وزیر پیشنهادی رفاه و تأمین اجتماعی گفت: رفاه و تأمین اجتماعی محور توسعه و برقراری عدالت اجتماعی است. او خطاب به نمایندگان مخالف افزود:آیا وزیر باید در همه زمینه ها متخصص باشد؟
کد خبر: ۲۷۶۹۵۵

به گزارش واحد مرکزی خبر، فاطمه آجورلو در سخنان خود در جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی افزود: رفاه و تأمین اجتماعی برای آحاد جامعه از وظایف حاکمیت و از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: اسلام از 14 قرن پیش رسیدگی و مراقبت از بیماران ، اسیران و حمایت از زندانیان و زنان بی سرپرست و مادران و کودکان را مطرح کرده است و در این زمینه اصول و کلیاتی را وارد نظام اجتماعی خود کرده که این اصول به اندازه ای اعجاب انگیز است که گویی آورنده شریعت از وضع کنونی جامعه کاملاً‌ آگاه بوده است.

آجورلو گفت: این دستورات برای انسانی آورده شده که بر اثر تکیه بر ماشین و رشد تمایلات مادی عواطفش کم فروغ شده است و جز من و متعلقات آن چیزی نمی فهمد.

وی گفت: حاکمان اسلامی بر اساس فرامین خدا و توصیه پیامبر (ص) و ائمه (ع) همیشه در تلاش بوده اند تا سیر تکاملی انسان را برای آدمیان هموار کنند و در این راستا یکی از وظایف دولت اسلامی تضمین سطح زندگی آبرومندانه برای همه آحاد جامعه است که در تأمین نیازهای خود مشکل دارند و نیازمند کمک هستند.

وزیر پیشنهادی رفاه اضافه کرد: این کمک ها باید برای توانمند سازی و استقلال فردی و اجتماعی و توانایی آنان در حوزه اشتغال باشد و کرامت انسانی آنان محفوظ بماند.

آجورلو گفت: طرح ها و برنامه های فقرزدایی باید در اولویت های برنامه های دولت اسلامی قرار بگیرد.

وزیر پیشنهادی رفاه گفت: امروز گستردگی مقولات اجتماعی و پدیده هایی مانند افزایش جمعیت، شهرنشینی، فقر، آسیب های اجتماعی، اعتیاد،‌ مهاجرت، حاشیه نشینی و موضوعات متعدد اجتماعی دیگر اهمیت پرداختن و توجه به مشکلات اجتماعی را چند برابر کرده و توقعات جامعه برای حل و فصل آنها وظایف دولت اسلامی را سنگین تر کرده است.

آجورلو گفت: تشکیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در سال 83 به موجب قانون ساختار و پس از کارشناسی های فراوان در راستای انجام همین امور بوده است.

وی افزود: یکی از آرزوهای بزرگ مجلس شورای اسلامی این است که وزارتخانه ها را به سمت سیاست گذاری، نظارت و کاهش تصدی گری سوق دهد و یکی از این وزارتخانه ها که امروز در این جایگاه قرار دارد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی است.

شأن و منزلت بازنشستگان حفظ شود

وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان بازنشستگی یکی از دستگاههای زیر مجموعه این وزارتخانه است گفت: امروز لازم است که شأن و منزلت بازنشستگان پس از 30 سال خدمت به نظام حفظ شود.

فاطمه آجورلو افزود: جایگاه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، سیاستگذاری ، برنامه ریزی و هماهنگ کردن 5 دستگاه زیرمجموعه این وزارتخانه در جهت دستیابی به اهداف تعریف شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین بحث ها انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری این پنج دستگاه است که امروز کارهای اجرایی وزارت رفاه را انجام می دهد.

آجورلو با اشاره به اینکه صندوق عشایری و روستایی یکی دیگر از دستگاههای زیر مجموعه وزارت رفاه است اضافه کرد: هدف از تشکیل این صندوق رسیدن به هدف مبارزه با پدیده مهاجرت بوده که امروز این پدیده در حال آسیب رساندن به کلیات نظام است.

آجورلو گفت: می توانیم از طریق این صندوق و ارائه خدمات بیمه ای و حمایتی به موقع از مهاجرت روستاییان جلوگیری کنیم.

وزیر پیشنهادی رفاه افزود: همیشه زمانی که مصوبه ای در حوزه محرومیت روستاییان ، عشایر و بازنشستگان در مجلس مطرح شده است نمایندگان بدون استثناء درباره آن دغدغه داشته اند.

آجورلو اضافه کرد: افزایش مستمری ها مربوط به تصمیم قانونگذار و آوردن لایحه ها است.

وی گفت: باید دست در دست هم نگاه ویژه ای به حوزه محرومیت و محرومیت زدایی داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی رفاه اضافه کرد: یکی از بحثهای راهبردی و جدی تأمین اجتماعی ارتقاء سطح کیفی مدیران و ثبات آنهاست.

آجورلو خطاب به نمایندگان افزود: آیا کسی که وزیر صنایع یا نیرو می شود در همه زیرمجموعه خود متخصص است پس استفاده از اندیشمندان و نخبگان چه جایگاهی دارد؟

سهم مردم از هزینه سلامت را کاهش می دهیم

وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی گفت: سیاستگذاری، نظارت، ‌مدیریت و بالا بردن قدرت خطرپذیری در مدیریت ها در این وزارتخانه پیگیری می شود.

فاطمه آجورلو با اشاره به اینکه فقرزدایی از طریق تهیه، تدوین و اجرای طرح های توانمندسازی اجتماعی و طرح هدفمند کردن یارانه ها دنبال می شود افزود: مجلس نگاه ویژه ای به طرح هدفمند کردن یارانه ها دارد اما باید دید که آیا هزینه کرد حاصل از این طرح در جامعه هدف معنا پیدا می کند؟

وی تاکید کرد: وزارت رفاه باید در حوزه هزینه کرد این طرح دهک های جامعه را واقعی ببیند و مشخص کند که آیا سازوکار تعیین شده برای مشخص کردن دهک های جامعه براساس آخرین دستاوردهای علمی هست یا نه؟

آجورلو بر ضرورت به‌کارگیری دانش روز،‌ متخصصان مجرب و افزایش توان کارشناسی تاکید کرد و گفت: ریز شدن در تخصص های مختلف باعث کاهش ضریب خطا در عملکرد می شود.

وی وزارت رفاه و تامین اجتماعی را نوپا دانست و افزود: برنامه پیشنهادی اینجانب بعد از اعلام اسامی وزیران با بهترین های این حوزه چکش کاری شده است.

آجورلو گفت: تهیه بانک اطلاعات ایرانیان یکی از زیرساخت های وزارت رفاه است که آغاز شده است و ادامه خواهد یافت زیرا به آمار دقیقی از جامعه خودمان نیاز داریم.

وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی افزود: برای اینکه بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم باید نگاهی فرابخشی داشته باشیم زیرا نگاه فرابخشی فرایندها را کوتاه می کند.

وی گفت: در موضوع نظام ارجاع و پزشک خانواده با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تفاهم رسیده ایم.

آجورلو افزود: باید باور کنیم که می توانیم با همکاری دو وزارتخانه رفاه و بهداشت هزینه سلامتی را که مردم از جیبشان می پردازند به حداقل برسانیم.

وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی گفت: رسیدن به اهداف سلامت امکان پذیر نیست مگر این که درباره بیمه واحد تصمیم گیری کنیم.

فاطمه آجورلو سخنانش افزود: بحث توسعه نظام بیمه الکترونیک از دغدغه های یکی از نمایندگان بود که من به دقت به سخنان مخالفان توجه کردم.

وی اضافه کرد: دفترچه های رنگارنگ بیمه امروز در شان مردم ما نیست، با شرایطی که همه می توانند از آن استفاده کنند.

آجورلو توسعه بیمه های الکترونیک در کشور ، تبدیل فرآیندهای کاری از وضع سنتی و کاغذی به وضع الکترونیک و پایش اطلاعات هویتی خدمات گیرندگان با استفاده از کد ملی را از برنامه های خود به همراه وزارت بهداشت بیان کرد.

وی گفت: باید جامعه هدف و کسانی که خدمات دریافت می کنند را شناسایی کنیم.

آجورلو با اشاره به اجرای طرح کارت هوشمند سلامت و بیمه افزود: این موضوع دیگر نیاز به توضیح ندارد، اکنون در بسیاری از کشورها حتی کشورهای در حال توسعه این طرح در حال اجراست.

وی اصلاح و توسعه شبکه های الکترونیکی در وزارت رفاه و سازمان ها و واحدهای تابعه آن را در چارچوب دغدغه نمایندگان مجلس از دیگر برنامه های خود بیان کرد.

آجورلو با اشاره به پرسش نمایندگان در باره وضع تامین اجتماعی گفت:‌ صفر تا صد وزارت رفاه با 5 مجموعه اجرایی آن که قید کرده ام طبق مصوبه مجلس و نص قانون در چارچوب قانون اجرایی خواهد شد.

وزیر پیشنهادی رفاه با اشاره به بحث اصلاح و بهبود نظام درآمد بیمه ای افزود: در این بخش باید به اصلاح ساختار بیمارستان ها بپردازیم و این تعارف نیست.

وی با اشاره به بحث اصلاح نحوه محاسبه مستمری ها گفت:‌ این باید از یکپارچگی و سیاستی کلی تبعیت کند زیرا سلیقه ای عمل کردن در حوزه های مختلف آسیبی جدی به این حوزه وارد کرده است.

آجورلو درباره بکارگیری طرح های مختلف غربالگری نیز گفت:‌ در این زمینه هم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشترک هستیم و بحث های مختلفی را در این حوزه پیگیری می کنیم که یکی از بحث ها در باره این موضوع وجود شرکت های مادر تخصصی اقتصادی است.

وی درباره‌ انتقاد نمایندگان مبنی بر غیر مرتبط بودن تخصصش با وزارت رفاه گفت:‌اگر رشته‌ روانشناسی با بهزیستی مربوط نباشد پس چه رشته‌ای به آن مربوط است.

آجرلو در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر مشارکت فعال زنان از صدر اسلام در جامعه‌ی اسلامی گفت: حضرت خدیجه (س)‌در کنار پیامبر (ص) تمام سرمایه‌های خود را هزینه کرد. حضور فعال حضرت زهرا(س) در کنار حضرت علی(ع) و حضرت زینب(س) در کنار امام حسین(ع) از نمونه‌های حضور زنان در جامعه‌ی اسلامی است. همچنین زنان در دوره‌ معاصر در پیروزی و تثبیت انقلاب نقش بسیار فعالی داشتند . امروز نیز می‌بینیم که 70 درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و به واسطه‌ حضور آنان بارها و بارها در المپیادهای بین‌المللی پرچم ایران به اهتزاز درآمده است.

این کاندیدای وزارت رفاه با اشاره به دو دوره نمایندگی خود در مجلس گفت: باور من این است که نمایندگان بهترین مشاور برای بررسی و حل مشکلات مناطق مختلف کشور و معتقد به تعامل با نمایندگان هستند.

وی خود را پرورش یافته‌ مکتب اسلام و مکتب مراجع دانست و گفت: در صورتی که شما نمایندگان به من رای دهید محیطی آکنده از خدمت بی‌منت در وزارت رفاه ایجاد خواهم کرد.

آجرلو به سابقه‌ی خود در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: من در زمانی که فرماندهان 21 و 22 ساله در جبهه‌ها فعالیت می‌کردند 15 ساله بودم و آیا گناه کردم که در آن زمان در جبهه‌ها خدمت کردم. خدای را سپاس می‌گویم که همواره پیرو و مقلد ولایت بوده‌ام.

وی در پایان با اشاره به نمایندگی خود در مجلس گفت:‌اگر عزیزان به من رای دهند، در سنگر وزارت رفاه خدمت خواهم کرد در غیر این صورت همچنان به عنوان نماینده‌ مجلس خواهم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها