برنامه کنسرت‌های جدید شهرام ناظری در سال 87 اعلام شد

انتقاد شدید ناظری از شبیه‌خوانان و تقلیدکاران

گروه فرهنگ و هنر: شهرام ناظری با اشاره به این که تقلید و شبیه‌خوانی در موسیقی ایرانی بیداد می‌کند، گفت: من مقلد نیستم و از تکرار خودم نیز پرهیز می‌کنم. برای همین هر لحظه ممکن است تغییر کنم و آدم جدیدی شوم. چهره آواز ایرانی در نشست خبری تور کنسرت‌هایش در شهرستان‌ها که دیروز در خانه هنرمندان برگزار شد، تاکید کرد: در 2 دهه اخیر موسیقی ما تقلیدی شده است و این امر در آواز شدیدتر بوده و در آن شبیه‌خوانی بیداد می‌کند. بعد از چند سال ابتدایی پس از انقلاب که بسیار خوش درخشیدیم، موسیقی سنتی از مدار اصلی خود خارج و دچار رکود شد.
کد خبر: ۱۸۷۵۲۶

به گزارش خبرنگار ما، ناظری با تاکید بر این که همیشه خواسته کار جدیدی را روی صحنه ببرد، افزود: بارها اتفاق افتاده که مردم در کنسرت‌هایم می‌گویند ما آن شهرام ناظری قبلی را می‌خواهیم. آنها از آنجا که با کارهای قدیمی من در دهه 60 خاطره دارند، می‌خواهند من همان‌ها را تکرار کنم. در حالی که اگر مردم کمی صبر کنند به کارهای جدید من هم عادت می‌کنند.

وی ضمن آن که از مردم خواست به هنرمندی که در پی تغییر است، احترام بگذارند، ادامه داد: من هیچ‌گاه یکجا نایستاده‌ام و همیشه حرکت کرده‌ام. دلیل آن هم این است که در وهله اول یک آهنگساز هستم و سپس خواننده.

این موسیقیدان با انتقاد از رعایت نکردن حق کپی‌رایت در ایران گفت: آثارم مثل گوشت قربانی در دست همه قرار می‌گیرد، بی‌آن که برای تکثیر آن کسی با من قرارداد ببندد. آنها را پخش و در هر جا که بخواهند استفاده می‌کنند، بدون این که من حتی خبردار شوم.

شهرام ناظری دلیل کم‌کاری چند سال گذشته در عرصه موسیقی سنتی را نفوذ باندها و گروه‌هایی دانست که کاروان موسیقی را به بیراهه بردند و آن را از هنر واقعی تهی کردند؛ اتفاقی که رکود سنگینی را در فعالیت‌های این عرصه به وجود آورد. وی در این باره توضیح داد: این رکود چند ساله در پایان به نفع این هنر تمام شد و باندها و گروه‌های غیرهنری چون دیگر نفعی نمی‌بردند، موسیقی را به حال خود رها کردند. با این اتفاق شرایط برای فعالیت پررنگ هنرمندان واقعی فراهم شد که نتیجه آن را بویژه در این دو سال شاهد بوده‌ایم.

این خواننده با اشاره به برنامه‌های گروهش در خارج کشور گفت: در نیویورک با تعدادی موسیقیدان آمریکایی، پروژه مولانا را به ثمر رساندیم و در ادامه پروژه فردوسی را نیز اجرا خواهیم کرد. این تجربه در واقع تلفیقی از موسیقی شرق و غرب است که با استمرار آن می‌توان افق‌های جدیدی را پدید آورد.

وی در و اکنش به این پرسش «جام‌جم» که چرا در داخل و خارج کشور، مواضع متضادی در مقابل رویکرد موسیقی پاپ به شعر کلاسیک فارسی صورت می‌گیرد، پاسخ داد: چون شعر کلاسیک از ارزش هنری بالایی برخوردار است، هنوز در ایران معتقدم آن را باید در بخش موسیقی اصیل و سنتی اجرا کرد و نه در قالب موسیقی پاپ؛ اما در خارج از کشور و در گفتگو با رسانه‌های خارجی منظورم از مثبت خواندن رویکرد خواننده‌های پاپ آمریکایی به ترجمه اشعار مولانا، این بود که نشان دهم کلام این اندیشمند ایرانی تا چه لایه‌هایی از جامعه غرب نفوذ کرده و آنها را متاثر کرده است.

برنامه کنسرت در تهران و شهرستان‌ها

کنسرت‌های شهرام ناظری همراه گروه مولوی در سال 1387 قرار است در شهرهای قزوین، یزد، اصفهان، شیراز، کرمان، رشت، ساری و تهران برگزار شود. نخستین اجرا در 25 و 26 تیرماه در قزوین روی صحنه می‌رود و بعد از آن در 17 تا 22 مرداد نوبت به تهران می‌رسد که گویا این اجرا از نظر قطعات و اعضای تشکیل‌دهنده گروه با دیگر کنسرت‌ها متفاوت است.

کنسرت شهر یزد در روزهای 25 و 26 مهرماه اجرا می‌شود و تاریخ دقیق برگزاری کنسرت در دیگر شهرها هنوز مشخص نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها