گروه سلامت: همزمان با شروع فصل سرما و افزایش خطر و گسترش آنفلوآنزای نوعA موسوم به خوکی و با توجه به سوالات مکرر جامعه پزشکی و مردم، وزارت بهداشت ویژگی‌ ماسک‌های مورد تایید این وزارتخانه را اعلام کرد. به گزارش وزارت بهداشت، چنانچه کاملا سالم هستید و باید در اماکن شلوغ و پرازدحام تردد کنید و یا اگر بیمار هستید و احتمال می‌دهید ممکن است با فرد سالمی نظیر اعضای خانواده تماس داشته باشید و همچنین با فردی زندگی می‌کنید که بیمار است هر چند بیماری در مراحل اولیه و شما به ناچار باید بیرون از منزل رفت و آمد داشته باشید استفاده از یک ماسک به شما توصیه می‌شود.
کد خبر: ۲۷۸۹۹۲

اما اگر فرد سالمی هستید که باید از یک بیمار پرستاری کنید می‌توانید از یک ماسک که ضخامت بیشتر و فیلتر قوی‌تری دارد استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید ماسک هرگز نمی‌تواند جایگزین مراقبت‌های اولیه برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا شود.

چون از ماسک‌ها تنها به عنوان وسیله‌ای پیشگیری‌کننده استفاده می‌شود انتخاب صحیح نوع ماسک متناسب با شرایط محیط بسیار مهم است.

ماسک تک لایه یکبار مصرف

این ماسک‌ها از الیاف بافته نشده تشکیل شده که با منافذ ریز در الیاف مانع ورود ذرات به آئروسل می‌شود و چنانچه افراد سابقه آلرژی را به الیاف نبافته دارند باید از استفاده از آن خودداری کنند. حداکثر مدت استفاده این نوع از ماسک‌ها 2 ساعت است.

ماسک دو لایه یکبار مصرف

از دیگر انواع ماسک‌های مورد تایید وزارت بهداشت ماسک دو لایه یکبار مصرف است که با وجود منافذ ریز در الیاف نبافته و طرز قرار گرفتن منافذ در دو لایه ماسک به صورت متقاطع مانع ورود ذرات به آئروسل‌ها می‌شود و در استفاده مداوم به علت جذب رطوبت موجود در تنفس، کارآیی خود را از دست می‌دهد. حداکثر مدت استفاده این ماسک‌ها هم 2 ساعت است.

ماسک چندلایه کربن‌دار یک‌بار مصرف

این نوع از ماسک‌ها با وجود منافذ ریز در الیاف نبافته و وجود کربن تا 8/98 درصد در فیلتراسیون باکتری موثر است. در این دسته از ماسک‌ها به علت عدم فیکس کامل روی بینی و صورت و به دلیل ساختار ماسک‌ها امکان نفوذ ذرات به آئروسل‌ها از اطراف ماسک وجود دارد. حداکثر طول زمان استفاده هم کمتر از 5/4 ساعت است.

ماسک کاسه‌ای یکبار مصرف

ماسک‌های کاسه‌ای یکبار مصرف هم با وجود یک لایه فلز نرم، قابلیت فیکس شدن روی بینی را داشته و به علت منافذ ریز در الیاف نبافته مانع ورود ذرات به آئروسل‌ها می‌شود. حداکثر مدت زمان استفاده از آن 2 ساعت ذکر شده است.

ماسک کاسه‌ای 95 N بدون فیلتر

این نوع ماسک هم با وجود یک لایه فلز نرم قابلیت فیکس شدن روی بینی را داشته و همچنین قابلیت فیلتراسیون حداقل 95 درصد پارتیکل‌ها را نیز دارد. دمای مناسب نگهداری ماسک‌ها از 5 تا 38 درجه سانتی‌گراد و در رطوب محیطی کمتر از 70 درصد است که حداکثر مدت زمان استفاده 5/4‌تا 6 ساعت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها