ریبوزوم عامل اعطای نوبل

برندگان نوبل شیمی معرفی شدند

سایت رسمی جایزه نوبل دقایقی پیش اسامی برندگان جایزه نوبل شیمی را اعلام کرد که بر اساس آن این جایزه به سه دانشمند به پاس خدماتی که در کشف ساختار و عملکرد ریبوزم ها انجام داده بودند اعطا شد.
کد خبر: ۲۸۵۳۰۲

به گزارش مهر ،  کمیته بررسی جایزه نوبل شیمی جایزه 1.4 میلیون دلاری نوبل شیمی سال 2009 را به سه دانشمند اعطا کرد.

این جایزه به «ونکاترمن راماکریشنان» از انگلیس ، «توماس ای.استیتز» از آمریکا و «آدا ای.یوناث» از رژیم صهیونیستی اعطا شد.

این دانشمندان به پاس تحقیقاتی که در عرصه عملکرد و ساختار ریبوزم ها انجام دادند این جایزه دریافت کردند.

این کمیته در این خصوص اظهار داشت:«ریبوزمها برای زندگی نقش کلیدی ایفا می کنند و به خصوص مهمترین هدف برای توسعه آنتی بیوتیک های جدید به شمار می روند».

 امیدی برای ساخت آنتی بیوتیکهای جدید

آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل شیمی 2009 را برای کشف ساختار و عملکرد ریبوزم ها به سه دانشمند علم بیولوژی مولکولی اعطا کرد.

«ونکاترمن راماکریشنان» از انگلیس ، «توماس ای.استیتز» از آمریکا و «آدا ای.یوناث» از رژیم صهیونیستی هر کدام یک سوم از این جایزه و مهمترین نشان علمی دنیا را دریافت کردند.

ریبوزم ها ساختارهای سلولی هستند که در فرایند تبدیل اطلاعات ژنتیکی رمزگذاری شده در DNA به پروتئین ها شرکت می کنند. ریبوزمها این اطلاعات را از RNA پیام رسان (mRNA) دریافت می کنند.

این سه دانشمند با مطالعه بر روی عملکرد ریبوزم ها در سطح اتمی موفق شدند ساختار و عملکرد این مولکول ها را شناسایی کنند.

این محققان در بررسی های خود و برای نقشه برداری از موقعیت هر یک از صدها هزار اتمی که در این ساختارها حضور دارند از تکنیکهای بلورگرافی با پرتوهای ایکس استفاده کردند.

درک عملکرد ریبوزمها برای کشف مکانیزمهای زندگی نقش مهمی ایفا می کند و کاربردهای بسیاری در علوم دارویی و پزشکی دارد. برای مثال بسیاری از آنتی بیوتیکها با متوقف کردن عملکرد ریبوزمهای باکتریها عمل می کنند.

«ونکاترمن راماکریشنان» در سال 1952 در «چیدامبارام» در «تامیل نادو» واقع در هند متولد شد. در سال 1976 از دانشگاه اوهایو در آمریکا در رشته فیزیک فارغ التحصیل شد سپس به لابراتوار بیولوژی مولکولی دانشگاه کمبریج انگلیس رفت و تاکنون نیز تحقیقات خود را در این لابراتوار انجام می دهد.

«توماس ای.استیتز» در 1940 در میلواکی آمریکا متولد شد. در سال 1966 در رشته بیولوژی مولکولی از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد سپس به دانشگاه «ییل» رفت و در رشته های بیوفیزیک و بیوشیمی مولکولی مشغول به تدریس شد.

«آدا لی.یوناث» در سال 1939 متولد شد و از 1968 در رشته بیولوژی ساختاری تدریس می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها