رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: ماندن بیش از 15دقیقه برای کودکان و افراد مسن و بیش از یکساعت برای افراد قوی در هوای گرم و آفتاب منجر به گرمازدگی می‌شود که بی‌توجهی به آن اختلال حاد کلیه، توهم و بیماری قلبی را در پی دارد.
کد خبر: ۱۸۸۵۰۶

ایرج خسرونیا در گفت و گو با فارس،‌ افزود: اصولاً بدن انسان دمای پایین‌تر از دمای خودش را که 37 درجه است بهتر تحمل می‌کند تا دمای بالاتر را، به همین علت بر اثر بالارفتن درجه حرارت بدن و ماندن بیش از حد در دمای بالا دچار گرمازدگی می‌شود.

وی گفت: قدرت تحمل افراد در برابر گرما و دمای بالا متفاوت است، افراد مسن و کودکان در این زمینه بیشتر آسیب پذیرند و زودتر دچار گرمازدگی می‌شوند، به همین علت توصیه می‌شود، این افراد جز در موارد ضروری در هنگام گرما از خانه خارج نشوند، افراد قوی نیز نباید بیش از یک ساعت به طور مداوم در معرض گرمای بالا به خصوص دمای بالای 47 درجه قرار بگیرند.

وی افزود: هنگام گرمازدگی سیستم دفاعی بدن برای دفاع از خود و دفع گرما شروع به عرق کردن می‌کند و مقدار زیادی آب و املاح بدن از دست می‌رود، خون نیز به سطوح بدن می‌آید، از دست دادن آب و املاح ابتدا باعث خشکی دهان و بعد مخاط بدن می‌شوند و بعد از آن حالت تهوع، تپش قلب و سرگیجه ایجاد می‌شود.

خسرونیاز گفت: به دنبال این حالت فرد دچار عدم تعادل می‌شود، از دست دادن بیش از حد آب بدن همچنین ممکن است موجب افزایش بیش از حد فشار خون و اختلال حاد کلیه( ATN) بشود که در این صورت فرد باید به سرعت بستری شود و زیر سرم برود تا آب از دست رفته جبران شود.

وی اضافه کرد:‌ بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی این است که افراد در معرض آسیب، به خصوص کودکان و افراد مسن در مواقعی که واجب نیست، زیر آفتاب نروند و در ساعاتی که درجه حرارت هوا بالاست، از خانه خارج نشوند، افرادی هم که مجبورند در معرض گرما قرار بگیرند به خصوص کشاورزان، رانندگان تاکسی و کارگران ساختمانی باید به طور مداوم آب و مایعات مصرف کنند و کلاه بگذارند.

وی گفت: به محض اینکه فردی احساس گرمازدگی کرد، باید به سرعت به محل خنک منتقل شود و مایعات از دست رفته را جبران کنند.

وی افزود: به طور کلی از هر هزار تا دو هزار نفر یک نفر ممکن است مبتلا به گرمازدگی شود، این مسئله در مناطق جنوبی کشور به خصوص استان خوزستان شایع‌تر است و در کشورهایی مثل عربستان بسیار شایع است. در این کشور افراد گرمازده را در وان آب یخ قرار می‌دهند.

وی گفت: معمولاً افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند با اقدام به موقع بهبود پیدا می‌کنند، اما در موارد بسیار نادر مثلاً کسی که در کویر گیر افتاده باشد یا در قایق مانده باشد ممکن است بر اثر شدت گرمازدگی و عدم دسترسی به مایعات و درمان به موقع جان خود را از دست بدهد، اما در موارد گرمازدگی حاد معمول، خطر نارسایی شدید کلیه، کم خونی و حتی ایست قلبی وجود دارد.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها