برای لیگ برتر بسکتبال شکست پتروشیمی بندرامام تازه‌ترین اتفاق است. روز پنجشنبه وقتی صبامهر بدون حامد آفاق به جنوب رفت‌، خیلی‌ها پیروزی پتروشیمی را پیش‌بینی کرده بودند. برد این تیم برابر مهرام و بدون باخت بودن تا هفته دهم از یک‌سو و باخت بد صبامهر به آرارات از سوی دیگر‌، تصور شکست تیم تهرانی را در جنوب ایجاد کرده بود. با این حال صبامهر از جهاتی امتیازاتی دارد که مهم‌ترین آن بازیکنان باتجربه و مربی کارکشته تیم است. آنها می‌توانند موقعیت‌های تازه‌ای بسازند.
کد خبر: ۲۲۷۷۶۷
وقتی صبامهر تونی مدیسون را خسته‌تر از بازی‌های قبل دید با تفکر دفاعی ویژه‌، این بازیکن را از شرایط تهاجمی خاصی که دارد، خارج کرد. تونی شب قبل از بازی‌، جشن کریسمس در کنار خانواده‌اش را ترک کرد‌ و به ایران بازگشت. پتروشیمی با این باخت همچنان صدرنشین است، چون مهرام و صبامهر نزدیک‌ترین رقبای جنوبی‌ها هر کدام دو باخت دارند. اتکای بیش از حد به گلزنی تونی ممکن است در بازی‌های سخت آینده کار دست این تیم بدهد.

از سویی جواد داوری گارد راس پتروشیمی در بازیسازی تیمش تنهاست و نداشتن جایگزین‌، همان مشکلی که در دقایق آخر بازی با صبامهر به وجود آمد و جنوبی‌ها به دلیل آسیب‌دیدگی‌، ملی‌پوش خود را از دست دادند، می‌تواند با فشردگی بازی‌ها در مراحل بعد بیشتر آشکار شود. بابک نظافت توانایی‌هایی بیش از آنچه «نناد» به آنها رسیده‌، دارد. این بازیکن هر سال که لیگ را پشت سر می‌گذاریم باصلابت‌تر است از این‌رو بازیکنان باانگیزه و سختکوشی مثل نظافت می‌توانند به نوعی بهتر در ترکیب تیم دیده شوند.

یکی از خصوصیات بارز پتروشیمی بندرامام، دوندگی و جسارت بازیکنان تیم با حضور داورپناه‌، بردبار، اسماعیلی و هنگام‌پور است. احمد سعیدی در این تیم کمتر شرایط بازی پیدا می‌کند که البته این مساله با بازی جونز که بیشتر به چشم می‌آید، طبیعی است.

صدرنشین لیگ برتر بسکتبال با آغاز نیم‌فصل دوم ممکن است با چند مساله جدی روبه‌رو باشد. مهم‌تر این‌که تیم‌ها در روزهای آغازین لیگ‌، استحکام تیم جنوبی را به دلیل تمرینات زودهنگام آنها نداشتند بنابراین با شکل جدید تیم‌ها و دستیابی به هماهنگی بیشتر، بالطبع کار پتروشیمی دشوارتر خواهد بود. این تیم هم مثل بسیاری از تیم‌ها به 5 یا 6 بازیکن خیلی متکی است و کنار رفتن هر کدام آنان به هر دلیلی، کار تیمی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. روی این اصل پتروشیمی بندرامام که در لیگ‌های اخیر یکی از برترین‌ها بوده برای برتر باقی ماندن نیاز به بازنگری و ترمیم برخی تصمیم‌گیری‌های خود دارد تا هفته‌های باقیمانده را در حسرت مشکلات تکراری سپری نکند.
تیم بسکتبال مهرام، دیگر تیم بالای جدول نیز دوره گذارش را طی می‌کند. عمده‌ترین بحث حول و حوش تیم، جایگزین نکردن بازیکنانی در اندازه‌های صمد نیکخواه بهرامی یا تونی مدیسون است.

مهرام در جام دبی نتیجه نگرفت، اما بهترین نتیجه تیم شناخت ضعف‌ها و ارزیابی موقعیت در بین رقبا بوده است. این تیم اسکاریبرا اسپانیایی را در ترکیب خود به عنوان شوتزن موفق پیدا کرده است، با این وجود کمبود بازیکن پست موردنظر ‌هاشمی هنوز مشکل اصلی تیم به حساب می‌آید. مهرام با انتخاب مناسب در پست کامل‌تر می‌شود. ضمن آن‌که این تیم علاوه بر بازیکنان ملی و مطرح خود نظیر کامرانی، سهراب‌نژاد و رضایی و کبیر، باید نورافزا، قریه و آتشی را به شرایط بهتری نزدیک کند و از علی عصری باتجربه و انرژیک، در موقعیت‌های مختلف از جمله موقعیت‌های ویژه استفاده کند. مهرام در بازی با شهرداری گرگان حواسش را بیشتر جمع کرد تا درگیر مشکلات خودساخته که معمولا در بازی‌های این تیم به چشم می‌آید، نشود. آنها همچنان می‌توانند پیشرفت کنند چون ابزار کافی دارند. علاقه‌مندی مدیریت باشگاه و اهالی بسکتبال که دور و بر ‌هاشمی جمع شده‌اند مثل میرزاآقابیگ و جعفریان موید این نکته است. ضلع دیگر مثلث احتمالی قهرمانی لیگ برتر بسکتبال صبامهر است. این تیم مثل رقیب خود هنوز بازیکن خارجی در اندازه قهرمان آسیا پیدا نکرده است.

البته گفته می‌شود تا هفته آینده بازیکن مورد نظر شاهین‌طبع می‌رسد. صبامهر دو بازیکن بلندقامت داشت که نوع بازی خود را براساس آنها طراحی کرده بود. حدادی و گارف شیوه بازی نوینی در بسکتبال ایران پایه‌ریزی کردند و امسال در غیاب این دو‌، صبامهر ترکیب‌های جدیدی را آزمایش کرد تا به ثبات تیمی نزدیک شود. البته تیم‌های شاهین‌طبع در مراحل مختلف‌، شرایط خاص مرتبط با همان مراحل را دارا هستند. این مربی، جوانانی را در مراحل آغازین آزمایش می‌کند تا هدف جایگزینی را تامین کرده باشد. در شرایطی‌، نوع بازی تیمش را براساس توانایی‌ها تغییر می‌دهد و تکنیک و خلاقیت بازیکنان را در موقعیت‌هایی که باید، فدای کار تیمی نمی‌کند. چهره تیم صبامهر تا پایان بازی‌های رفت و برگشت، متغیر خواهد بود و از پلی‌آف چهره تازه‌تری از تیم را شاهد خواهیم بود. سامان ویسی اعتماد به نفس لازم را در بازگشت مجدد پیدا کرده است. حامد آفاق‌، تابش‌نیا‌، احمدیان، کاردوست و افراد و نام‌هایی با تجربیات فراوانی هستند. جف وارم بازیکن خارجی که عنقریب می‌رود و سایر بازیکنان جوان نظیر سیستانی، ایرانی و حسن‌زاده که روز به روز انگیزه جایگزینی در تیم قهرمان آسیا را بیشتر پیدا می‌کنند. فعلا تا پایان هفته یازدهم این 3تیم فاصله خود را با سایر تیم‌ها در مثلث قدرت بسکتبال ایران بیشتر کرده‌اند و با توجه به این‌که مهرام و صبامهر هنوز تیم واقعی خود را نبسته‌اند به نظر می‌رسد در ادامه لیگ برتر بر قدرت این تیم‌ها افزوده شود که البته این یک امر طبیعی است. 2 نماینده بسکتبال ما در قاره کهن باید در حد استانداردهای بین‌المللی قرار داشته باشند و با تمام توان در دوازدهمین دوره بازی‌های غرب آسیا شرکت کنند. تیم‌های ذوب‌آهن و بیم نزدیک‌ترین حریفان 3 تیم مدعی نیم‌فصل به شمار می‌روند.

این 2 تیم بازیکنان خوبی‌ در اختیار دارند که ذوب‌آهن با غلبه بر بیم شرایط بهترش را نشان داده است. شهرداری گرگان، تراکتورسازی سنندج، لوله a.s شیراز و آرارات در میانه جدول بازی‌های نزدیکی را در تقابل با هم ارائه می‌کنند. شهرکرد بعد از شروع خوب در ادامه نتوانست روند مطلوبی داشته باشد. دانشگاه آزاد تیم قابل پیشرفتی است که با مدیریت فنی عنایت آتشی به روزهای خوب می‌اندیشد. تیم سرگل لنگرود هم در مشکلات مالی قرار گرفته و البته از این تیم با همین بازی‌هایی که کرده انتظار بیشتری نمی‌توان داشت. تیم خراسان رضوی بدون برد در ته جدول است و با حضور یک خارجی شاید به اولین برد در بازی‌های آتی امیدوار شود. درباره این تیم‌ها بیشتر خواهیم نوشت.   
 
محمد رضاپور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها