در فصل بهار قطب شمال، پوشش برف باعث بروز اکسیدهای نیتروژن می‌شود. این پدیده که سابقا شناسایی نشده بود، منبع یک‌سوم نیترات‌هایی که به اتمسفر قطب شمال ارائه می‌شوند، است. دانشمندان مطالعات کمی‌ روی مبدا و تکامل ترکیبات نیتروژن در اتمسفر قطب شمال، به منظور درک تماس محیطی در این منطقه انجام داده‌اند.
کد خبر: ۲۲۸۳۸۲
در قطب شمال، برف و توده یخ که زمین را پوشش می‌دهد، منبع دائمی ‌برای اعجاب محققان می‌باشد. یکی از بزرگ‌ترین عوامل در تغییر آب و هوا نیز به دقت تحت نظارت شیمیدان‌های جوی می‌باشد که مشکوک به بودن در پس تغییرات اساسی در ترکیب جوی در بهار در زمان بازگشت تابش آفتاب هستند.

محققان، حوادث تخریب کلی ازن را در سطح پوشش برف قطب شمال همانند نقشی که با این پوشش در بارندگی خطرناک عطارد که اکوسیستم‌ها را آلوده نمود، ایفا کرد، بررسی نموده‌اند. آنان مجذوب توانایی پوشش برف قطب شمال در تقابل با ترکیبات نیتروژن مثلا اکسیدهای نیتروژن و نیترات جوی بودند.

در اکسیدهای نیتروژن عرض‌های جغرافیایی میانی، نه تنها به وسیله پدیده طبیعی چون صاعقه و آتش‌سوزی جنگل‌ها تولید نشده‌اند بلکه فعالیت انسانی مانند احتراق در موتورها و فعالیت صنعتی باعث آنها گشته‌اند.

آنان موجب باریک شدن غلظت ازن که در حومه شهرها در زمان آلودگی‌های زیاد مشاهده شده‌اند، می‌باشند. اکسیدهای نیتروژن در نیترات به سرعت اکسیده می‌شوند که این هم در ماده مخصوص جوی ترکیب شده و به وسیله جریانات هوا منتقل گشته و نیتروژن مازاد را به اکوسیستم‌های دور می‌رساند.

در پاییز، زمستان و بهار قطب شمال، نیترات در پوشش برف ته‌نشین شده است. بنابراین وقتی برف در پرتوافکنی خورشیدی نمایان شده است، نیترات به اکسید نیتروژن تبدیل می‌شود که به اتمسفر ساطع شده و باعث بروز اختلالاتی در شیمی‌ جوی قطب شمال می‌گردد. اما وسعت این پدیده واجد شرایط باقی‌مانده است.

با اندازه‌گیری ترکیب ایزوتوپ نیتروژن و اکسیژن در نیترات جوی که در قطب شمال منطقه کانادایی جمع شده است، محققان نشان داده‌اند که «بازسازی» نیترات ته‌نشین در برف توده یخی قطب شمال، اکسیدهای نیتروژن را به اتمسفر به مقدارهای اساسی باز می‌گرداند.

برای نمونه در فصل بهار تقریبا یک‌سوم نیترات جوی قطب شمال از انتشارات اکسیدهای نیتروژن از سوی پوشش برف ارائه می‌شود، در حالی که باقی آن مستقیما از انتقال جوی از عرض‌های جغرافیایی میانی ناشی می‌گردد.

محققان نیز اثرات متقابل شیمیایی قدرتمندی را بین اکسیدهای نیتروژن ساطع به وسیله پوشش برف و ترکیبات‌ هالوژنی نشان داده‌اند که در پدیده تخریب ازن در سطوح پایین‌تر اتمسفر در بهار وارد شده‌اند.

این تحقیق، نیاز جهانی را به حل مشکلات محیطی ابراز می‌نماید و بازبینی طولانی‌مدت و استفاده از فنون جدید را برای تحلیل مراحل فرا می‌خواند.

مترجم : آزاده ارشدی
منبع: ScienceDaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها