معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:

استفاده از بخاری چکه‌ای در مدارس ممنوع

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ، با نزدیک شدن به فصل سرما و بکارگیری بخاری ‌های غیراستاندارد در مدارس ، دستور حذف کامل بخاری ‌های چکه‌ای را اعلام کرد.
کد خبر: ۲۱۵۰۲۳
به گزارش خبرنگار ما، مرتضی رئیسی دیروز در جمع خبرنگاران، با بیان این‌ که تعداد زیادی از مدارس کشور از سامانه گرمایشی استاندارد برخوردار نیستند، گفت: با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش در سال‌جاری، اولویت اول به تامین بخاری مناسب در مدرسه است و از محل اعتبارات استانی، اعتبار کافی برای خرید بخاری تامین شده است و از نظر مالی، مشکلی برای تامین بخاری استاندارد وجود ندارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: برای این‌‌که تمام مدارس به سامانه گرمایشی مرکزی متصل شوند و مشکل سیستم گرمایشی و اطفای حریق در مدارس حل شود، باید 500 میلیارد تومان هزینه کرد.

وی با تاکید بر این‌ که استفاده از بخاری نفتی چکه‌ای در مدارس تمام کشور ممنوع است، گفت: مسوولیت هر نوع حادثه‌ای با مدیران مدارس است و نباید از بخاری‌های نفتی چکه‌ای استفاده شود.

رئیسی درباره گفته وزیر مبنی بر این‌ که مدیران مدارس ترجیح می‌دهند از بخاری‌های نفتی استفاده کنند، اظهار کرد: سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت حدود 70 هزار بخاری به آموزش و پرورش هدیه داده است که از آنها متشکریم.

وی ادامه داد: این بخاری‌ها کم‌مصرف و بدون دودکش هستند، ولی گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند و از نظر بهداشت، مشکلاتی دارند؛ به همین دلیل مدیران ترجیح می‌دهند از این بخاری‌ها استفاده نکنند.

تخریب و بازسازی مدارس بدون اعتبار

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: براساس اطلاعاتی که در سامانه شناسنامه فنی مدارس وجود دارد، در ابتدای سال 1385، تعداد 32 هزار مدرسه با 131 هزار و 935 کلاس درس تخریبی بوده و 26 هزار مدرسه با 126 هزار و 10 کلاس درس فاقد استحکام کافی بودند. به عبارتی، بیش از 50 درصد مدارس کشور در ابتدای سال‌ 85، تخریبی یا فاقد استحکام بودند.

وی به اعتبار حدود 4 میلیارد دلاری برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده کشور اشاره کرد و افزود: مقرر شده بود این اعتبار از سال 1385 تا 1388 از صندوق ذخیره ارزی برداشت شود و در تبصره‌ای از این قانون نیز آمده بود که هر سال معادل تعدیل قیمت‌ها به مبلغ فوق افزوده شود که براساس برآوردها، مبلغی حدود 5/7 میلیارد دلار می‌شود.

وی ادامه داد: سال 87 باید 1115 میلیون دلار پرداخت می‌شد که در بودجه مبلغی حدود 831 میلیون دلار در نظر گرفته شده که تاکنون 38 درصد آن پرداخت شده است.

رئیسی اظهار کرد: با آن ‌که براساس قانون، اعتبار موردنظر پرداخت نشده است، اما سال 85 باید 10 هزار و 691 کلاس تخریب و بازسازی می‌شد که 10 هزار و 203 کلاس تخریب و بازسازی شد.

وی خاطرنشان کرد: سال 86 نیز باید 13 هزار و 85 کلاس درس تخریب و بازسازی می‌شد که 16 هزار و 926 کلاس تخریب و بازسازی شد. سال 87 نیز باید 10 هزار و 314 کلاس درس تخریب و بازسازی شود که بیش از این میزان تخریب و بازسازی خواهد شد.

وی هزینه مقاوم‌سازی را 30 درصد هزینه‌های تخریب و بازسازی ذکر کرد و افزود: اگر مطالعات مقاوم‌سازی یک مدرسه بیش از چند ماه طول بکشد، مقرون به صرفه نیست.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، هزینه ساخت هر کلاس درس را حدود 50 تا 60 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: سرانه هر کلاس درس از 130 مترمربع به 150 مترمربع افزایش یافته است.

براساس این خبر، به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 1500 پروژه با 8000 کلاس درس در کشور افتتاح خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها