چلسی‌ می‌جنگد و جبران می‌کند

کارلتو و راه‌های موفقیت در لندن

کارلو آنچلوتی از نمایش‌های نخست چلسی در فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس راضی است. برد‌‌‌یک 2 در برابر هال‌سیتی در حالی که مسابقه تا وقت تلف شده با تساوی یک یک پیش می‌رفت و بدل‌‌کردن شکست صفر یک در مقابل ساندرلند به برد یک 3 از نتایجی بوده که پیراهن آبی‌های لندن اوایل فصل برای خود به ثبت رسانده‌اند و به نظر می‌آید این تیم به همان عزم راسخ و میزان تلاش و همتی بازگشته باشد که اسلحه اصلی‌اش در دوران سرمربیگری بسیار موفق خوزه مورینیو در این باشگاه لندنی بود و مشابه آن اواخر فصل پیش در دوران کار 5/4 ماهه گاس هیدینک هلندی در استمفورد بریج هم رویت شده بود. خیلی‌ها معتقد بودند آنچلوتی 49 ساله در اولین کار فرامرزی خود و در نخستین مرتبه‌ای که خارج از ایتالیا به کار می‌پردازد کم خواهد آورد و لندن با آن فرهنگ بیگانه و به کلی متفاوتش جای او نیست، اما روند اتفاقات تا‌‌به‌‌حال چیزی خلاف این را به اثبات رسانده و از حضور مربی‌ای در چلسی سخن گفته که در عین کوشش برای تطابق یافتن با شرایط این تیم، می‌داند که تیمش را چگونه به حرکت درآورد و بهتر بگوییم چطور عناصر آن را آزاد بگذارد تا آن طور که صلاح و الزامی می‌دانند بازی کنند. سیستم مربیگری او که مبتنی‌‌بر شخصیت بخشیدن به شاگردانش و ایجاد خطوطی کلی ولی محصور نکردن بازیکنان در آن است، در استمفورد بریج جواب داده و باعث بالندگی مجدد بازیکنان این تیم شده است.
کد خبر: ۲۷۷۰۲۰

مدرن‌تر و حساب شده‌تر

هیدینک هم اواخر فصل پیش همین تجربه را داشت و کاری کرد که این تیم نوع حرکت و بازی خود را مدرن‌تر و حساب شده‌تر کند و دوباره سلاح تعصب را در اختیار گیرد. مقدمات و نتایج کار آنچلوتی نیز در چلسی مطلوب بوده است و نقطه شروع آن فتح جام خیریه ابتدای فصل موسوم به Community Shield بود که با پیروزی در ضربات پنالتی بر منچستریونایتد در ورزشگاه ویمبلی لندن حاصل آمد. بیش از هر خصلتی، جنگجویی چلسی موجب رضایت کارلتو و دیگر دوستداران این تیم شده است. وقتی این تیم در نیمه نخست رویارویی‌اش با ساندرلند یک گل از دارن بنت خورد و پراکنده بازی کرد، به نظر می‌رسید شبی دشوار و توام با باخت در انتظار آبی‌های لندن است، اما در نیمه دوم شرایط به کلی عوض شد و چلسی با 3 بار گلزنی توسط بالاک، لمپارد و دکو از شکست پیروزی ساخت و تذکر مجدد داد که امسال می‌تواند سالی پربار و متفاوت برایش باشد.

تسلیم‌ناپذیری

برخی می‌گویند این کلاس برتر چلسی طی رویارویی‌اش با ساندرلند بود که این تیم را از استادیوم نور به سلامت و با تمام 3 امتیاز فارغ ساخت، ولی از دیدگاه مربی 8 سال گذشته میلان مثبت‌ترین خصوصیت چلسی کوشندگی و تسلیم نشدن این تیم بوده است. او می‌گوید: «از این که تیم من این‌گونه می‌جنگد و راه‌های بسته را به روی خود باز می‌کند، بسیار راضی‌‌ام. درست است که رقیب گل اول را به ما زد، اما من هرگز حس نمی‌کردم که این مساله باعث شکست ما شود یا قضایا غیرقابل کنترل و از مشت ما خارج شود. برعکس اداره میدان در 70 درصد زمان مسابقه در اختیار ما بود و همیشه به نظر می‌رسید که ما یک جا جبران مافات خواهیم کرد و مشکلی لاینحل به وجود نخواهد آمد و برآوردم نیز صحیح بود. دوندگی و کوشندگی مردان ساندرلند در سطحی بالا بود، اما ما سرانجام راه نجات را یافتیم. من اصولا از این که تیم ابتدا گل بخورد و عقب بیفتد، ترسی ندارم و با این که عقب‌ماندگی خود را در دقایق بعدی جبران کند و بعد از خوردن یک گل با زدن گل‌هایی پیروز شود، مخالفتی ندارم. فوتبال همین است و گاهی در آن گل می‌خورید و از حریف عقب می‌افتید، اما باید همیشه برای مبارزه‌جویی و جواب گفتن به رقبا آماده باشید. وقتی گل می‌خورید، نباید بترسید و باید واکنشی قوی داشته باشید و این کاری است که تیم من در این فصل انجام داده و کم نیاورده است. اوایل فصل ما در 3 مورد از رقبا عقب افتاده‌ایم و در هر 3 مورد نه‌تنها بازنده نشده‌ایم، پیروزی را در نهایت از آن خویش کرده‌ایم. این نشانه خوبی در اوایل فصل برای هر تیمی است که می‌خواهد مطرح بماند و به سوی جام‌ها خیز بردارد و چلسی یکی از آنهاست.

استفاده نوبتی

یک خصلت جالب و کار موفق آنچلوتی طی دوران کوتاه حضورش در استمفورد بریج تغییر دادن چند باره روش بازی و استفاده نوبتی از اغلب شاگردانش در دیدارهای انجام شده بوده است. به عنوان مثال به تصمیم کارلتو ترکیبی که چهارشنبه شب 28 مرداد در برابر ساندرلند ایستاد و از عقب‌ماندگی صفر یک اولیه خود به برتری نهایی یک 3 رسید، در 4 پست با آرایش به کار گرفته شده در دیدار اول این تیم در فصل جدید لیگ برتر انگلیس فرق می‌کرد، ولی تیم بر اثر این روند تضعیف نشده بود و برعکس در لحظات مقتضی به لحاظ بازی توام با جنگندگی بر حریف خود سایه انداخت و به آنچه می‌خواست رسید.

آنچلوتی که در دوران کارش در سن‌سیرو فقط یک بار و به سال 2004 اسکودتو را برد، اما در جام باشگاه‌های اروپا موفق‌تر بود و میلان را 2 بار قهرمان و یک مرتبه هم نایب‌قهرمان این پیکارها کرد، می‌گوید: «دلیل اصلی تغییراتی که در تیم اعمال کرده‌ام، این مساله است که نفرات قوی متعددی را در اختیار دارم و تیمی را مربیگری می‌کنم که شمار نفرات همسطح در آن بسیار است. هر مربی دیگری هم که به جای من اداره چلسی را در دست می‌داشت، همین کار را می‌کرد و این نیروهای بالقوه را بلااستفاده نمی‌گذاشت. ما مثل دیگر تیم‌های بزرگ و مطرح مسابقه‌های متعددی در طول فصل در جام‌های مختلف داریم و باید برای تمامی آنها ذخیره نیرو و انرژی کنیم و راهش استفاده نوبتی از بازیکنان است، به طوری که برای هر مسابقه پیش رو چند مهره استراحت کرده و سرحال در اختیار داشته باشیم. نباید با استفاده مکرر از آنها، خستگی را بر آنها حاکم و تیم را تضعیف کنیم.»

احیای دکو

یک رخداد جالب در استمفوردبریج طی اوایل این فصل، احیای نسبی دکو بوده است. این هافبک فنی بجز اوایل فصل پیش که لوئیس فیلیپه اسکولاری، مربی وقت برزیلی چلسی به او میدان داد و وی نیز درخشید، در دیگر اوقات فصل کم‌‌پیدا و نیمکت‌نشین بود و به این سبب جدایی او در تابستان امسال قطعی به نظر می‌رسید؛ اما درخشش وی در دیدارهای نخست فصل و بخصوص مسابقه اخیر با ساندرلند دیدگاه‌های تازه‌ای را در ارتباط با او ایجاد کرده و حالا کوشش‌ها و تاکیدها بر حفظ او در استمفوردبریج است و نه رفتن وی. کارلتو این را به کوشش دکو برای جلب رضایت مربیان تیم ملی پرتغال و حضور در معیت این تیم در دور پایانی جام جهانی 2010 ارتباط می‌دهد. مردی که پیشینه مربیگری پارما و یوونتوس را هم دارد درباره هافبک نامبرده که 33 ساله شده و برزیلی‌الاصل است، می‌گوید: «او بشدت می‌کوشد تا یک بار دیگر از بهترین هافبک‌های اروپا باشد و به چلسی نیز کمک لازم را ارزانی دارد. ما خیال فروش او را نداریم و خود وی نیز برخلاف گذشته مایل است در اینجا بماند، بنابراین او از عناصر کلیدی ما در این فصل خواهد بود.»

منبع: Daily Mirror / آگوست 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها