گفت‌وگو با جورج لوکاس، خالق مجموعه فیلم جنگ‌های ستاره‌ای

برده‌داری سفید هالیوودی

درباره فیلم بازگشت کلون‌ها

جنگ در آسمان‌

اگر مجموعه فیلم علمی تخیلی «جنگ‌های ستاره‌ای» پس از تولید شش قسمت موفقیت‌آمیز به پایان رسید، می‌توان حالا انیمیشن آن را تهیه و تولید کرد. «جنگ‌های ستاره‌ای: جنگ‌های کلونی» اولین قسمت کارتونی این مجموعه فیلم موفق است که هفته قبل نمایش بین‌المللی موفقیت آمیزی در سینماهای جهان داشت و پیش‌بینی می‌شود که قسمت‌های جدید آن هم در آینده تولید و روانه اکران عمومی سینماها شود.
کد خبر: ۱۹۷۲۸۱

 این اثر ماجراجویانه و اکشن را دیو فیلونی براساس فیلم‌نامه هنری گیلروی کارگردانی کرده است. جورج لوکاس که خالق کاراکترهای اصلی این مجموعه فیلم است، هم در نگارش فیلم‌نامه همکاری داشته و هم مدیر تولید فیلم است. بازیگرانی که به جای شخصیت‌های اصلی این فیلم انیمیشنی صحبت می‌کنند، عبارتند از: مت لنتر، اشلی اکستین، جیمز آرنولد تیلور، دی برادلی بیکر، تام کین، نیکا فوترمن، کریستوفرلی و ساموئل ال جکسن.

قصه‌

جنگ‌های کلونی و بین سیاره‌ای در فضای لایتناهی کهکشان ادامه دارد. سلحشوران و جنگجویان قهرمان سیاره جدای سخت در تلاش هستند تا با اقدامات و کارهای درست و خیرخواهانه خود نظم را دوباره در کهکشان برقرار کرده و یک صلح ماندگار را برای اهالی کهکشان به ارمغان بیاورند. هدف اصلی و اول آنها احیای صلح است. با گذشت زمان، نیروهای بخش تاریکی موفق می‌شوند موفقیت‌های بیشتری کسب کرده و سیستم‌های مختلف را در دست خود بگیرند. جمهوری گالاکتیک به دلیل وجود نیروهای تجزیه طلب و جدایی‌خواه با مشکلات متعددی روبه‌روست، ارتش جمهوری آمادگی مقابله با مشکلات را دارد، ولی نمی‌داند با چه کسی باید مبارزه کند. در چنین اوضاع و احوالی است که سروکله آناکین اسکای واکر پیدا می‌شود. دیدار او با آشوکا تائو تعلیم دهنده قدیمی‌اش؛ دیداری تعیین‌کننده و مهم است. تائو با اسکای واکر از یک ماموریت تازه صحبت می‌کند، ماموریتی که آنها باید با هم انجام دهند. این ماموریت سخت و دور از دسترس است و نتایج خیلی زیادی (هم مثبت و هم منفی) برای‌آنها به همراه دارد. محل ماموریت هم از آنها خیلی دور است. این ماموریت به‌گونه‌ای است که حین انجام آن به صورت مستقیم با ارباب جرم و جنایت کهکشان یعنی جباهات رودررو می‌شوند. اسکای واکر از این دیدار چهره به چهره استقبال می‌کند، زیرا می‌خواهد جمهوری را از خطر اضمحلال و نابودی نجات دهد. اما کنت دوکو و مدیر و همراه وفادارش آساج، خیلی هم از سیر پیشرفت اوضاع راضی و خشنود نیستند. این دو نهایت تلاش خود را به خرج می‌دهند تا مطمئن شوند آناکین و آشوکا نمی‌توانند ماموریت خود را با موفقیت انجام دهند. در خط مقدم جنگ‌های کلونی، اوبی‌ دان‌کنوبی و استاد یادو، ارتش عظیم کلون‌ها را رهبری می‌کنند تا به مقابله با نیروهای تاریکی بپردازند. در چنین اوضاع و احوالی، سروکله، آناکین و کنت دوکو هم پیدا می‌شود و ماجراها شکل تازه‌ای به خودش می‌گیرد. عاقبت کار و نبرد چه خواهد شد؟

نقد

کاراکترهای مثبت  و منفی معروف و سرشناس «جنگ‌های ستاره‌ای» با یک قصه جدید برگشته‌اند و این بار به شکلی کارتونی، این شخصیت‌های انیمیشنی شباهت زیادی به بازیگران زنده مجموعه فیلم جورج لوکاس ندارند و از شکل و شمایل خاص قصه‌های مصور برخوردارند. حتی بازیگران نقش‌های این مجموعه فیلم  به جز یکی دو تا ‌ هم به جای کاراکترهای انیمیشنی خود صحبت نکرده‌اند و با این حال این انیمیشن فضایی جذاب و تماشایی است، هر چند که بیشتر شبیه بازی‌های کامپیوتری «جنگ‌های ستاره‌ای» به نظر می‌رسد تا خود فیلم. خط اصلی قصه مثل همیشه نبرد دو نیروی خیر و شر است و مثل تمام قصه‌های کودکانه و نوجوانانه، شخصیت‌های شرور با لباس سیاه مشخص می‌شوند و حتی اسم آنها هم «نیروی تاریکی» است. با آن که سه گانه جدید «جنگ‌های ستاره‌ای» (در اواسط دهه 90 و اوایل دهه جدید) را خود جورج لوکاس کارگردانی کرد، ولی وی ترجیح داد تا کارگردانی انیمیشن سینمایی اثرش را یکی از دستیارانش انجام دهد. با این وجود، فیلم را خود شرکت فیلمسازی لوکاس توزیع کرد. این انیمیشن از تمام جنبه‌ها و حال و هوای نسخه سینمایی بهره گرفته و به دلیل کارتونی بودنش خیلی جذاب‌تر و طبیعی‌تر از نسخه سینمایی در آمده است. سازندگان فیلم در ابتدا قصد داشتند یک مجموعه تلویزیون انیمیشن از این قصه تهیه کنند. ولی در طول کار احساس کردند که می‌توان یک نسخه سینمایی از آن تهیه کرد. این در حالی است که مجموعه تلویزیونی انیمیشن «جنگ‌های ستاره‌ای» هم در دست تولید است که بزودی به روی آنتن خواهد رفت. این اولین فیلم «جنگ‌های ستاره‌ای» کارتونی شده است که روانه پرده سینماها می‌شود. فرانک اوز در تمام 6 قسمت نسخه زنده فیلم به جای یادو حرف زد. اما در نسخه انیمیشن این کار را تام کین انجام داده است. کامپیوتر دیجیتالی کمک زیادی به سازندگان فیلم کرده تا بتوانند صحنه‌های تماشایی نبرد و جنگ بین سیاره‌ها و موجودات خیالی را خلق کنند. «جنگ‌های ستاره‌ای» از معدود فیلم‌های علمی  تخیلی تاریخ سینماست که در ‌آن تعداد خیلی زیادی شخصیت‌های عجیب و غریب فضایی وجود دارد.

فناوری کامپیوتری می‌تواند این کاراکترها را راحت‌تر و زنده‌تر خلق کند تا یک فیلم زنده سینمایی. صحنه‌های تعقیب و گریز سفینه‌ها در دل کهکشان خیلی خوب از کار درآمده است و مهر شخصی جورج لوکاس را بر روی تمام سکانس‌های فیلم می‌توان دید. به گفته منتقدین سینمایی، لوکاس کار خیلی خوبی کرده که قصه فیلم را در یک محدوده زمانی 90 دقیقه‌ای تعریف می‌کند و زمان بیشتری را به آن اختصاص نمی‌دهد. لازم به ذکر این نکته است که فیلم در واحد انیمیشن‌سازی لوکاس فیلم تهیه شده که جورج لوکاس حدود 3 سال قبل آن را تاسیس کرد.

کیکاووس زیاری‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها