امام خمینی: این مرد جوانمرد، عالم، فاضل و مجاهد در روز شهادت امام جواد(ع) به شهادت رسید. سلام بر شهیدان و سلام بر آنان که سطرهای تاریخ را نگاشتند و نهال اسلام را طراوتی تازه بخشیدند. سلام بر شهیدانی که اصالت اندیشه را به اصالت عمل پیوند زدند و سختی و دشواری را به هیچ گرفتند. سلام بر امام شهیدان و همه شهیدانی که برای تحقق آرمان‌ها و ازرش‌های الهی و عدالت و آزادی گام برداشتند. سلام بر آزاد مردان و آزاد زنان مسلمان در طول تاریخ که با حضور گرم و صمیمانه خود از اسلام و انقلاب و آرمان‌های اسلامی و امام عزیز دفاع کردند.
کد خبر: ۲۸۷۵۸۰

 سلام بر آنانی که در مدرسه عشق، معرفت آموختند و در مدرسه تعهد، فقه فراگرفتند و قهرمان میدان اندیشه و عمل شدند. درود و سلام بر شهید بزرگوار هاشمی‌نژاد، نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی ایران و سلام بر سیمای شجاعان و سلام بر پیشگامان اندیشه و عمل.

مردان بزرگ تاریخ را در دو میدان می‌توان شناخت؛ میدان اندیشه و تفکر و در میدان عمل.

شهید هاشمی‌نژاد، هم در میدان اندیشه و تفکر و هم در میدان عمل، قهرمان بود. او بر ساحل تاریخ اسلام و سیره پیامبر و امامان نشسته بود و برایمان از آن دریای بیکران، مرجان‌های درشت و صدف‌های گرانمایه به ارمغان می‌آورد. شهید هاشمی‌نژاد، در طهارت روح، قدرت ایمان و قدرت بیان کم‌نظیر بود و شدیدا به امام عشق می‌ورزید.

یکی از ویژگی‌های شهید هاشمی‌نژاد این بود که اهل فکر بود و به استقبال پرسش‌ها می‌رفت. بیشترین پرسش‌‌هایی که از او می‌شد، به اساس دین مربوط بود و او هیچگاه در برابر این پرسش‌ها، برخورد حذفی نمی‌کرد و دیگران را متهم به قرائت‌های مختلف از دین نمی‌نمود. طوری عمل و رفتار می‌کرد که مصداق یدخلون فیدین الله افواجا بود.

شهید هاشمی‌نژاد به فکر اصالت می‌داد و کارهای فکری برای او ارزش والایی داشت. محصولات فرهنگی ارائه شده از سوی او کاری محکم‌، شسته و رفته و قابل عرضه به جامعه و براساس نیاز زمان بود و به همین دلیل کتاب‌های مختلفی در زمینه‌ مسائل دینی از او به یادگار مانده است.

او می‌دانست که پرسش آغاز تفکر است و امتیاز انسان بر سایر موجودات این است که جستجو‌گر و پرسش‌گر است. اگر در جامعه پرسش نباشد، تفکر نیست. او در برابر پرسش‌ها هر چند در رابطه با اساس دین می‌بود، با سعه‌صدر افکار مخالف را تحمل می‌کرد.

شهید هاشمی‌نژاد شخصیتی دردآشنا، روشن‌بین، آرمان‌خواه و اصلاح‌طلب بود. با وجود این‌ که اعتقاد راسخی به روحانیت اصیل و آزاده داشت خواهان اصلاح در روحانیت بود.

شهید هاشمی‌نژاد ویژگی‌های خاصی داشت؛ مثلا حضور در صحنه سیاسی و اجتماعی که منجر به دستگیری او در سال‌های 42 و 51 شد. شناخت تحلیلی از تاریخ اسلام داشت و در همه زمینه‌ها به تقوا پایبند بود.

شهید هاشمی‌نژاد می‌گفت هر مکتبی که به ایدئولوژی خود ایمان، اعتقاد و اعتماد داشته باشد ناچار باید طرفدار آزادی اندیشه، ‌فکر و قلم باشد. او به آزادی اندیشه و قلم معتقد بود و با کسانی که متحجرانه فکر می‌کردند مخالف بود.

او نویسنده‌ای سخنور، توانا، کم‌نظیر و از مدرسان بزرگ حوزه‌های علمیه قم و مشهد بود.

کمتر فردی را می‌بینیم که مانند او همه ویژگی‌های یادشده را داشته باشد.

گاهی سکوت، گویاتر از تکلم و فریاد است. گاهی نبودن، روشن‌ترین دلیل حضور است. گاهی بقا و زندگی جاودانه را، با خلق حماسه و خون حاصل می‌شود. گاهی وداع سرخ شهادت، ‌این جامه بلند خدایی یک آیه است. آیه بودن، یک شاهد است؛ شاهد ایمان

آری، در قلب نسل‌ها و زمان‌ها در پهنه زمین، این‌گونه زنده‌اند شهیدان!

یاد و خاطره آن شهید جوانمرد، عالم و فاضل مجاهد یار و یاور امام و انقلاب مردم گرامی‌ باد.

سیداحمد هاشمی‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها