رییس سازمان ثبت احوال گفت: علیرغم رشد و توسعه فرهنگی، هنوز ابطال شناسنامه از سوی خانواده‌ متوفی با تاخیر همراه است.
کد خبر: ۲۲۷۱۴۳

محمد رضا آیت اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که در حال حاضر بیش از 92 درصد از فوت‌ها در مهلت قانونی به ثبت می‌رسند، خاطر نشان کرد: مابقی فوت‌ها در نقاط آسیب‌پذیر که دسترسی به اداره ثبت ندارند و یا از نظر اقتصادی در مضیقه هستند و یا گورستان‌های غیررسمی و جمعیت عشایر، از طریق طرح ضربتی شهید ارجمندی شناسایی و ثبت می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: به زودی میزان ثبت واقعه فوت به حدود 96 درصد می‌رسد که درصد قابل قبولی در حوزه ثبت وقایع حیاتی است.

رییس سازمان ثبت احوال، وجود مسایل فرهنگی در ثبت واقعه فوت را یکی از دلایل تاخیر در اعلام آن عنوان کرد و افزود: این دیدگاه وجود دارد که تا 40 روز پس از فوت فرد برای ابطال شناسنامه وی اقدام نمی‌کنند و ابطال شناسنامه برای خانواده‌ بار عاطفی به همراه دارد، به همین دلیل در شورای ثبت وقایع حیاتی، نمایندگان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارند، تا فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد، چرا که ابطال شناسنامه اموات هیچ اهانتی برای متوفی و خانواده‌ به همراه ندارد.

از سال 1337 و بدو تاسیس سازمان ثبت احوال تا پایان شش ماه اول سال در مجموع 23 میلیون و 85 هزار و 303 نفر فوت کرده‌اند که در مقابل آن، 96 میلیون و 904 هزار و 880 تولد به ثبت رسیده است.

رییس سازمان ثبت احوال با اشاره به برنامه این سازمان برای ثبت ولادت‌ها در محل بیمارستان‌ها به صورت ثابت و سیار، خاطر نشان کرد: واحد ثابت ثبت تولد و صدور شناسنامه به امکانات و آمادگی هر بیمارستان و تعداد تولد نوزادان در آن بستگی دارد و در حال حاضر کلان‌شهرهایی که بیمارستان‌های بزرگ و مجهز دارند، به این سیستم‌ متصلند.

وی گفت: نمایندگان و مسوولان ثبت ولادت، آموزش‌های لازم را دیده و به صورت سیار یا ثابت در محل بیمارستان‌ها حاضر می‌شوند.

آیت اللهی یادآور شد: بیمارستان میلاد تهران با حدود 60 تولد در روز و داشتن امکانات و نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم در صدر صدور شناسنامه برای نوزادان در محل بیمارستان قرار دارد.

وی ادامه داد: در بیمارستان‌هایی که تعداد تولد روزانه نوزاد آن‌ها کمتر از پنج مورد است، ماموران سیار سازمان در همانجا اقدام به تنظیم سند می‌کنند و شناسنامه پس از 48 ساعت با پست به منزل آن‌ها ارسال می‌شود.

رییس سازمان ثبت احوال گفت: 89 بیمارستان تهران به صورت ثابت و یا موقت تحت پوشش طرح تنظیم سند تولد نوزاد هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها