کد خبر: ۲۲۸۲۶۹

درد و تورم پیش از قاعدگی دارای علایم زیر است:

1 - تورم سینه 2 - توده‌دار شدن سینه 3 - احساس ناراحتی در سینه. در هر چرخه ماهانه، ممکن است متوجه تغییراتی موقت در سینه‌ها شوید. همان‌طور که پوشش رحم هر ماه جهت آمادگی برای حاملگی احتمالی ضخیم می‌شود، در سینه نیز در قسمتی از ماه سلول‌های جدیدی در غدد و مجاری به وجود می‌آیند تا آن را برای شیردهی آماده سازند. به همین دلیل حدود یک هفته پیش از قاعدگی، پستان‌ها محتقن می‌شوند. در برخی افراد این تغییرات باعث احساس درد و ناراحتی می‌شود.

احساس پری و احتقان سینه یکی از علایم سندرم پیش از قاعدگی()PMS است. کسی نمی‌داند چه چیز باعث این سندرم می‌شود، اما ممکن است این حالت به دلیل تغییرات هورمونی باشد که در انتهای چرخه ماهانه رخ می‌دهد. پزشک از شما می‌خواهد به مدت چند ماه علائم پیش از قاعدگی را یادداشت کرده و توجه کنید در چه روزهایی از چرخه قاعدگی، سینه متورم و آزاردهنده می‌شود و چه زمانی این حالت خاتمه یافته و چه روزی خونریزی رخ می‌دهد. احتقان و احساس پری پیش از قاعدگی ممکن است دردناک باشد، اما خطرناک نیست.

داروها و روش‌های مراقبت از خود ممکن است احساس ناراحتی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی را تخفیف دهند.

پزشک خانواده ممکن است یک نوع داروی ادرارآور (دیورتیک)‌ را جهت کاهش احتباس مایع در بدن تجویز کند. می‌توان آن را از حدود 10 روز پیش از شروع قاعدگی یا یک تا دو روز قبل از زمانی که معمولا علایم ظاهر می‌شوند مصرف کرد.

اگر درد پستان شدید باشد، مصرف یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی(NSAID ) مانند ایبوپروفن قبل از شروع قاعدگی تا حدی باعث تسکین علایم می‌گردد.

اگر پیش از قاعدگی نمک مصرفی خود را کاهش دهید شاید احساس بهتری پیدا کنید، زیرا نمک موجب افزایش تجمع مایع در بافت‌ها و احتقان سینه می‌شود. کافئین نیز ممکن است در ایجاد درد سینه نقش داشته باشد؛ بنابراین بهتر است مصرف آن را قطع کرده یا به جای آن از محصولات فاقد کافئین استفاده کنید. پوشیدن سینه‌بند راحت در تمام مدت شبانه‌روز نیز مفید است. سینه‌بند‌های سیم‌دار باعث آزردگی پستان‌های دردناک می‌شوند. اگر شما از این نوع پوشاک استفاده می‌کنید، سعی کنید در این روزهای ماه، به جای آن از انواع فاقد سیم استفاده کنید. البته درد سینه در خانم‌ها علل مختلف دیگری دارد که برخی از آنها عبارتند از: 1 حاملگی 2 درد دوره‌ای سینه‌ها در اثر تغییرات خوش‌خیم بافت سینه 3 التهاب عفونی و یا آبسه سینه 4 بیماری عروقی قلب 5 سرطان سینه 6 التهاب غضروف دنده‌ای 7 گرفتگی عضلات قفسه سینه 8 درد ارجاعی از ستون فقرات پشت 9 کاهش و افزایش وزن 10 ضربه به پستان 11 پرولاکتین بالای سرم به هر دلیل 12 گیر افتادن رشته‌های عصبی در قفسه سینه 13 گشاد شدن مجاری شیری 14 آدنوز سفت‌شونده 15 التهاب سفت‌شونده ستون فقرات 16 عملکرد بد ستون فقرات 17 افسردگی.

در صورتی‌که معاینه کامل سینه‌ها و سونوگرافی از آنها بدون اشکال باشد، توصیه می‌کنم با یکی از روانپزشکان محترم در استان گیلان مشورت کنید.

سوالات پزشکی خود را با ما در میان بگذارید.

سلامت باشید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها