افشارزاده : منتظر تصمیم وزارت بهداشت هستیم

آنفلوآنزای خوکی، تهدید جدی بازیهای همبستگی

رضا پورعالی: یک بار دیگر برگزاری بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی‌ در ‌هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد؛ این بار نه به خاطر حک شدن نام خلیج فارس روی مدال‌های بازی‌ها، بلکه این ویروس خطرناک آنفلوآنزای خوکی است که چراغ زرد را برای لغو این بازی‌ها روشن کرده است.
کد خبر: ۲۶۸۹۳۰

این قضیه به هیچ عنوان شوخی نیست، چراکه اگر این‌گونه بود روز گذشته کمیته ملی المپیک با در نظر گرفتن شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در کشورهای شرق آسیا، جهت پیشگیری از بروز و انتقال این بیماری به ملی‌پوشان کشورمان از اعزام کاروان رزمی‌ایران به بازی‌های آسیایی ورزش‌های رزمی‌منصرف نمی‌شد.

پس از اخبار منتشر شده درخصوص شیوع بیماری خطرناک آنفلوآنزای خوکی در کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای شرق آسیا، کمیته ملی المپیک با ارسال نمابری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ضمن اعلام شرایط موجود و آمادگی بیش از 45 کشور برای حضور در این دوره از رقابت‌ها، از مسوولان این وزارتخانه کسب تکلیف کرد و دکتر لنکرانی، وزیر بهداشت هم با ارسال نمابری به دفتر محمد علی‌آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان توصیه کرد کمیته ملی المپیک از اعزام ورزشکاران به این دوره از رقابت‌ها خودداری کند.

در این زمینه نظرات دکتر امیدوار رضایی، رئیس فراکسیون ورزش مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌را بخوانید: «آنفلوآنزای خوکی معضل جهانی است که بسرعت در حال رشد است و طبق پیش‌بینی مراکز معتبر پزشکی دنیا، امکان دارد تعداد مبتلایان به این بیماری کشنده از مرز یک میلیارد نفر هم فراتر برود. ویروس آنفلوآنزای خوکی کاملا ناشناخته است و تا 60 درصد از این ویروس‌ها کشنده است. از طرفی ساخت واکسن آنفلوآنزای خوکی تا فروردین و اردیبهشت به طول خواهد انجامید و از این حیث، پیشگیری در این برهه مهم‌تر از درمان است. پیش‌بینی می‌شود اوج نخست این بیماری در ایران مهر و آبان ماه است که مصادف است با بازگشت حجاج.»

این دقیقا همزمان است با زمان دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی‌ و دکتر رضایی به خبرنگار جام‌جم تاکید می‌کند که باید فکری عاجل کرد تا در آن زمان دچار غافلگیری نشویم.

البته رئیس کمیته پزشکی  ورزشی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی‌ معتقد است: با اجرای درست راه‌های پیشگیری می‌توان مانع ورود بیشتر این ویروس خطرناک از طریق کاروان‌های ورزشی کشورهای مختلف به کشورمان شد. دکتر علیمرادی می‌گوید: «انتقال این بیماری خیلی راحت‌تر ازHIV است و حتی از طریق دست دادن و تنفس نیز منتقل می‌شود، اما برای کنترل آن، راه‌هایی وجود دارد. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت بهداشت می‌بندیم، در فرودگاه امام خمینی (ره) قرنطینه ایجاد می‌کنیم که هر کاروانی وارد کشور می‌شود، همان‌جا چکاپ شود اگر مشکلی نداشته باشند، می‌توانند وارد شهر تهران شوند. اما اگر بین گروه یکی، دو نفر مشکل داشته باشند، تیم را به طور کل به کشورش برمی‌گردانیم. چراکه ممکن است بقیه بازیکنان هم این بیماری را گرفته باشند، اما هنوز علائم آن بروز نکرده باشد.»

وزارت بهداشت برای تیم‌هایی که از مرزهای زمینی قصد ورود به کشور را دارند نیز این قرنطینه را در نظر گرفته است و در مرزهای خسروی و جلفا هم کاروان‌های ورزشی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. دکتر علیمرادی با تایید این موضوع می‌افزاید: «اولین علامت این بیماری، تب است، آب‌ریزش بینی هم دارد مثل سرماخوردگی معمولی. اگر ورزشکاری تب داشته باشد، چک می‌کنیم. اگر مشکلی داشت، آزمایش‌های دیگری از او گرفته می‌شود. به هر حال تاکنون نمونه‌هایی در کشور داشته‌ایم. سریعا نمی‌شود طبق برخی علائم گفت فلان ورزشکار آنفلوآنزای خوکی دارد.»

این همان راهکاری است که ماه گذشته، سنگاپوری‌ها در جریان المپیک آسیایی نوجوانان با توجه ویژه انجام دادند و تا حدود زیادی نیز موفق به کنترل ورود آنفلوآنزای خوکی به کشورشان شدند. اما به گفته افشارزاده، کنترل‌های دقیق در ابعاد گسترده نیاز به دستگاه‌های مدرنی دارد که هم اکنون تجهیزاتش در کشور ما موجود نیست.

دبیرکل کمیته ملی المپیک می‌گوید: «آنها در تمام مکان‌ها، از هتل‌ها گرفته تا اماکن برگزاری مسابقات، گیت‌هایی را برای آزمایش افراد گذاشته بودند و وسایلی شبیه سلاح داشتند که به وسیله شلیک آنها به افراد بلافاصله درجه تب آنان را مشخص می‌کردند و بعد هم نشانه‌هایی به گرمکن‌ها و البسه مهمانان خارجی می‌زدند تا همیشه تحت نظر باشند، اما نمی‌دانیم آیا در ایران هم چنین امکانی را در این زمان محدود می‌توان ایجاد کرد یا بیمارستان‌های ما مثل بیمارستان‌های سنگاپور می‌توانند بخش زیادی از فضای خود را در اختیار بازی‌های همبستگی قرار دهند تا مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی در قرنطینه قرار بگیرند یا خیر؟»

افشارزاده درباره صحبت‌های مطرح شده مبنی بر حضور تعداد زیادی از ورزشکاران مهمان و احتمال شیوع آنفلوآنزای خوکی تصریح کرد: پیش‌بینی این امر نیز شده و با توجه به حساسیت موضوع و مطرح بودن سلامت شهروندان 3 شهر اصفهان، مشهد و تهران از وزارتخانه بهداشت و درمان و همچنین کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی‌کسب تکلیف کرده‌ایم تا نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام دارند.

بحث آنفلوآنزای خوکی این روزها به بزرگ‌ترین دغدغه فکری کنگره جهانی حج هم تبدیل شده و قطعا مسوولان ورزش کشورمان هم به دلیل در پیش بودن بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی‌ و میزبانی از حدود 10 هزار ورزشکار و همراهی که برای حضور در این رقابت‌ها به ایران خواهند آمد، نمی‌توانند با بی‌تفاوتی از کنار قضیه بگذرند.

طبق تایید چند روز پیش وزارت بهداشت تاکنون 42 نفر در ایران به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده‌اند و این تعداد بیمار عمدتاً از حجاج عمره هستند و برخی دیگر نیز مسافرانی هستند که بتازگی از کشورهایی نظیر آمریکا، سنگاپور و تایلند به ایران بازگشته‌اند.

به این ترتیب، بحث آنفلوآنزای خوکی می‌تواند دلیلی باشد برای لغو بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ‌که از 24 مهر تا 8 آبان در کشورمان برگزار می‌شود؛ دلیلی که می‌تواند بهانه‌ای باشد برای گرفتن فرصت بیشتر برای آماده‌سازی بیشتر در راه میزبانی از این بازی‌ها.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها