در گوشه‌ای از محوطه سرسبز دفاتر مرکزی شرکت مایکروسافت با ساختمان‌هایی وسیع اما کم‌طبقه در حومه سیاتل مردی میانسال در حال جمع کردن وسایل خود بود. بیل گیتس جمعه گذشته عاقبت پس از سال‌ها از فعالیت‌ در این شرکت که ثمره جوانی اوست، دست کشید.
کد خبر: ۱۸۷۳۸۷

گیتس 52 ساله خود را بازنشسته کرد تا وقت بیشتری را به خودش و علایقش اختصاص دهد. در کلیپ ویدئویی کوتاهی که توسط مایکروسافت و به مناسبت این حادثه تهیه شده گیتس با ابراز رضایت از عملکرد شرکتش می‌گوید: ما واقعا به نقطه آرمانی‌ای که من همیشه برای مایکروسافت آرزو داشتم، دست یافته‌ایم.

شامگاه جمعه بود که گیتس در حالی که استیو بالمار، مدیرعامل مایکروسافت که همیشه به عنوان دست راست او در این شرکت عمل کرده را در کنار خود داشت طی نطقی برای 90 هزار کارمند این غول نرم‌افزارسازی که از طریق ویدئوکنفرانس در سراسر جهان به سخنانش گوش سپرده بودند کناره‌گیری‌اش را به طور رسمی اعلام کرد.

هرچند گیتس همچنان یکی از اعضای هیات مدیره مایکروسافت خواهد بود،اما این اعجوبه دنیای کامپیوتر که در سن 19 سالگی سنگ بنای مایکروسافت را گذاشته بود تصمیم خود را برای واگذاری امور شرکت به نیروهای جوان‌تر گرفته است.

برای اولین بار طی دهه‌های اخیر او قصد دارد در تمامی طول برگزاری المپیک تابستانی پکن در چین بماند و از تعطیلات تابستانی لذت ببرد. سپس با ایجاد دفاتری برای بنیاد بیل و ملیندا گیتس با جدیتی بیشتر به مصاف چالش‌های طبی، زیست‌محیطی و بیولوژیک دنیا خواهد رفت.

روند کنار کشیدن گیتس از مایکروسافت در واقع از حدود 2 سال قبل شروع شده بود. از نقطه‌نظر بسیاری از صاحب‌نظران صنعت فناوری اطلاعات با کمرنگ‌شدن نقش گیتس در مایکروسافت این شرکت هم گام‌‌به‌گام در حال از دست دادن اهمیت خود در دنیای رایانه و نرم‌افزار است. نزدیک به یک دهه از آخرین نوآوری انقلابی مایکروسافت می‌گذرد و گوگل می‌رود تا جای مایکروسافت را در صنعت کامپیوتر بگیرد.

به واقع گیتس موتور محرک مایکروسافت بود. او همه تحولات را در این شرکت و در مقیاس وسیع‌تر در صنعت کامپیوتر تحت نظر داشت. او دیدگاه‌هایشان پیرامون عملکرد شرکت و وضعیت کلی صنعت کامپیوتر  چه از نگاه تکنولوژیک و چه از زاویه اقتصاد  را از طریق نشست‌هایی که به جلسات مرور دوره‌‌ای معروف شده بودند به کارکنان شرکتش منتقل می‌کرد.

پیشینه گیتس‌

موسس مایکروسافت از کودکی به داشتن هوش سرشار شهره بود. 11 ساله بود که شرطی با کشیشی محلی برای از بر کردن کلمه‌به‌کلمه سه جزء انجیل را برد.

در سال 1975 میلادی به همراه پل آلن، از دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ هاروارد و زمانی که تنها 19 ساله بود مایکروسافت را تاسیس کرد تا برنامه‌‌هایی ساده برای رایانه‌های ابتدایی آن دوران بنویسند. شانس در سال 1980 و زمانی که مایکروسافت موفق به عقد قراردادی با شرکت ماشین‌های اداری بین‌المللی‌ (IBM) برای تامین سیستم عامل رایانه‌های تولیدی این شرکت بست به گیتس و شرکتش روی آورد.

تاریخچه کوتاه مایکروسافت به شیوه‌های خلاقانه گیتس برای رقابت گره‌خورده است. در دهه 1990 یکپارچه‌سازی نرم‌افزارهای اینترنتی با سیستم عامل رایانه موجب شد دیگر نرم‌افزارهای اینترنتی پرطرفدار آن دوران چون netscape دیگر نتوانند مشتری برای محصولات خود بیابند.

اوایل دهه جاری بود که مایکروسافت با متهم شدن به تلاش برای ایجاد انحصار در بخش نرم‌افزار مورد بی‌مهری مقامات دولتی آمریکا قرار گرفت و اندکی بعد اتحادیه‌اروپایی با رویکردی مشابه، این شرکت را به پرداخت جریمه مالی محکوم کرد اما روی کارآمدن دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا موجب شد ورق به نفع مایکروسافت برگردد.
پس از آن گیتس با بازنگری در عملکرد گذشته‌اش و به مدد مساعدت مالی 30 میلیارد دلاری وارن بافت به فعالیت‌های بشردوستانه‌ای چون کمک به توسعه کشاورزی و تقویت فعالیت‌های آموزش در کشورهای در حال توسعه روی آورد.

عبور از مایکروسافت‌

گیتس زمان مناسبی را برای ترک مایکروسافت انتخاب کرده است. به‌رغم همه انتقاد‌ها مایکروسافت همچنان شرکتی سودده است. سود خالص این شرکت  در 12 ماه منتهی به ماه ژوئن سال جاری میلادی از گردش مالی‌ 60 میلیارد دلاری در حدود 17 میلیارد دلار بود.

با این حال مایکروسافت که در تولید نرم‌افزارهایی چون Word و Office تقریبا به موقعیتی انحصاری دست یافته از سوی خدمات رایگانی که گوگل به صورت آنلاین ارایه می‌دهد در معرض تهدید قرار گرفته است.

گمان می‌رود گیتس پس از بازگشت از چین بخش اعظم وقت خود را به همراه 3 فرزندش در عمارت 15 هزار متر مربعی‌اش در حاشیه دریاچه واشنگتن بگذراند که به خاطر داشتن یک کتابخانه خصوصی عظیم و سالن اجتماعات کم‌نظیری که تاکنون میزبان میهمانانی چون هوجیان تائو، رئیس‌جمهور چین بوده است، شهرت دارد.

مبادا تصور کنید خلاقیت‌های گیتس به نقطه پایان خود رسیده است. او قصد دارد بخش اعظم ثروت خود را در شرکت تازه‌ تاسیس‌اش به نام Intellectual Ventures سرمایه‌گذاری کند. شاید باورش هم برای شما سخت باشد اما باور کنید یا نکنید این شرکت در حال انجام تحقیقاتی برای ساخت راکتورهای هسته‌ای پاک است که از مواد دیگری جز اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت استفاده خواهند کرد.

نابغه صنعت کامپیوتر به دنبال سرمایه‌گذاری در عرصه‌های جدید و صددرصد خلاقانه است. به هر حال هر چه باشد او بیل‌ گیتس، پدر مایکروسافت است.

شیما خیری‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها