گروه سلامت - مستوره برادران نصیری: ورودی خیابان‌های پرتردد یا دور میدان‌های شلوغ حتما دستفروشانی به چشمتان خورده‌اند که بساط لوازم آرایش پهن کرده‌اند و با قیمت‌های نازل انواع لوازم آرایش را که بظاهر مارک‌های معروفی هم دارند، می‌فروشند. اتفاقا تاکید می‌کنند که همین مثلا خط چشم را فلان جا می‌دهد 7 هزار تومان و از من بخر 1500 تومان. آنچه که این وسط بیشتر به چشم می‌آید ازدحام خانم‌هایی است که با اشتیاق از کپه‌های لوازم آرایش چند تا چند تا برمی‌دارند و به خیالشان که چه سودی می‌کنند. این تصویر را داشته باشید و خبر معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را هم مروری کنید، خبری که اسفند ماه گذشته اعلام شد: مواد آرایشی و بهداشتی بیشترین پرونده‌های قاچاق را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۱۸۷۴۸۲

قاضی ترحم اسدیان آن زمان اعلام کرد که  بعد از مواد آرایشی و بهداشتی پرونده‌های قاچاق دارو و لوازم رایانه‌ای بیشترین حجم قاچاق را تشکیل می‌دهد.

این حجم از قاچاق در حالی انجام می‌شود که با توجه به قانونمند شدن مناطق آزاد و ورود اقلام بهداشتی و آرایشی در لیست وزارت بازرگانی از چند سال قبل وزارت بهداشت نظارت  روی این اقلام را آغاز کرد.

درواقع وزارت بهداشت با درج شماره مجوز ورودی فارسی بر اقلام بهداشتی و آرایشی وارداتی از مورد تایید بودن آنها به مشتری اطمینان می‌دهد، اما به‌‌رغم این مساله هنوز هم خرید و فروش لوازم آرایش و حتی عطر و ادکلن به شکل دستفروشی و غیراستاندارد نه‌تنها رایج است، بلکه استقبال هم می‌شود.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو با مضر دانستن مواد آرایشی بدون برچسب تایید شده وزارت بهداشت به «جام‌جم» می‌گوید: لوازم آرایشی که در کنار خیابان‌ها و آلوده به گرد و خاک با قیمت‌های پایین فروخته می‌شود قاعدتا باید قاچاق و غیراستاندارد باشد.

او به اثرات سوء‌ مصرف لوازم آرایش غیراستاندارد و غیربهداشتی اشاره می‌کند و هشدار می‌دهد: حساسیت‌ها، اگزما و دراماتیت‌ها (التهاب پوست) از شایع‌ترین اثرات استفاده از لوازم آرایش غیراستاندارد است که برای استفاده‌کنندگان چند برابر خریدی که کرده‌اند، هزینه خواهد داشت.

نیکبخت معتقد است: یکی از مهم‌ترین مسائلی که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، استفاده از لاک‌های ناخن غیراستاندارد است که باعث دراماتیت و اگزما روی پلک چشم می‌شود. او توضیح می‌دهد: تنها عضوی که با چشم ارتباط مستقیم دارد، انگشتان دست است که با بودن لاک‌های غیراستاندارد و تقلبی روی ناخن‌ها، می‌تواند باعث مشکلات پوستی برای پلک چشم شود.

عوارض؛ از خارش تا کچلی‌

دکتر مهری نویدی، متخصص پوست نیز حساسیت پوستی را شایع‌ترین عارضه لوازم آرایشی تقلبی می‌داند.
او می‌گوید: احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در محلی که ماده آرایشی استفاده شده، شایع‌ترین شکایات مصرف‌‌کنندگان است. عوارض جانبی دیگری که می‌تواند در اثر استفاده از لوازم آرایش روی ‌دهد، شامل کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست، آکنه (جوش‌های غرور جوانی)، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو است.

به گفته نویدی معمولا چنین افرادی به متخصص پوست مراجعه نمی‌کنند و خودشان از مصرف آن محصول خاص خودداری می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: رنگ مو یکی از بحث‌برانگیزترین اقلام آرایشی است، ولی خطر حساسیت‌زایی رنگ‌های مو حتی در بهترین مارک‌ها وجود دارد.

به همین خاطر توصیه می‌شود که افراد قبل از استفاده از هر رنگ مویی حتما تست پوستی انجام دهند و در صورت عدم ایجاد حساسیت اقدام به مصرف آن محصول کنند. اما درباره رنگ مو‌های تقلبی این احتمال بسیار بیشتر می‌شود.

ریزش مو در اثر رنگ موهای غیرمجاز تقریبا تبدیل به پدیده‌ای رایج شده است. استفاده از این رنگ موها در برخی موارد موجب می‌شود ‌که فرد استفاده‌کننده مواد رنگ موی غیرمجاز به سبب مصرف این مواد پیاز موی سرش ‌سوخته و باعث طاسی غیرقابل بازگشت شده است، یا بر اثر مصرف لوازم آرایشی غیرمجاز تاول‌هایی بر روی پوست به وجود آمده است.

لوازم آرایش،فقط معتبر!

چندی پیش ایمیلی در بین کاربران ایرانی رد و بدل می‌شد که در آن به  صحبت‌های پزشکی ایرانی در بیمارستان تورنتو اشاره می‌شد.

این پزشک ایرانی نسبت به وجود سرب در برخی از لوازم آرایشی تاکید و اظهار کرده بود: این دسته از مواد آرایشی حاوی درصد بالایی سرب هستند، زیرا این فلز تاثیر زیادی در باقی ماندن پارافین و رنگ‌های زیبنده روی صورت دارد.

به گفته این پزشک هر چقدر سرب بیشتری در این لوازم باشد، ماندگاری رنگ روی پوست طولانی‌تر می‌شود و این نکته برای آن دسته از زنانی که خواهان ماندگاری رنگ لوازم آرایشی هستند، نکته‌ای مهم محسوب می‌شود. او ادامه داده بود: اینها آزمایش‌هایی است که می‌توانید برای خودتان انجام دهید، مقداری از رژ لبتان را روی دستتان بمالید، با یک انگشتر طلا روی آن را خراش دهید. اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد در این صورت شما متوجه می‌شوید ماده آرایشی مورد مصرف، حاوی سرب است یا خیر.

اما دکتر نیکبخت درخصوص این مطالب در حالی که از ما فرصتی برای گرفتن اطلاعات از شیمیدان‌ها و افراد مطلع می‌خواهد، نتیجه را این‌گونه اطلاع می‌دهد: در شامپو‌ها و رژها به طور ناخالص و ناخواسته مقداری سرب در رنگ‌هایی که در این مواد استفاده می‌شود، وجود دارد.

او ضمن این‌که عوارض سرب موجود در این مواد را کم خونی، اثر سوء در استخوان و حتی تاثیر در هوش کودکانی که مادران آنها از این مواد استفاده می‌کنند، می‌داند تاکید می‌کند: اما در لوازم آرایش معتبر که مواد مصرفی در آنها ذکر شده است، سرب وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی که حاوی سرب باشند، از سوی وزارت بهداشت برچسب فارسی تایید شده دریافت نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها