توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در اماکن مذهبی

سوگواران به ایمنی تکایا توجه کنند

گروه جامعه: دومین روز از ماه محرم در حالی سپری می‌شود که امسال نیز همچون سال‌های پیش هر کوچه و خیابان پذیرای مشتاقانی شده است که در قالب هیات‌های عزاداری در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به پاسداشت این روزها مشغولند، اما تجربه سال‌های پیش نشان داده که در این تجمع‌های مذهبی به خاطر رعایت نکردن برخی نکات ایمنی چون موقت بودن چادرها، استفاده از سازه‌های فلزی غیرمقاوم و چادرهای برزنتی گاه اتفاقات ناخوشایندی به وقوع می‌پیوندد. گرچه بهروز تشکر، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی در گفتگو با «جام‌جم» این اطمینان را می‌دهد که به خاطر آموزش‌هایی که در 2 سال اخیر به هیات امنا و گردانندگان تکایا داده‌اند، امکان بروز هر گونه خطری به حداقل رسیده است.
کد خبر: ۲۲۶۹۶۹

با وجود این که سال قبل تنها 2 حادثه جزئی به وقوع پیوست؛ اما با وجود تمامی آموزش‌ها، تشکر توصیه‌هایی را در مورد موقعیت مکانی، ایمنی در برق‌رسانی، سیستم گرمایش و دودکش مطرح می‌کند که در صورت رعایت آن، عزاداران امسال را نیز بی‌دغدغه به پایان خواهند رساند.

بنابراین تکایای سوگواری باید از نظر مکانی در موقعیت مناسب و به گونه‌ای برپا شوند که امکان دسترسی آتش‌نشانان هنگام حادثه احتمالی امکان‌پذیر باشد، طوری که از سد معبر یا مختل‌شدن رفت و آمد خودروها جلوگیری شود. به این منظور لازم است عزاداران امام سوم شیعیان هنگام حضور در تکایا و هیات‌ها به نکات زیر توجه کنند:

برپایی تکایا نباید در زیر تیرهای چراغ برق و یا در مجاورت منازل باشد؛ زیرا در این صورت احتمال گسترش آتش به منازل وجود دارد.

کفراژ‌بندی (سازه غیرمقاوم)‌ باید به گونه‌ای باشد که تحمل بار احتمالی را که روی آن گذاشته می‌شود داشته باشد و به وسیله سیم بکسل روی زمین مهار شود.

در صورت وسیع بودن تکایا با بیش از 50 نفر، در نظر گرفتن درهای خروجی گوناگون در فواصل مختلف ضروری است تا در صورت بروز هرگونه حادثه، امکان تخلیه سریع مکان وجود داشته باشد.

با توجه به این که بیشتر تکایا برای تامین برق محیط خود از تیرهای برق شهری و بدون فیوز مناسب استفاده می‌کنند، لازم است تا جای ممکن از اماکن مسکونی و تجاری استاندارد استفاده شود.

استفاده از سیم‌های روکار پلاستیکی و غیرمقاوم (سیم زیرگچی)‌ که قادر به تحمل آمپر بالا نیستند، خطرناک است و باید به جای آن از کابل‌های مقاوم متناسب با آمپر مصرفی تکایا استفاده شود.

از عبور دادن سیم‌ها و کابل‌های بدون روکش از لابه‌لای کفراژهای فلزی و چادرهای برزنتی باید پرهیز شود، چراکه کوچک‌ترین اتصال کوتاه بروز آتش‌سوزی را در پی خواهد داشت.

روشن کردن هر گونه شعله روباز در کنار چادر تکایا برای پخت غذا یا تهیه چای خطرناک است، پس پرهیز از این کار الزامی است.

نصب وسایل گرمازا را که برای نخستین بار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، باید به نمایندگی‌های فروش سپرد.

استفاده از بخاری‌های بدون دودکش و غیراستاندارد خطرناک است و باید از عبور دادن لوله‌های فلزی دودکش‌ها از میان چادرهای برزنتی و پلاستیکی خودداری شود.

وسایل گرمازا مانند بخاری نباید در تماس با اجسام قابل اشتعال باشد و بخاری‌های نفتی حتما باید روی سینی مخصوص قرار بگیرند.

استقرار مخازن نفت در زیر پله‌ها، زیرزمین‌ها و پشت‌بام‌های مساجد و حسینیه‌ها بسیار خطرناک است و باید از این گونه اعمال خودداری شود.

در مساجد یا حسینیه‌های با جمعیت زیر500 نفر  حداقل باید دو خروجی وجود داشته باشد و اگر این تعداد به بیش از 500 و کمتر از 1000 نفر رسید باید 3 راه خروجی در نظر گرفته شود.

استقرار خاموش‌کننده‌های دستی و چرخدار در محیط مساجد، حسینیه‌ها و تکایا با توجه به وسعت در فاصله هر 13 متر در محل‌هایی کاملا قابل دسترسی و در ارتفاع 20/1متری از کف ضروری است.

ایجاد شبکه آبرسانی، آتش‌نشانی در مساجد و حسینیه‌‌ها هم الزامی است و باید به نوعی طراحی و نصب شود که امکان پوشش‌دهی لازم به همه نقاط را داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها