گروه اقتصاد: سرانجام پس از چند ماه بحث و جدل درباره بنزین و گمانه‌زنی درباره تکلیف بنزینی که چند ماه اخیر به صورت غیرقانونی یارانه دریافت کرد، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت روز گذشته از تهیه پیش‌نویس لایحه متمم تامین اعتبار واردات بنزین به میزان 5/6 میلیارد دلار خبر داده و گفته است، وزارت نفت در این باره به جمع‌بندی نهایی رسیده است. به گزارش «جام‌جم»، مجلس در قانون بودجه سال جاری برای واردات بنزین اعتباری اختصاص نداد و تنها به دولت اجازه داد بنزین تولید داخل را به قیمت 100 تومان و مازاد مصرف را به نرخ واقعی بفروشد که این اتفاق رخ نداد و دولت همچنان در ازای معاوضه نفت خام از شرکت‌های طرف قراردادش از برخی کشورها از جمله هند و سوئیس اقدام به واردات بنزین کرد.
کد خبر: ۲۸۵۶۱۲

طبق گزارش‌های منتشر شده در این زمینه که پیش از این احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طی نامه‌ای به آن اشاره کرده بود تا پایان تیر ماه 4/1 میلیارد دلار بنزین به صورت غیرقانونی در کشور توزیع شد. تامین اعتبار واردات بنزین چالش جدی دولت و مجلس بود که میرکاظمی وزیر نفت قول حل این معضل را پیش از این هم به مجلس و هم خبرنگاران داده بود.روز گذشته ابراهیم رادافزون، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت سرانجام از تهیه پیش‌نویس لایحه تامین کسری بودجه واردات بنزین و گازوئیل خبر داد که براساس آن، 5/6 میلیارد دلار به این منظور اختصاص می‌یابد.وی به محل تامین این اعتبار اشاره‌ای نکرده و اظهار داشت که برای تصویب نهایی تا 2 روز آینده به هیات وزیران ارائه خواهد شد و وزارت نفت پس از بررسی‌های مربوطه به جمع‌بندی درباره تهیه این لایحه دست یافته است.

کسری 3 میلیارد دلا‌ری واردات سوخت

در همین حال محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت از کسری 3 میلیارد دلاری اعتبار واردات سوخت سخن گفته است.براساس این گزارش، طبق قانون باید بین 16 تا 17 میلیارد لیتر بنزین تولید داخل با قیمت یارانه‌ای عرضه شود که از این میزان تا پایان شهریور امسال نزدیک به 11 میلیارد لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای عرضه شده است.

فرید عامری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و وضعیت بنزین کشور از نظر ذخیره، عرضه و تامین نیاز مردم را خوب توصیف کرد. وی گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و در عین حال تاکید کرد: میزان ذخیره بنزین نسبت به 15 سال گذشته وضعیت بسیار مطلوبی دارد و 50 درصد افزایش داشته است.عامری از اعلام میزان ذخیره بنزین کشور خودداری و آن را محرمانه عنوان کرد اما طبق آمارهای موجود، ذخیره بنزین مردادماه امسال به یک میلیارد و 400 میلیون لیتر رسیده بود. وی همچنین با ابراز خرسندی از کاهش مصرف 2 میلیون لیتری بنزین در روز گفت: در حال حاضر میانگین مصرف بنزین کشور 66 میلیون لیتر است و در 6 ماه ابتدای سال نیز روزانه 66 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 میلیون لیتر کاهش مصرف رخ داده است.وی مدیریت مصرف صحیح سوخت، کاهش سهمیه‌ها و اصلاح کارت‌های سوخت را دلایل عمده این کاهش عنوان کرده است.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از مصرف روزانه 12 میلیون مترمکعب سی.ان.جی در کشور خبر داده و گفته است با توسعه جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی مصرف بنزین بین 10 تا 12 میلیون لیتر کاهش می‌یابد.

عامری در ادامه با اشاره به کاهش 2 میلیون لیتری فروش گازوئیل، اظهار کرده است که در 6 ماه نخست سال، روزانه 85 میلیون لیتر میانگین مصرف گازوئیل بوده و دلیل آن را اجرای عرضه گازوئیل با کارت هوشمند سوخت عنوان کرده است.

وی تاکید کرده مشکلی برای تامین سوخت زمستانی وجود ندارد و وضعیت سوخت نیروگاه‌ها نیز مناسب است، طوری که در حال حاضر یک میلیارد و 950 میلیون لیتر نفت سفید و 2 میلیارد و 350 میلیون لیتر نیز نفت گاز در مخازن نیروگاه‌ها موجود است.

به گفته عامری با توجه به نیاز کشور برای مصرف نفت گاز و ذخیره‌سازی آن در ماه های سرد سال، روزانه 15 تا 18 میلیون لیتر نفت گاز وارد کشور خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها