اصول استحمام در زمستان؛

مقابله با تَرَک‌های زمستانی!

زیبایی

پوست خشک و مرطوب‌کننده‌ها

مراقبت از پوست بدن به منظور حفظ و تأمین زیبایی و نیز پیشگیری از بیماری‌های پوستی اهمیت زیادی دارد. پوست افراد مختلف بر اساس نژاد، سن،‌ سبک زندگی، رژیم غذایی و... تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد. پوست خشک، حساس‌ترین نوع پوست است و در اثر سرما، خشکی، گرما و صابون‌های معمولی دچار پوسته پوسته شدن،‌ قرمزی یا خارش می‌شود. خشکی در اثر کاهش میزان آب پوست ایجاد می‌شود. در حالت طبیعی آب پوست باید بیش از 10 درصد باشد. افرادی که پوست خشک دارند، غالبا حس می‌کنند پوستشان دچار کشیدگی می‌شود. این افراد در روزهای سرد زمستان دچار خشکی و ترک خوردن پوست می‌شوند. کسانی که پوست خشک دارند باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند وگرنه دچار چروک و پیری زودرس پوست می‌شوند. یکی از را‌ه‌های سالم نگاه داشتن پوست‌های خشک استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است.
کد خبر: ۲۶۱۵۳۵

مرطوب‌کننده‌ها به عنوان یک پوشش محافظ میان پوست و محیط اطرافتان عمل می‌کنند. مرطوب‌کننده‌ها در بازار به شکل‌های مختلف از قبیل امولسیون مایع، پماد و کرم یافت می‌شود. کرم‌های مرطوب‌کننده حاوی 3 نوع ماده اصلی شامل مواد پوشاننده، رطوبت‌دهنده و نرم‌کننده هستند. مواد پوشاننده روی لایه شاخی پوست را می‌پوشاند و مانع از دست رفتن آب از طریق پوست می‌شوند، به طور معمول این مواد روغنی هستند و مهم‌ترین آنها وازلین و روغن‌های معدنی است. رطوبت‌دهنده‌ها مواد محلول در آب با ظرفیت‌های جذب آب بالا هستند از مواد رطوبت‌دهنده می‌توان به گلیسرین، سوربیتول، آلفا هیدروکسی اسیدها و اسید لاکتیک اشاره کرد.

محتوای چربی و آب در انواع مرطوب‌کننده با هم فرق می‌کند. مهم‌ترین نکته در انتخاب یک مرطوب‌کننده توجه به نوع پوست است. برای پوست‌های خشک باید از مرطوب‌کننده‌های حاوی چربی استفاده کرد. در مورد پوست نرمال باید از مرطوب‌کننده‌ای که میزان چربی کمتری داشته باشد استفاده کرد. در مورد پوست‌های چرب معمولا نیازی به استفاده از مرطوب‌کننده نیست. در مورد پوست مختلط در نواحی چرب  مثل پیشانی، بینی و چانه نباید از مرطوب‌کننده استفاده کرد.

5 نکته

1. بهترین زمان استفاده از مرطوب‌کننده پس از شستن است. زمانی که هنوز پوست کمی رطوبت دارد پماد را به آرامی روی پوست پخش کنید.

2.‌ تعداد دفعات استفاده از مرطوب‌کننده بستگی به نوع پوست و نیاز آن دارد. البته توجه داشته باشید با افزایش سن، نیاز پوست به مصرف مرطوب‌کننده بیشتر می‌شود، ممکن است پوستی که قبلا نیازی به مصرف کم داشته پس از گذشت چند سال مصرف بیشتری نیاز داشته باشد.

3. مرطوب‌کننده‌ها حاوی میزان زیادی آب هستند،‌ بنابراین پس از استفاده از آن نباید بلافاصله در معرض هوای سرد قرار گرفت. در زمستان بهتر است 20 تا 30 دقیقه پیش از بیرون رفتن، مرطوب‌کننده را روی پوست بمالید و بهتر است در این فصل از مرطوب‌کننده‌های چرب استفاده کنید.

4. به طور معمول کرمهای مرطوب‌کننده حاوی عطر هستند که می‌تواند تحریک کننده باشد و موجب حساسیت شود. در صورت حساسیت می‌توان از ترکیب دیگری استفاده کرد یا از ترکیبات هیپوآلرژیک که ایجاد حساسیت نمی‌کنند، استفاده کرد.

5. مرطوب‌کننده خوب بعد از شستشو باید پاک شوند. البته بعضی از مرطوب‌کننده‌ها مخصوصاً طوری ساخته شده‌اند که در تماس با آب و  مواد شوینده پاک نشوند و روی پوست باقی بمانند. این مرطوب‌کننده‌ها اغلب برای بیماران مبتلا به اگزما تجویز می‌شوند تا در تماس با آب و مواد شوینده ضمن رطوبت دهی به پوست، از پوست در برابر مواد شیمیایی موجود در شوینده محافظت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها