در اولین سالگرد افتتاح پرس‌تی‌وی عنوان شد

«پرس‌تی‌وی»‌ تریبون افراد بی‌رسانه است‌

گروه رسانه: رئیس رسانه ملی در مراسم اولین سالگرد پرس‌تی‌وی (شبکه خبری، انگلیسی زبان و ماهواره‌ای ایران)پس از تشکر از تلاش همکارانش برای راه‌اندازی این شبکه و نیز به ثمر رسیدن آن با اشاره به حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم، خاطرنشان کرد: نهال پاکی که ایشان سال‌های پیش آبیاری کردند، امروز به شجره تنومندی تبدیل شده که اقداماتی نظیر راه‌اندازی پرس‌تی‌وی، میوه و بار این اقدامات خالصانه در گذشته است. حسین مظفر، رئیس شورای نظارت بر صداوسیما دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: هم‌اکنون بیش از 250 شبکه ماهواره‌ای قابل روِیت وجود دارد که از این تعداد، 86 شبکه ماهواره‌ای متعلق به آمریکاست و بقیه به کشورهای دیگر تعلق دارد. تمامی این شبکه‌ها متأسفانه واقعیت را پخش نمی‌کنند و این ویژگی در مورد مسلمانان و ایرانیان به اوج می‌رسد.
کد خبر: ۱۸۶۵۳۱

رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما تصریح کرد: پرس‌تی‌وی می‌تواند ناگفته‌ها را بیان و ملت‌های دنیا را با حقایقی درباره ایران و جهان اسلام و بین‌الملل آشنا کند.

تریبون افراد بی‌رسانه جهان‌

محمد سرافراز، معاون برون‌مرزی صداوسیما نیز وقتی که روی سن رفت تا صحبت کند، پرس‌تی‌‌وی را تریبون افراد بی‌رسانه در دنیا دانست.

وی با بیان این که پرس‌تی‌وی با شعار خبر از نگاهی دیگر آمده است، یکی از ویژگی‌های این شبکه را پرداختن به موضوعات خاورمیانه و مسائل داخلی ایران دانست و افزود: تا قبل از راه‌اندازی پرس‌تی‌وی، هر خبری که درخصوص منطقه منتشر می‌شد از سوی رسانه‌های غربی بود، اما این شبکه با تکیه بر شعاری که برای خود انتخاب کرده است توانست دیدگاه‌های ایران و مسائل منطقه را در سطح جهان منتشر کند.

به‌رغم همه محدودیت‌هایی که خبرنگاران ما در نقاط مختلف دنیا دارند همه همکاران من تلاش کرده‌اند تا وظیفه و مسوولیت خود را بخوبی انجام بدهند. پرس‌تی‌وی یک شبکه جوان است هم به این دلیل که کار خود را تازه آغاز کرده است و هم به این دلیل که نیروهایش جوان هستند، چون میانگین سنی خبرنگاران اتاق خبر پرس‌تی‌وی زیر 30 سال است، ولی در کنار این افراد جوان، نیرو‌های با سابقه‌ای همچون جورج‌گالوی و خانم رییدلی نیز با ما همکاری می‌کنند و ما در این شبکه تلفیقی از نیروهای جوان و با سابقه را کنار هم داریم.

سرافراز برنامه‌های زنده، تولید مستند‌هایی با موضوعات سیاسی و اجتماعی و وب سایت پرس‌تی‌وی را از نقاط مزیت این شبکه دانست که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است. وی همچنین درباره وب‌سایت این شبکه خاطرنشان کرد: هر ماه حدود 5/3 میلیون نفر از وب سایت ما بازدید می‌کنند که بخش زیادی از آنها آمریکایی هستند. همچنین اخبار وب‌سایت این شبکه توسط رسانه‌های آمریکایی کدگذاری می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حقایق را به جهانیان می‌گوییم‌

ایوان ریدلی، خبرنگار سابق ساندی اکسپرس که در جریان حمله آمریکا به افغانستان رفت و مدتی را نیز در اسارت طالبان بود و بعد هم به اسلام گروید، دیگر سخنران این مراسم بود. او که موضوع پیوستنش به پرس‌تی‌وی به عنوان مجری تا مدت‌ها تیتر اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای غرب بود، صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: خواهران و برادران، سلام. راه‌اندازی پرس‌تی‌وی دیالوگ جدیدی با غرب ایجاد کرده و این شبکه برای خودش صاحب جایی شده است. این شبکه با برنامه‌های متنوع و مختلف و برخورد منصفانه می‌کوشد دل و قلب همه را به دست آورد. بر عکس صهیونیست‌ها که واقعیات و حقایق را مطرح نمی‌کنند، پرس‌تی‌وی تلاش دارد تا حقایق را به گوش جهانیان برساند. من افتخار می‌کنم به این که در پرس‌تی‌وی آزادی بیان دارم. به ما برچسب ضدآمریکایی می‌زنند در حالی که ما راجع به چهارگوشه جهان صحبت می‌کنیم و روی یک منطقه خاصی متمرکز نمی‌شویم و مسوولیت خود را خیلی مهم در نظر می‌گیریم.

ریدلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بازدیدی که از زندان گوانتاناموی کوبا داشته است، اشاره کرد و گفت: آنجا خدا را شکر کردم که توسط آمریکایی‌ها اسیر نشدم چون رفتار افغان‌ها با من در افغانستان ده‌ها برابر بهتر از آمریکایی‌ها بود.

او در پایان خود را عضو خانواده پرس‌تی‌وی دانست و گفت: امیدوارم در مراسم دومین سالگرد این شبکه هم به ایران دعوت شوم. ایوان ریدلی هم‌اکنون به عنوان مجری و خبرنگار در دفتر لندن پرس‌تی‌وی فعالیت می‌کند.

می‌توانیم منبع حقیقت باشیم‌

زبان انگلیسی مقسوم الیه مشترک عصر ماست و ما از طریق تلویزیون انگلیسی می‌توانیم به قلب‌ها و ذهن‌ها وارد شویم. این حرف‌ها هم بخشی از سخنان جورج گالوی، نماینده پارلمان انگلیس و مجری 2 برنامه پرطرفدار در پرس‌تی‌وی است.

او خاطره‌ای از دوران کودکی خود را تعریف کرد و گفت: بچه که بودم معلم دبستانم می‌گفت، خورشید امپراتوری انگلستان غروب نمی‌کند، از پدر ایرلندی خود معنی این جمله را پرسیدم و او پاسخ داد: خدا نمی‌گذارد خورشید انگلیسی‌ها غروب کند تا مبادا در تاریکی شب سر کسی کلاه بگذارند و من معنی طنز تلخ پاسخ او را بعدها فهمیدم.

گالوی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری برای ایران مهم است که با دنیا ارتباط برقرار کند، چون رسانه‌های غربی چهره کشور شما را مخدوش کرده‌اند. آنها می‌گویند: ایران کشور مهاجم است و در پی تولید اسلحه اتمی است. در حالی که اسرائیلی‌ها صدها کلاهک اتمی دارند. شبکه پرس‌تی‌وی می‌تواند با زبان انگلیسی حقایق را به مخاطبان بگوید. زمانی بی.بی.سی پرچمدار کشور اینجانب بود؛ اما حالا دیگر تبدیل شده است به شرکت سهامی بوش و بلر و صرفا دروغ‌های آنها را از بی.بی.سی می‌شنویم. آنها ادعا می‌کنند که پرس‌تی‌وی اخبار سانسور شده ارائه می‌کند، ولی شما یک لحظه تصور نکنید که شبکه‌های آمریکایی و انگلیسی اسلحه دست رهبران سیاسی خود نیستند. این رسانه‌ها که فاکس بدترین آنهاست، طوطی‌وار صحبت‌های دولت‌ها را تکرار می‌کنند. آنها عمدتا درباره اشغال قدس شریف و... که پیامبر اسلام از آنجا به معراج رفت، دروغ می‌گویند و گزارش‌های منصفانه‌ای نمی‌دهند. می‌گویند شمایا با ما یا این که در برابر ما هستید و حاضر نیستند راجع به مردم گرفتار آنجا گزارش بدهند.

گالوی در پایان صحبت‌هایش تاکید کردکه مردم جهان برای شنیدن حقایق عطش دارند و دنبال منبع حقیقت هستند و ما می‌توانیم آن منبع باشیم.شبکه خبری، ماهواره‌ای و انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی تیرماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد و هم اکنون از طریق 12 ماهواره قابل دسترسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها