم زمان‌بندی اجرای این طرح را طی تعامل با دستگاه‌های اجرایی تدوین کنیم.

وی با تاکید بر این‌که طبق قانون برنامه چهارم توسعه، واردات و صادرات از هرگونه مجوز معاف است، افزود: هدف ما این است که با زنده کردن این روش، اگر قرار است امتیازاتی از سوی دولت به واردکنندگان ارائه شود، به صادرکنندگانی تعلق گیرد که کار واردات نیز انجام می‌دهند. به این معنا که آنها در مقابل صادرات، امتیاز واردات دریافت می‌کنند.

افقهی از تدوین طرحی جدید برای مشوق‌های صادراتی خبر داد و گفت: شکستن تابوی ایجاد مراکز تجاری از جمله اهداف سازمان توسعه تجارت است که بر این اساس مراکز تجاری در کشورهای افغانستان، عمان، سنگال، آفریقای جنوبی، بلاروس و ارمنستان در اولویت قرار گرفته‌اند ضمن این‌که کمتر از یک ماه دیگر مرکز تجاری ایران در عمان افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: همزمان با راه‌اندازی این مرکز تجاری، هماهنگی‌هایی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی صورت گرفته تا با تقبل بخشی از هزینه‌ها خطوط منظم کشتیرانی را در این مسیر راه‌اندازی کنند.

افقهی با اشاره به در پیش بودن روز ملی صادرات (29 مهرماه) گفت: صادرکنندگان نمونه سه‌شنبه 28‌مهرماه جاری به حضور رئیس‌جمهور خواهند رفت تا مشکلات و موانع صادرات غیرنفتی را مطرح کنند، معاون وزیر بازرگانی افزود: سازمان توسعه تجارت تاکید بسیاری بر اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله خواهد داشت و انتظار دارد نقشه اقتصادی تمامی وزرای دولت بر مبنای ارتقای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای منطقه باشد.

وی تصریح کرد: شورای عالی تجارت خارجی به تصویب دولت رسیده و قرار است جایگزین شورای عالی صادرات غیرنفتی باشند، با این تفاوت که تجارت خارجی و صادرات یک‌موضوع فرابخشی است و باید همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها در ارتقای آن مشارکت کنند.به گفته افقهی در شش ماهه ابتدای سال‌جاری صادرات غیرنفتی 140 درصد رشد را نسبت به اهداف کمی سال آخر برنامه چهارم تجربه کرده است.

وی گفت: ترویج کالاهای ایرانی در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته و هدف ما این است که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغات کالاهای ایرانی را تا صددرصد تخفیف برای تبلیغات محیطی در بیلبوردها ارائه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها