لرستان و رفت و آمد استانداران

سیزدهمین استاندار لرستان می ماند

استان لرستان بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شاهد 13 استاندار بر مسند استانداری این استان بوده است به طوری که سید حسین صابری سیزدهمین استاندار لرستان محسوب می شود.
کد خبر: ۲۸۶۱۱۵

حسین عالی ، حسین محلوجی ، حسن عابدینی ، احمد انتظاری ، محمد علی نقی جهرمی ، اصغر افشاری ، احمد انتظاری ، محمد جواد محمدی زاده ، سید حسن رسولی ، نورالله عابدی ، قربان علی سعادت ، محمد رضا محسنی ثانی و سید حسین صابری اسامی سیزده استانداری است که بر صندلی استانداری لرستان تکیه زده اند که با حسابی سرانگشتی می توان گفت به طور میانگین عمر استانداران در لرستان حدود 2.3 سال بوده است.

این در حالی است که دولت نهم در استان لرستان نیز در طول عمر چهارساله خود دو استاندار را به خود دیده است که محمد رضا محسنی ثانی و سید حسین صابری دو استاندار دولت نهمی استان محسوب می شوند.

به اعتقاد کارشناسان تغییر و تحولات مدیریتی در سطوح مختلف سازمان‌ها، از آنجا که یک دوره فترت کاری ایجاد می‌کند و با نوعی بی‌هنجاری یا بلاتکلیفی سازمانی همراه است، برخی تنش‌های درون سازمانی را دامن می‌زند.

کارکنان در شرایط بی‌هنجاری سازمانی از یک سو نظم و نظام روابط کاری قبل را متزلزل و پایان‌یافته می‌بینند و از سوی دیگر هنوز قاعده و نظم جدیدی نیز مستقر نشده که بتوانند بر مبنای آن زندگی کاری و شغلی خود را تنظیم کنند.

این در حالی است که تجربه مدیریت کشور نشان می‌دهد که در بسیاری موارد تا مدیران به تصمیمات خود ضمیمه نشوند نمی‌توان از اجرای آن اطمینان حاصل کرد.

دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان با اشاره به برخی شایعات مبنی بر برکناری استاندار این استان، تصریح کرد: بحث برکناری استاندار لرستان در مجمع نمایندگان مطرح نیست.

پروژه های ناتمام حاصل تغییرات مکرر در سطح مدیران

یک گزارش رسمی از وزارت اقتصاد نشان می‌دهد ، فرآیندی که صرف می‌شود تا یک تصمیم تبدیل به قانون شود، در شرایط عادی یک سال و نیم طول می‌کشد. اگر به این میزان پروسه اجرا و ارزیابی هم اضافه شود ملاحظه کنید که با چه انبوهی از پروژه‌های ناتمام و ابتر مواجه خواهیم شد.

با این تصور اینکه یک تشکیلات چه مدتی را باید در بلاتکلیفی انقلاب، تحول، بازسازی و نوسازی باشد تا روزی نوبت به اجرا برسد، کار مشکلی نیست.

از سوی دیگر فقدان «نظام جامع اداری» و قوانین ضد خویشاوندسالاری، تبارگرایی و قبیله سرایی بستری فراهم می‌کند تا با تغییر یک مدیر، تعداد زیادی از معاونین و مدیران و در بعضی موارد کارمندان و کارگران نیز جابجا شوند. در این شرایط تصور کنید تا مدیر بعدی جایگزین و برکار مسلط شود سازمان چه آشفتگی را باید تحمل کند.

بر اساس گزارش رسمی که سازمان مدیریت سالها پیش در رابطه با دوره ماندگاری مدیران دولتی کشور در طول 27 سال بعد از انقلاب منتشر کرد استانداران به عنوان ابزار اجرایی دولت دارای متوسط عمر 30 ماه بودند. حال اگر به این آمار، جابجایی مدیران میانی را هم اضافه کنیم، خواهیم دید که نظام برنامه‌ریزی و اجرا به شدت آسیب‌پذیر خواهد شد بنابراین گرچه تغییر مدیران جهت اجرای صحیح و به موقع برنامه و حفظ شعار شایسته‌سالاری بسیار کلیدی است و لیکن انتخاب و شناسایی و توجهات نهادی در تدوین برنامه‌ریزی بخشی و نظام با ثبات اداری، شرطی مقدم است.

به هر حال استان لرستان به عنوان نمونه در دولت نهم با تغییر دو استاندار در دو مرحله زمانی با تغییرات گسترده در نظام مدیریت میانی مواجه بوده که این امر خود موجب عدم ثبات در تصمیمات و برنامه ریزی در ادارات و دستگاههای اجرایی استان شده است.

حال با رواج برخی شایعات پیرامون برکناری دومین استاندار دولت نهمی لرستان که امید می رفت با توجه به عملکرد قابل قبول در دولت دهم ابقا شود باز هم موجی از نگرانی در میان کارشناسان و مردم این استان ایجاد شده است.

آنچه امروز در ذهن مردم لرستان بازهم موجب ایجاد تشویش شده این است که آیا لرستان با تغییر در مدیریت ارشد استان بازهم با موجی از بی ثباتی و پروژه های نیمه تمام مواجهه خواهد شد؟

و اما برای آگاهی از روند تغییرات در سطح مدیریت ارشد استان پای صحبت های دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان نشستیم تا از دیدگاههای رضا رحیمی نسب در این زمینه مطلع شویم.

دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان در این زمینه معتقد است که تغییر مدیریت در سطح استاندار باید تابع شرایط خاصی باشد.

رضا رحیمی نسب عنوان کرد: واقعیت این است مجموعه نمایندگان لرستان و به ویژه شهرستان خرم آباد به دنبال کار و توسعه هستند و اگر واقعا تلاشگری را در این عرصه ببینند حمایت خواهند کرد و اگر هم نباشد به نمایندگی از مردم مسیر دیگری را در پیش خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مجمع در مورد برکناری استاندار لرستان به تصمیمی نرسیده است، بیان داشت: واقعیت این است که برخی از دوستان نماینده از استاندار انتقاداتی دارند که استاندار لرستان نیز مانند همه مدیران دارای نقاط مثبت و قابل تقدیر است و یکسری نقاط قابل انتقاد دارد که می تواند رفع شود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با تاکید بر اینکه هنوز در زمینه رفتن استاندار مجمع به نتیجه واحدی نرسیده است، افزود: بحث برکناری استاندار لرستان فعلا در دستور کار مجمع نمایندگان استان نیست.

رحیمی نسب با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم فضای مثبتی را ایجاد کنیم باید انرژی بگذاریم، تصریح کرد: مجموعه نمایندگان استان به دنبال شرایط ایجابی هستند و نه سلبی.

وی با تاکید بر اینکه ارزیابی کلی نمایندگان مردم تبلور رای و نظر مردم است، به برخی اقدامات انجام شده در لرستان و به ویژه خرم آباد اشاره کرد و گفت: شاید اگر هشت ماه پیش در خرم آباد می آمدیم هر کس جلوی ما را می گرفت حرف این بود که استاندار باید برود ولی امروز در شهر همه می گویند استاندار باید بماند.

دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان تاکید کرد: در رابطه با رفتن و ماندن استاندار نظر نظر مردم است که اگر نمایندگان به این جمع بندی برسند قطعا حمایت خواهند کرد.

رحیمی نسب با اشاره به برخی انتقادات نمایندگان لرستان، عنوان کرد: برخی از نمایندگان انتقاد دارند که استاندار شهردار خرم آباد شده است و توانش را برای خرم آباد گذاشته است که من به عنوان نماینده خرم آباد سپاسگزار نگاه ویژه و توجه جدی سید حسین صابری به خرم آباد هستم.

وی با اشاره به تاثیر تغییرات در روند اجرای پروژه ها در استان، یادآور شد: از سوی دیگر ما نگران هستیم که نکند استاندار برود و پروژه های در دست اجرا در استان تعطیل شود یا اینکه کسی بیاید و باور به کارهای در دست اجرا در استان نداشته باشد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با تاکید مجدد بر عدم برکناری استاندار لرستان، ادامه داد: لذا باید در این زمینه سنگین و سبک شود و مجمع به آنچه که به منفعت مردم است رای بدهد.

رفتن استاندار صحت ندارد

این در حالی است که نماینده دیگر مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به خبر برکناری استاندار لرستان این خبر را تکذیب کرد.

محمد رضا ملکشاهی راد در پاسخ به این سوال در مورد برخی اخبار از پیگیری نمایندگان برای برکناری استاندار لرستان، تاکید کرد: این اخبار اصلا صحت ندارد.

به هر حال پیش از این نیز استاندار لرستان در مورد شایعاتی مبنی بر برکناری اسش عنوان کرده بود که بعضی ها بیکاری خود را با شایعه پراکنی و دلخوشی خود را با پخش شایعات خوش می کنند. شایعه ای بیش نیست، گوش ندهید و دامن نزنید.

سید حسین صابری تاکید کرد: من از ناحیه دولت مأمور به خدمت در لرستان شده ام. رفتن من هم با تصمیم دولت و یا خواست شخصی است. بنده خودم را مدیون و خدمتگزار مردم می دانم دولت هم هنوز تصمیمی نگرفته است ولی اگر بگویند از فردا صبح هم استاندار لرستان نخواهم بود خدا را شکر می کنم، تا آخر با همین جدیت به کارم ادامه می دهم. بلافاصله با همان بنز خاوری که با هزینه شخصی لوازم معمولی زندگی را از کرمان به قم و از قم به خرم آباد آوردم لوازم زندگی ساده و شخصی خود را به کرمان منتقل و از همان روز اول در کلاس درس حاضر و به تدریس می پردازم و با همان جدیت به انجام کارهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود می پردازم.

به هر حال آنچه که مسلم است این است که استاندار لرستان به عنوان سیزدهمین استاندار این استان با وجود نقاط ضعفی که دارد با آغاز پروژه های مهم که به عنوان مطالبات چند ساله مردم مطرح بوده موجب تحولاتی در استان لرستان نیز شده است که با توجه به اصول مدیریتی به پایان رسیدن پروژه های در دست اجرای کنونی نیازمند ثبات در مجموعه مدیریت استان خواهد بود.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها