طی ماه‌های اخیر انتشار اخبار سرعت گرفتن روند فرار ساکنان دارفور به سرزمین‌های اشغالی از طریق صحرای سینا افزایش یافته است و به رغم تلاش نیروی امنیتی مصر برای جلوگیری از عبور دارفوری‌ها از خاک این کشور بعضا مشاهده می‌شود برخی موفق به ورود به سرزمین‌های اشغالی ‌شده و در صدد کسب تابعیت اسرائیلی برمی‌آیند.
کد خبر: ۲۷۸۱۶۷

اکنون این سوال مطرح است که آیا این روند یک حادثه غیرمنتظره‌ و اتفاقی است یا این که از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده است. آیا گریختن مداوم دارفوری‌ها به اسرائیل ارتباطی با حضور محرمانه‌ اسرائیل در مناطق دارفور ندارد؟ اگر این گونه است ریشه این حضور و واقعیت آن چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال‌ها پاسخ دهیم به مجموعه‌ اطلاعاتی درمورد نقش اسرائیل بویژه موساد در سودان برخواهیم خورد. حضور موساد با تفکر تحت محاصره قرار دادن این کشور عربی در جنوب منطقه صحرا و احتمال بروز جنگ‌هایی در آینده و این که دارفور و اکثر کشورهای جنوب صحرا تبدیل به صفحه‌ بزرگ تسویه حساب‌ها و درگیری‌ها میان اعراب و اسرائیل شوند، مرتبط است.

ما در برابر طرحی بزرگ قرار داریم که بازیگران آن به دو دسته داخلی (اهل دارفور) و خارج از دارفور تقسیم می‌شوند. اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم یکی از اطلاعاتی که به آن دست خواهیم یافت، این است که سودان از جمله کشورهای بوده که نامزد اقامت دادن به یهودیان قبل از فلسطین بود.

سودان از بیش از صد سال گذشته مورد توجه یهودیان بوده است. البته بیشتر جنوب سودان، چرا که زمینه‌ لازم برای طمع‌ورزی‌های اسرائیل برای تحت کنترل گرفتن منابع رود نیل و عمل به وعده تشکیل سرزمین بزرگ اسرائیل را داشته است.

نقش اسرائیل تنها به جنوب صحرا خلاصه‌ نمی‌شود بلکه به دارفور نیز سوق یافته است. در این راستا باید اظهارات مصطفی عثمان اسماعیل، مشاور رئیس‌جمهور سودان را در نشست فوق‌العاده‌ وزیران امور خارجه‌ اتحادیه‌عرب در قاهره، پایتخت مصر به سال 2004 یادآوری کنیم که گفت «بر اساس اطلاعات به دست آمده اسرائیل در خشونت‌های دارفور نقش مهمی دارد» و چند روز پس از آن ارتباطات اسرائیلی‌ها با شورشیان دارفور افشا شد.

مهم‌ترین دلیل بر این مساله چیزی است که سفیر اسرائیل در سازمان ملل زمانی که از دیوار حایل در کرانه باختری صحبت کرد، صحبتش را با دارفور و آنچه که اعراب در آنجا صورت می‌دهند، آغاز کرد. تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق اسرائیل در تاریخ 24 مه سال 2006 اعلام کرد دولت اسرائیل به حل بحران دارفور کمک می‌کند.

هدف اسرائیل نخست جدایی دارفور از سودان و سپس تجزیه سودان و دیگر کشورهای قاره آفریقا است که ایم طرح از سودان به عنوان یک کشور عربی و اسلامی آغاز می‌شود. اسرائیل معتقد است که سودان به منزله‌ عمق استراتژیک کشورهای عربی جنوب صحرا باید نابود شود. بی‌ثباتی سودان به طور گسترده بر کل وضعیت کشورهای عربی در نقشه‌ جهان تاثیر می‌گذارد.

منبع:‌ عکاظ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها