هنر از دیرباز زبان مشترک انسانها بوده است . زمانی که هنوز خط وجود نداشت و انسان نمی توانست مقصود خود را از طریق آن بیان کند ، از راه نقاشی یا ساختن اشیا
کد خبر: ۱۸۴۹۲
یا مجسمه سازی منظور خود را به دیگران منتقل می کرد. به اعتقاد کارشناسان ، هنر یک نیاز واقعی همه انسانهاست . همان گونه که یک کودک خردسال همیشه به دنبال کاغذ و قلمی است که تصویر پدر یا مادر خود را بر روی آن بکشد، این امر نشاندهنده اهمیت موضوع هنر و پرداختن به آن ، از همان دوران کودکی است . یکی از نیازهای اصلی آموزش کودکان و نوجوانان ، پرداختن به هنر و تشکیل کلاسهای تخصصی هنر است . با توجه به این که کودکان و نوجوانان بیشترین ساعات روز خود را در مدارس می گذرانند، ولی به هنر و آموزش آن توجهی نمی شود و در بعضی از مدارس بسیار اتفاق می افتد که زنگ هنر به بازی یا وقت گذرانی بی هدف سپری می شود. در حقیقت کلاسهای هنری مدارس ، هیچ انگیزه و ذهنیتی را در دانش آموز ایجاد نمی کند. به این ترتیب پرداختن تخصصی به کلاسهای هنر و آموزش معلمان در این زمینه ، باعث علاقه مندترشدن دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای هنری آنان در زمینه های مختلف می شود. همان طور که درس ریاضیات یا علوم یا سایر شاخه ها، نیازمند تدریس یک معلم کاملا متخصص و مجرب است ، درس هنر نیز نیاز به یک معلم هنر متخصص دارد. معلمان هنر باید بتوانند مفاهیم مختلف علمی را با استفاده از مفاهیم هنری برای دانش آموزان توضیح دهند. به این ترتیب درک سایر موضوعات علمی - آموزشی نیز برای دانش آموزان آسان تر خواهد بود. برای مثال ، یک معلم نقاشی خوب با تفهیم درست اشکال هندسی و طریقه درست رنگ کردن اشکال مختلف ، باعث می شود که دانش آموز مفاهیم درس ریاضیات را بهتر و سریع تر درک کند. از سوی دیگر، هنر نقاشی زبان بیان احساسات و عواطف و افکار درونی انسانهاست و معلم با کمی دقت در نقاشی های دانش آموزان ، می تواند به روحیات و طرز فکر آنان پی ببرد. بنا به اعتقاد کارشناسان آموزشی ، معلم هنر با برقراری ارتباط نزدیک با سایر معلمان می تواند آنان را از علل ضعفهای دانش آموزان در زمینه های مختلف درسی آگاه کند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دانش آموزان نیز کمک کند. به طوری که در کلاس هنر فضایی شاد و صمیمانه ایجاد کند تا همراه آموزش دقیق دانش آموز، بتواند کمی از مشکلات روزمره خود فاصله بگیرد و با طیب خاطر به امور درسی خود بپردازد. آموزش صحیح هنر به دانش آموزان کمک می کند تا مسائل اطراف و جامعه را بهتر درک کنند. کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند ساعت زنگ هنر در مدارس نباید جزو آخرین ساعات درسی باشد که دانش آموز بی حوصله و خسته است . در ضمن باید ساعات زنگ هنر افزایش یابد؛ زیرا آمار نشان داده است که ایجاد کلاسهای هنری مطابق با روحیه و سلیقه و شرایط اقلیمی هر منطقه و کشوری است تا باعث آرامش فکری و روحی دانش آموزان شود. یک معلم نقاشی معتقد است آموزش صحیح نقاشی باعث افزایش قدرت تخیل دانش آموزان می شود و تقویت تخیل خود بستری مناسب برای اختراعات و اکتشافات آینده است . شرکت در کلاس های هنری باعث تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان و تشویق کارهای گروهی می شود. آنها می آموزند که چطور کاری را که مورد علاقه شان است ، انجام دهند و از آن لذت ببرند. بسیاری از مدارس از کمبود معلم هنر رنج می برند و معمولا یک معلم در کنار سایر دروس ، آموزش هنر را نیز به عهده دارد. موسیقی ، شعر، تئاتر، صنایع دستی و هنرهای تجسمی ، عکاسی و نقاشی و خطاطی گرایش هایی هستند که اگر از همان دوران ابتدای تحصیل مورد توجه قرار گیرد، در آینده باعث موفقیت عده ای از دانش آموزان در این زمینه ها می شود؛ به شرط این که استعدادهای آنان بموقع شناخته شود و پرورش یابد. هنر راهی است که انسانها می توانند از طریق آن شادیها، ترسها، کنجکاوی ها، امیدها و ناامیدی های خود را بیان کنند. بسیاری از دانش آموزان بخصوص در کشورهای آسیایی به خاطر بافت جغرافیای منطقه ، علاقه زیادی به یادگیری صنایع دستی از قبیل سفالگری ، فرشبافی ، نقاشی و خطاطی دارند. صنایع دستی بنا به اعتقاد دانش آموزان ، باعث ایجاد اعتماد به نفس و ابتکار و خلاقیت در آنان می شود و بهینه سازی این هنر و توجه به آن در کلاسهای هنری ، باعث ترغیب بیشتر دانش آموزان به این رشته های اقلیمی می شود. وزارت آموزش و پرورش هر کشوری موظف است معلمانی در بخش هنر تربیت کند تا بتوانند با مهارت های خاص خود، درس هنر را هر چه مفیدتر تدریس کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها