جهت کمک به روند بهبود زخم

بانداژ با قابلیت تغییر رنگ ساخته شد

با استفاده از سلول های بنیادی

نوار پانسمان زنده ساخته شد

دانشمندان دانشگاه بریستول از سلول‌های بنیادی یک بیمار «نوار پانسمان زنده» برای بهبود زخم‌هایش تولید کردند. دانشمندان این سلول‌های بنیادی را از بیماری گرفتند که زانوی وی به دلیل شرکت در فعالیت‌های ورزشی دچار جراحت شده بود.
کد خبر: ۲۱۷۱۷۴

به گزارش ایسنا ، هر ساله عده زیادی از ورزشکاران دچار پارگی غضروف هلالی می‌شوند که نقش بالشتک جاذب ضربه را در بین استخوان‌های بالا و پایین پاها ایفاء می‌کند.

بسیاری از مصدومان زنان و مردان در سنین 20 و 30 سالگی هستند واین آسیب دیدگی عمدتا در اثر کشیدگی پا در حین فوتبال ، اسب دوانی، اسکی و برخی دیگر از فعالیت‌های ورزشی رخ می‌دهد.

تا امروز متخصصان تلاش می‌کردند تا غضروف پاره شده را دوباره بدوزند اما در اغلب موارد این عمل ناموفق بود و مدت بسیار زیادی طول می کشید تا عضو آسیب دیده بیمار دوباره احیا شود و توانایی خود را به دست آورد.

بسیاری از ورزشکاران تصمیم می‌گیرند ، بافت آسیب دیده را طی جراحی از بدن خارج کنند با این کار فرد به تدریج بهبود پیدا می‌کند  اما از سوی دیگر استخوان‌ها در زانو باز می‌مانند و خطر ابتلا به پوکی استخوان تشدید می‌شود.

در پژوهش جدید دانشمندان توانستند به روشی منحصر به فرد و امیدوار کننده برای درمان این مصدومیت دست یابند.

این دانشمندان موفق شدند در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی برگرفته از مغز استخوان خود بیمار، نوعی «نوار پانسمان زنده» تولید کنند که می‌تواند بافت غضروف را به شیوه‌ای خارق العاده شفا دهد.

برای این منظور آنها از سلول‌هایی استفاده کردند تا یک چارچوب اسفنجی را که از «کلاژن» ساخته شده ، پوشش دهند سپس این ساختار را در داخل شکاف موجود در غضروف قرار دادند.

در نهایت سلول‌های بنیادی دو سوی پاره شده غضروف را به سمت یکدیگر کشانده و به این ترتیب پارگی را ترمیم می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها