در مراسم گشایش نشست سران گروه 20 عنوان شد

بوش:«تقصیر کاپیتالیسم نیست»

«جرج بوش» رییس جمهوری امریکا در نشست سران گروه 20 متشکل از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که برای بررسی بحران اخیر مالی جهان در واشنگتن گرد آمده اند، تاکید کرد که بروز این بحران، تقصیر کاپیتالیسم نیست.
کد خبر: ۲۱۶۳۹۴

به گزارش خبرگزاری افه اسپانیا، بوش شب گذشته (به وقت محلی – امروز به وقت تهران) در مراسم گشایش این نشست در کاخ سفید، خواستار همکاری همه اعضای گروه 20 به علاوه اسپانیا، هلند و جمهوری چک برای حل بحران کنونی مالی جهان شد که در واشنگتن گردهم آمده اند.

وی گفت:«معتقد هستم اگر همکاری کنیم می توانیم بار دیگر اقتصاد جهان را در مسیر رونق و پیشرفت آن در درازمدت احیا کنیم».

به عقیده رییس جمهوری امریکا، «بازار آزاد مطمئن ترین مسیر به سوی رشد و توسعه اقتصادی است».
این در حالی است که برخی از شرکت کنندگان در نشست از کاپیتالیسم و نظام سرمایه داری به شیوه امریکایی آن به شدت انتقاد کردند.

طرحی روی میز

روی میز نشست سران گروه 20 طرح جهانی کاهش مالیاتها برای کنترل بحران مالی کنونی قرار دارد. در این زمینه، کشورهای در حال توسعه همچون عربستان سعودی، برزیل و آرژانتین  هماهنگی کامل دارند و اسپانیا و برخی کشورهای اروپایی نیز از مطالعه جدی آن حمایت می کنند، اما امریکا در حال حاضر حامی آن نیست و منتظر است تا ببیند "باراک اوباما" رییس جمهوری جدید این کشور که ماه آینده قدرت را بدست خواهد گرفت، چه نظری در این باره دارد.

رهبران جهان امروز شنبه در مورد یک پیش نویس بحث می کنند که محورهای اساسی آن عبارت است از «نظام مالی و سیاستمردان برخی کشورهای خاص به دلیل فقدان مقررات لازم و عدم نظارت بر نهادهای اقتصادی خود، در بروز بحران اخیر مسئول شناخته می شوند» ، «لزوم اتخاذ تدابیری در کوتاه مدت برای کنترل بحران به رسمیت شناخته می شود و اکنون باید تقاضای جهانی از طریق یک سیاست مالیاتی و پولی منبسط از طریق کاهش مالیاتها و تزریق پول به سیستم پیگیری شود» و علاوه بر آن ، «احیای شکلهای جدید نظارتی در سطح جهانی ضروری است».

"تاکید بر لزوم پیشرفت در اجرای توافقات نشست دوحه" و "دستیابی به تعهد برای دفاع از تجارت آزاد اما نه  از طریق یک حفاظت اختصاصی یا اقدامات فراقانونی" از دیگر محورهای این طرح اعلام شده است.

بر سر این ویژگیها، در حال حاضر توافقی وجود ندارد. امریکا اساسا با کلیات طرح مخالف است و به همین خاطر، لزوم برگزاری نشستی بلندپایه در اواخر ماه مارس، یعنی زمانی که اوباما قدرت را در امریکا بدست بگیرد، احساس می شود.

اوباما، غایب بزرگ

اوباما غایب بزرگ این نشست به شمار می رود، هرچند فرستادگان او از حزب دموکرات شامل خانم مادلین آلبرایت ، وزیر خارجه سابق امریکا و جیم لیچ نماینده سابق کنگره از حزب جمهوریخواه با اکثر سران دولتهای شرکت کننده در نشست دیدارهایی داشته اند.

در چنین شرایطی، بوش از ارایه یک طرح اقدام و تلاش برای نهایی کردن آن در این نشست خبر داده ، اگرچه از جزییات آن اطلاع چندانی در دست نیست و کارشناسان هم می گویند انتظار چندانی از نشست ندارند.

از دیگر نکات قابل توجه در این نشست آن است که «جان پتر بالکننده» نخست وزیر هلند که در آخرین ساعات پیش از برگزاری آن، از سوی "نیکولا سارکوزی" رییس جمهوری فرانسه و رییس کنونی اتحادیه اروپایی به نشست واشنگتن دعوت شده بود، از شرکت در آن منصرف شد.

او در حالی که خود را برای شرکت در نشست آماده می کرد و راهی فرودگاه شده بود،‌ از مرگ پدرش مطلع شد و تصمیم گرفت تا در چنین شرایطی، در کنار خانواده اش باشد.


مترجم: محمدرضا نادری
جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها