شرکت سونی بتازگی از تولید یک سیستم انتقال انرژی با کارایی بالا خبر داده است که می‌تواند منجر به حذف کابل‌های برق از محصولات الکترونیک نظیر تلویزیون شود. با به کارگیری این سیستم، انرژی الکتریکی معادل 60 وات در فاصله‌ای 50 سانتی‌متری می‌تواند بدون نیاز به کابل و بازدهی حدود 80 درصد منتقل شود.
کد خبر: ۲۸۶۰۲۰

این سیستم انتقال انرژی جدید شامل شکلی از فناوری انتقال انرژی الکتریکی بدون اتصال و براساس خاصیت تشدید مغناطیسی است . با استفاده از خاصیت تشدید مغناطیسی، انرژی الکترومغناطیسی به وسایل گیرنده‌ای که فرکانس‌های تشدیدشده یکسان را به عنوان منبع انرژی به اشتراک گذاشته‌اند، انتقال می‌یابد.

بنابراین بازدهی انتقال انرژی در سطح مطلوبی نگاه داشته می‌شود، حتی اگر تغییر یا عدم توازن در این میان اتفاق افتد. بعلاوه حتی اگر بین فرستنده و گیرنده اشیای فلزی وجود داشته باشد، هیچ‌گونه القای گرمایی اتفاق نخواهد افتاد.

شرکت سونی دارای سال‌ها تجربه و آزمایش در زمینه‌ تولید و توسعه‌ فناوری فرکانس‌های رادیویی بالا (RF) برای استفاده در ارتباطات بی‌سیم و تولیدات رادیویی تلویزیونی است و می‌کوشد تا بتواند یک یکسوساز جدید با داشتن قابلیت سرعت بالا و بازدهی مناسب تولید کند. سیستم انتقال انرژی جدید با ترکیب فناوری‌های مختلف قادر است بازدهی انتقال را تا 60 درصد حتی با وجود یک یکسوکننده بالا ببرد.

شرکت سونی همچنین یک بسط‌دهنده‌ای کنش‌پذیر ساخته است که روی همان فرکانس‌های اشتراکی بین فرستنده و گیرنده تنظیم شده و باعث می‌شود فاصله انتقال از 50 سانتی‌متر به 80‌سانتی‌متر افزایش یابد، بدون این‌که در میزان و بازدهی انتقال افت و تنزل روی دهد.

امروزه همراه با رشد و توسعه‌ روزافزون شبکه‌های ارتباطی، تعداد کابل‌های لازم جهت اتصال اجزای شبکه به هم نیز افزایش یافته است. از آنجا که سیستم‌های ارتباط بی‌سیم مانند Wi-Fi بسرعت جای کابل‌های داده را گرفته است، تقاضا برای سیستم‌های انتقال انرژی بی‌سیم، رشد فزاینده‌ای داشته است.

برهمین اساس شرکت سونی، تلاش‌های بیشتری برای تولید و توسعه‌ فناوری‌های جدید دارد تا بتواند نیاز مشتریان را برای انتقال انرژی بدون سیم در بازه بیشتری از محصولات مرتفع کند، ضمن این‌که فاصله‌ انتقال و میزان انرژی منتقل شده نیز افزایش یابد.

از دیگر مشخصات بارز این سیستم، دارا بودن یکسوسازی با سرعت و کارایی بالاست که اتلاف انرژی حین انتقال بین فرستنده و گیرنده را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود وسایلی مانند تلویزیون و لپ‌تاپ‌ با بازدهی بهتری بدون سیم تغذیه شوند.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی
منبع : physorg

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها