مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی:

ثبت جهانی توس نیازمند همکاری وزارت نیروست‌

گروه فرهنگ و هنر: وزارت نیرو با بی‌توجهی نسبت به حفظ حریم آثار تاریخی، به هیچ‌یک از مکاتبات سازمان میراث فرهنگی در خصوص حل مشکل دکل‌های برق توس پاسخ نمی‌دهد. سیاوش صابری، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی با بیان این مطلب افزود: تا کنون پس از ارسال 3 نامه، تنها یک بار کارشناسان وزارت نیرو برای اخذ ضوابط و مقررات حریم آثار تاریخی به این معاونت مراجعه کرده‌اند و مسوولان وزارت نیرو درخصوص حل مشکل دکل‌های برق در حریم توس هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداده‌اند.
کد خبر: ۱۸۹۶۱۴
در شرایط فعلی دکل‌های شرکت برق به حریم منظری این اثر تاریخی لطمه وارد کرده است و مانعی در جهت کاندیدا شدن آرامگاه فردوسی در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، وی تاکید کرد که یک سال و نیم است که هیچ تغییری در این پروژه صورت نگرفته است و پروژه مزبور کاملا متوقف است. وی با اشاره به این‌که انتقال برق در محدوده توس و آرامگاه فردوسی می‌بایست از طریق زمین صورت پذیرد، اشاره کرد که وجود دکل برق در این محدوده باعث خراب شدن حریم منظری این محوطه ارزشمند می‌شود.

صابری در ادامه بیان کرد که سایر دکل‌ها فعلا در چشم‌انداز این محوطه نیست؛ اما با اجرای طرح جامع مربوط به این منطقه در سال‌های آینده، می‌بایست برای دیگر دکل‌های این محدوده نیز تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.

وی تاکید کرد که با توجه به ثبت مجموعه مذکور در فهرست آثار ملی کشور و تصویب حریم حفاظتی و منظری اثر و تدارک تهیه مدارک برای ثبت جهانی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پاکسازی منظر تاریخی ‌ فرهنگی شهر تاریخی توس و بنای آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی بسیار ضروری بوده و انتظار می‌رود مسوولان محترم وزارت نیرو نسبت به انجام اقدامات لازم در این خصوص  در کوتاه‌ترین زمان ممکن  مبادرت ورزند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها