رئیس محیط زیست خوزستان خبر داد

مبارزه بین‌المللی با گرد و غبار

اهواز - خبرنگار جام‌جم: مقامات ایرانی دست به کار شدند تا با همکاری کشورهای منطقه شهر گرد‌و غبار را از روی سر مردم کشورمان کم کنند. در همین زمینه، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از انجام مذاکرات مقدماتی با کشورهای منشاء پدیده گرد و غبار در کشور خبر داد.
کد خبر: ۲۶۳۹۶۶

هرمز محمودی‌راد با اشاره به تشدید پدیده گرد و غبار در خوزستان، وارد آمدن خسارت‌های سنگین به تاسیسات بویژه سلامت شهروندان بر ایجاد راهکار اساسی برای خروج از این بحران جوی تاکید کرد.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر بین‌المللی درخصوص این پدیده اظهار کرد: وزیر امور خارجه کشور با وزرای خارجه کشورهای عربستان، عراق، اردن، کویت، امارات و سوریه در مورد مشارکت و کمک منطقه‌ای برای کنترل پدیده گرد و غبار وارد مذاکره شد که اولین مرکز همکاری و هماهنگی بین 2 کشور ایران و عراق (یکی از کانون‌های شکل‌گیری گرد و غبار)‌ تشکیل می‌شود و هیات‌هایی برای بیابان‌زدایی از طرف وزارت جهاد کشاورزی، کارهای مقدماتی را آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به این که روند گرد و غبار نسبت به سال‌‌های گذشته فرق کرده است، گفت: در گذشته تنها خوزستان درگیر این پدیده بود، اما در حال حاضر گرد و غبار، هوای چندین استان را تیره و تار کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مصوبه سفر دوم دولت مبنی بر مالچ‌پاشی و نهال‌کاری 200 هزار هکتار از نقاط بحران‌زای خوزستان، اظهار کرد: مسوولیت‌های شرکت نفت و منابع طبیعی که متعهد به اجرای مصوبه هستند در نشستی تعیین شده و مالچ‌پاشی در نیمه دوم امسال پس از مهیا شدن شرایط طبیعی آغاز می‌شود. محمودی راد، مسیر گرد و غبار را از جنوب کشورهای کویت، امارات، عربستان و قطر به طرف شمال به طول یکهزار و 100 کیلومتر عنوان و پیش‌بینی کرد که با توجه به تغییرات آب و هوایی ناشی از تغییر بهار به تابستان، شدت و تناوب گرد و غبار افزایش یابد.

گفتنی است خوزستان از سال 80 با پدیده گرد و غبار مواجه بود و سال 81 در 10 نوبت و در سال‌های 82 تا 87 حداقل هر سال 10 تا 57 نوبت و در سال جاری تاکنون 14 نوبت درگیر این پدیده خسارت‌زا و بیماری‌زا شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها