مهرداد آزادگان، تهران – چند سوال دارم: 1– فایل‌هایی با پسوند ‌ra‌، ‌ram‌، ‌awb ‌و ‌pmr‌ چه فایل‌هایی هستند؟ 2– آیا هک‌کردن سایت جرم است و اگر هست، حکمش چیست؟
کد خبر: ۲۵۳۸۷۵

فایل‌های اطلاعاتی با پسوند ‌.pmr‌ گزارشی است که توسط ‌Microsoft Performance Monitor‌ تولید می‌شود و اطلاعات پردازش‌های مختلف سیستم را بر روی حافظه و پردازشگر خود ذخیره می‌کند. این فایل در سیستم‌های ویندوز ‌NT‌ و ویندوز ‌Server‌ تولید می‌شود.

فایل‌هایی با پسوند .awb‌‌ نیز گونه‌ای از قالب‌های صوتی هستند که در برخی از موبایل‌ها از آن استفاده می‌شود.

فایل‌هایی با پسوند ‌.ra‌ و ‌.ram‌ فایل‌های صوتی هستند که توسط نرم‌افزار ‌Real Player‌ ساخته و اجرا می‌شوند. این نوع قالب‌ها (به ویژه ‌).ra‌ بیشتر برای پخش کلیپ‌های صوتی در اینترنت به‌کار می‌رود. به این معنا که چنین فایل‌هایی باعث باز شدن فایلی‌های صوتی از اینترنت می‌شود و به‌طور معمول بر روی سیستم شما ذخیره نمی‌شود. به چنین فایل‌هایی، فایل صوتی ‌Stream‌ می‌گویند.

در مورد سوال دوم شما باید گفت که خیر، در ایران هنوز هک کردن سایت جرم محسوب نمی‌شود. اما در کشورهای دیگر از چند ماه تا چند سال زندانی و جبران خسارت مالی، برای مجازات آن مقرر شده است. البته در کشور قوانینی عمومی وجود دارند که زیان رسانیدن به منافع یا اموال دیگران را به‌هر حال جرم می‌داند و قضات محترم نیز می‌توانند در مورد هک نیز به آنها استناد کنند.‌ ‌

محمد حسینی، تهران – حجم فایل‌های درایو ‌C‌ کامپیوترم 3 مگابایت است. در حالی ‌که وقتی روی درایو راست کلیک می‌کنم، حجم فایل ها را 7 گیگابایت نشان می‌دهد، علت این اختلاف چیست که باعث شده سرعت کامپیوترم کم شود؟ در ضمن من از آنتی‌ویروس مک‌آفی استفاده می‌کنم.به‌نظر می‌رسد که حجم فایل‌هایی که شما می‌بینید 3 گیگابایت باشد! در درایوی که ویندوز نصب می‌شود، به‌طور معمول، فایل‌های دیگری نیز وجود دارد که خود سیستم عامل از آنها استفاده می‌کند. همین‌طور چنانچه نرم‌افزارهایی بر روی این درایو نصب کرده‌اید که فایل‌های ‌Temp‌ زیادی می‌سازند و به‌علل مختلف این فایل‌ها بر روی هارد باقی می‌مانند نیز می‌تواند باعث چنین اختلافی شده باشد. برای این که بتوانید فایل‌های ‌Hidden‌ خود را در این درایو ببینید و مطمئن شوید که این فایل‌ها مربوط به خود ویندوز است، باید در منوی Folder Option‌ و از گزینه ‌View‌، گزینه ‌Show hidden files and folders‌ را فعال کنید. نگاهی به ‌Recycle bin‌ هم بیاندازید و این‌که چه مقدار از هارددیسک شما برای این کار اختصاص یافته است. می‌توانید از نرم‌افزارهای کمکی مانند ‌Tune up‌ برای حذف فایل‌های بی‌استفاده و موقت و همین‌طور پاک کردن رجیستری استفاده کنید. در ضمن این اختلاف ارتباطی با سرعت کامپیوتر شما ندارد.

‌ ‌امید آریا – مدتی است هر وقت نرم‌افزاری نصب می‌کنم، با پیغام خطای زیر مواجه می‌شوم:

‌.exe32setup.exe illegal system DLL relocation shell‌

بعضی از برنامه‌ها در ویندوز اکس‌پی و سرویس‌پک2، تنها پس از نصب این دو بسته امنیتی ‌ )017-07(MS 925902 security update‌ و ‌)008-07(MS 928843 security update‌ از مایکروسافت نصب می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر و نحوه برطرف کردن این مشکل، می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

/935448/http://support.microsoft.com/kb

حامد گرشاسبی، کرمانشاه – دو سوال داشتم‌:‌ اول این که چگونه می‌توان یک درایو مجازی ساخت و دوم این که کاربرد آن چیست؟

جواب سوال دوم شما این که کاربرد درایو مجازی زمانی است که بازی یا نرم‌افزاری را اجرا می‌کنید و در هنگام اجرا نیاز دارند که سی‌دی یا دی‌وی‌دی خود را درون دستگاه داشته باشند، تا به‌طور مرتب اطلاعات را از روی آن بخوانند و این یعنی استفاده مداوم از ‌CD‌و‌DVD Rom‌. با استفاده از درایو مجازی می‌توانید تصویر آن سی‌دی یا دی‌وی‌دی را بر روی هارد خود داشته باشید و دیگر نیازی به سی‌دی یا دی‌وی‌دی برنامه یا بازی و چرخش مداوم ‌CD, DVD Rom‌ نیست. ضمن این‌که با استفاده از درایو مجازی می‌توانید داخل فایل‌های ایمیج (فایلی که تمامی اطلاعات یک سی‌دی یا دی‌وی‌دی را در خود دارد) را هم ببینید. بنابراین با ایمیج گرفتن از یک بازی یا نرم‌افزار، می‌توانید بدون نیاز به سی‌دی‌یا دی‌وی‌دی، آن را اجرا کنید.

اما جواب سوال اول این‌که می‌توانید از نرم‌افزارهای متعدد مانند: ‌ Daemon Tools‌،‌Farstone Virtual Drive Pro، Virtual Clone Drive Power ISO‌ و ‌Virtual Drive‌استفاده کنید. ضمن این‌که در خود ویندوز نیز چنین قابلیتی وجود دارد.

مهدی رشنو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها