آیا در هنگام خرید برخی ظروف یکبار مصرف، نایلون‌های دستی یا کیسه‌های زباله به کیفیت و جنس آنها توجه کرده‌اید؟! آیا ذرات و ناخالصی‌های ریزی که به صورت تک‌نقطه‌ای روی برخی از آنها پراکنده است را دیده‌اید؟! وجود ذرات و ناخالصی‌ها روی برخی محصولات یکبار مصرف نشان‌دهنده بازیافتی بودن آنهاست.
کد خبر: ۲۸۵۴۷۷

در واقع این ذرات اجسام خارجی و زباله‌های همراه مواد بازیافتی هستند که در این محصولات به صورت ناخالصی‌های تک‌نقطه‌ای دیده می‌شوند. این ذرات در صورت تماس مستقیم با مواد غذایی برای سلامت انسان‌ها بسیار مخاطره‌آمیز هستند.

متاسفانه پرمصرف‌ترین کاربرد مواد بازیافتی در تولید نایلون‌های دستی می‌باشد که مردم برای حمل میوه و یا نان از آنها استفاده می‌کنند. همچنین مشخص‌ترین جنس تولیدی با مواد بازیافتی کیسه‌زباله‌های مشکی است که در اغلب آنها از نایلون‌های زراعتی بازیافتی استفاده می‌شود.

این نایلون‌ها به دلیل آن که با کودهای شیمیایی و دیگر اجسام خارجی همراه هستند بوی نامطبوع نیز دارند که استشمام بوی آنها هم می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در دستگاه تنفسی شود. از سوی دیگر برخی فویل‌های صنعتی که در رستوران‌ها و دیگر اماکن برای پوشاندن ظروف و گرم نگه‌داشتن غذا از آنها استفاده می‌شود نیز دارای مقادیری سرب بوده و می‌تواند موجب آلودگی مواد غذایی شود. هنگام تولید این فویل، آلومینیوم در مسیر ریل‌مانندی نازک شده و برای تسهیل حرکت آن از روغن‌های صنعتی چرب که دارای سرب هستند استفاده می‌شود که در نهایت نیز به دلیل مخارج بالا برخی کارخانه‌ها از پاکسازی آنها خودداری می‌کنند.

انباشت تدریجی سرب در بدن به صورت مخفیانه طی مدت‌ها می‌تواند باعث بروز علایم مسمومیت به آن شود که بیشترین تاثیر آسیب‌زایی آن روی کودکان زیر 6 سال و به طور جدی‌تر زیر 3 سال است که باعث کوتاه‌قدی و توقف رشد می‌شود. در بزرگسالان نیز می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون و مشکلات گوارشی و آسیب به کلیه‌ها شود.

متاسفانه در این میان برخی ظروف یکبار مصرف غذا نیز هستند که از مواد اولیه بازیافتی تولید می‌شوند. این ظروف کدر بوده و در نور خورشید اجسام خارجی و زباله‌های همراه آن به صورت تک‌نقطه‌های ریز دیده می‌شود. از آنجا که مواد اولیه بیشتر ظروف بازیافتی از میان زباله‌های آلوده به عفونت‌ها و یا زباله‌های میکروبی بیمارستان‌ها جمع‌آوری می‌شود می‌توانند بیماری‌های خطرناکی را منتقل کنند.

استفاده از این ظروف آلوده موجب انتقال بسیاری از بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند بیماری‌های هپاتیت، تب روده‌ای و آنفلوآنزا می‌شود.

نکات ایمنی

توصیه می‌شود که از ظروف پلاستیکی رنگی برای مصارف تغذیه‌ای استفاده نشود. از آنجا که ممکن است برخی از این ظروف رنگی پلاستیکی جزو مواد بازیافتی باشد باید سعی شود از ظروف پلاستیکی بی‌رنگ و بهداشتی استفاده شود. همچنین بد نیست بدانید جنس ظروف یکبار مصرف به گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ رنگ، حل شده و یک لایه از آن وارد غذا یا چای می‌شود که بسیار مخاطره‌آمیز است. مردم باید در خرید ظروف یکبار مصرف، نایلون‌های دستی و دیگر اجناس این‌چنینی که در تماس مستقیم با مواد غذایی هستند، به شفافیت محصول توجه کرده و در صورت وجود ذرات ریز و بوی نامطبوع که نشان‌دهنده بازیافتی بودن آنهاست از خرید آنها خودداری کنند.

در ضمن به یاد داشته باشید که محصولات یک‌بار مصرف بازیافتی فاقد علامت استاندارد هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها