کوتاه از جهان

سارکوزی هوسباز

جام‌جم آنلاین: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه با افشای روابط مخفیانه‌اش با همسر یکی از اعضای کنونی کابینه،‌ با رسوایی اخلاقی تازه‌ای مواجه شده است. ایوز برتراند، رئیس اداره اطلاعات پلیس فرانسه (RG) تا سال 2004 میلادی در دست‌نوشته‌های خود این موضوع رافاش کرده اما جزییات آن را فاش نکرده است. برتراند 63 ساله در این نوشته‌ها به ماجراهای عشقی سارکوزی و سفر سال 2003 میلادی ژاک شیراک، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به کانادا برای کشیدن پوست صورتش اشاره کرده است.
کد خبر: ۲۰۸۵۹۴

جراحی لاما

جام‌جم آنلاین: دالایی لاما، رهبر معنوی جدایی‌طلبان تبت پس از یک دوره کسالت جسمانی تحت عمل جراحی قرار گرفت و جراحان کیسه صفرای او را برداشتند.

این عمل جراحی در یکی از بیمارستان‌های بمبئی در هند انجام شد. دالایی لاما 73 ساله که پیش‌تر یک بار موفق به اخذ جایزه صلح نوبل شده است پس از 6 هفته بیماری تحت این عمل جراحی قرار گرفت.

او به ظاهر روز پنجشنبه تحت این عمل قرار گرفته و دیروز از بیمارستان مرخص شده است. یکی از نزدیکان لاما حال او را خوب توصیف کرده است.

رسوایی تازه پیلین‌

جام‌جم آنلاین: سارا پیلین، یار انتخاباتی جان مک‌کین، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا به دلیل سوءاستفاده از قدرت برای پایان دادن به یک دشمنی فامیلی با انتقاد مواجه شده است.

این رسوایی در چارچوب پرونده‌ 52 صفحه‌ای موسوم به «تروپرگیت» به رسانه‌ها درز کرده و از عزل یک مقام ایالتی آلاسکا توسط پیلین به دلیل خودداری از مداخله برای اخراج شوهر قبلی خواهر شوهر پیلین حکایت دارد. به ظاهر شوهر قبلی خواهر تد پیلین، شوهر سارا پیلین در طلاقی پرماجرا از دادن حضانت فرزندش به خواهر تد خودداری کرده بود و به همین دلیل تد به دنبال اخراج او از نیروی پلیس آلاسکا بود.

جایزه برای آهتیساری‌

جام‌جم آنلاین: مارتی آهتیساری، رئیس‌جمهور پیشین فنلاند به دلیل تلاش برای برقراری صلح در جهان از سوی کمیته نروژی نوبل به عنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال معرفی شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، آهتیساری به دلیل سه دهه تلاش برای برقراری صلح مستحق دریافت این جایزه شناخته شد در حالی که گمانه‌زنی‌هایی در مورد اعطای این جایزه به هوجیا، از مخالفان در تبعید دولت چین مطرح شده بود. آهتیساری 71 ساله قبل از پیوستن به کابینه فنلاند معلم دبستان بود. او در پاره‌ای بحران‌های بین‌المللی  ایفای نقش کرد.

تیغ انتقاد بر سر فرمانده‌

جام‌جم آنلاین: سرلشکر آیدوغان باجوغلو،‌ فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه در روندی سنت‌شکنانه که فرماندهان ارشد ارتش از هر انتقادی مصون بوده‌اند در کانون حملات رسانه‌ای قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه گاردین انتشار عکس‌هایی از حضور متمادی باجوغلو در یکی از کلوپ‌های گلف استانبول درست مقارن با زمانی که 17 سرباز ارتش ترکیه در درگیری با نیروهای پ.‌ک.‌ک کشته شدند خشم رسانه‌ها را برانگیخته است. او از طریق تلفن و در حالی که حتی حاضر نشده بود بازی گلف را رها کند دستوراتی را در مورد سرکوب شورشی‌ها صادر کرده بود.

ساز مخالف مالکی‌

جام‌جم آنلاین: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دیروز پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان عراق تاکید کرد اختلافات آمریکا و عراق درباره توافقنامه امنیتی به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مالکی اعطای مصونیت به نظامیان و مقاطعه‌کاران غیرنظامی آمریکا را مهمترین مانع در دستیابی به اجماع درباره این توافقنامه دانست.  وی تصریح کرد، مهم‌ترین نکته این است که حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا 31 دسامبر سال 2011 به پایان می‌رسد و نیروهای مستقر در شهرها، دهکده‌ها و حومه‌ شهرهای عراق 30‌ژوئن سال آینده از این کشور خارج می‌شوند.

اعلام حالت فوق‌العاده در کلمبیا

جام‌جم آنلاین: آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهور کلمبیا برای مقابله با بحران قضایی در این کشور اقدام به وضع حالت فوق‌العاده برای مدت سه ماه کرد.

به گزارش روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس، درپی ادامه اعتصاب کارکنان دستگاه قضایی کلمبیا که رسیدگی به 160 هزار پرونده در این کشور را متوقف کرده است اوریبه روز پنجشنبه حالت فوق العاده اعلام کرد.  این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مذاکرات دولت با دستگاه قضایی که از سوم سپتامبر گذشته در اعتصاب به سر می‌برد، بی‌نتیجه ماند و حتی پیشنهاد افزایش حقوق هم مشکل را حل نکرد.

عقب‌نشینی پنتاگون‌

جام‌جم آنلاین: رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته با بیان اینکه مصالحه با شبه‌نظامیان راه‌حلی سیاسی برای چالش‌ افغانستان است، اعلام کرد پنتاگون آماده مذاکره با طالبان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گیتس پس از دیدار با وزرای دفاع ناتو در بوداپست، پایتخت مجارستان گفت: در صورتی که دولت افغانستان مذاکرات برای پایان جنگ را دنبال کند آمریکا آمادگی مذاکره و سازش با طالبان را دارد. وی افزود: واشنگتن هیچگونه گفتگو با گروه القاعده را مد نظر ندارد. باید مطمئن شویم که درباره القاعده صحبت نمی‌کنیم اما گفتگو با طالبان امکانپذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها