از سوی بانک مرکزی عراق صورت گرفت

اهدای 100 کیلو طلا برای مرمت گنبد حضرت علی (ع)

با حضور مقامات عراقی و ایرانی

کتیبه‌ گنبد حرم حضرت علی (ع) نصب شد

نصب کتیبه‌ گنبد حرم حضرت علی (ع) صبح امروز (دوشنبه 15 تیرماه) هم‌زمان با میلاد امیرالمؤمنین علی (ع) با حضور برخی مسؤولان شهر نجف، تولیت این حرم و سفیر ایران در عراق کامل شد.
کد خبر: ۲۶۴۱۳۸

ماشاء‌الله بختیاری ـ‌ عضو ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در نجف ـ با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: در سال 1979 میلادی و در زمان حکومت صدام، این کتیبه که مزین به اشعاری فارسی بود، با هدف مقابله با فرهنگ فارسی برداشته شد؛ ولی پس از سرنگونی رژیم بعث، بار دیگر به‌دستور و اصرار آیت‌الله سیستانی ـ مرجعیت شیعه در عراق ـ این قطعات برای مرمت به‌شکل قبلی به ایران فرستاده شدند.

او ادامه داد: حدود 750 قطعه در اطراف گنبد حضرت علی (ع) وجود داشته و حدود 15 قطعه از آن گم شده‌اند که اکنون به‌دست کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مرمت و میناکاری شده‌اند و ماندگاری این قطعات بهتر و بیش‌تر از گذشته است.

بختیاری اظهار کرد: مرمت این قطعات، نه‌ماه طول کشید و امروز هم‌زمان با میلاد حضرت علی (ع) نصب آن‌ها در اطراف گنبد این حرم کامل شده است.

عضو ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در نجف بیان کرد: مراسم پایانی نصب کتیبه‌ی اطراف گنبد حرم حضرت علی (ع) مزین به اشعاری فارسی، صبح امروز به وقت عراق با حضور مسؤولان شهر نجف، کلیددار حرم حضرت علی (ع) و سفیر ایران در عراق برگزار شد. به‌دلیل بدی آب‌وهوا برخی مسؤولان ایرانی که قرار بود، در این مراسم حضور داشته باشند، شرکت نکردند.

بختیاری افزود: به‌مناسبت میلاد امیرالمؤمنین (ع) پنج حرم متبرک در شهرهای کربلا، کاظمین، سامرا و نجف امروز به گل‌های ایرانی مزین شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها