پرویز فتاح وزیر نیرو گفت: اگر 1000 مگاوات برق نیروگاه هسته ای بوشهر امسال وارد مدار شده بود، مشکل خاموشی در کشور نداشتیم.فتاح با تاکید بر استفاده مردم از لامپ های کم مصرف گفت: امسال 100 میلیارد تومان اعتبار برای استفاده از لامپ های کم مصرف در نظر گرفته شده است؛ این در حالیست که سال گذشته این رقم 4 میلیارد تومان بود.
کد خبر: ۱۸۴۶۵۵

به گزارش واحد مرکزی خبر ، فتاح در برنامه تلویزیونی نگاه یک در پاسخ به اینکه آیا به روسیه برای تحویل نیروگاه هسته ای بوشهر فشار آورده اید؟ ، افزود : وزارت نیرو مسئولیت مستقیمی برای این کار ندارد اما چون عضو هیئت دولت هستم، می دانم با تلاش سازمان انرژی اتمی، روسیه به جد مشغول کار است.

وی گفت: اما روس ها با همه وعده های داده شده، نیروگاه هسته ای بوشهر را برای امسال تحویل ندادند که امیدواریم امسال این کار انجام شود و از وابستگی سوخت فسیلی رها شویم.

وزیر نیرو با بیان اینکه کمبود برق امسال را می توان با همت ملی جبران کرد، گفت: خشکسالی امسال و متعاقب آن کمبود برق تهدیدیست که می توان با افزایش ظرفیت تولید و نیز آموزش فرهنگ صحیح مصرف ، آن را به فرصت تبدیل کرد.

وزیر نیرو با تکرار و تاکید 10 درصد صرفه جویی در مصرف آب و برق برای گذر از خشکسالی افزود: در روزهای گذشته مصرف آب و برق کمتر شد و در سه روز برگزاری کنکور نیز خاموشی نداشتیم.

وزارت نیرو به مساجد، مدارس و دیگر سازمان ها و ارگان های دولتی و نیمه دولتی، لامپ کم مصرف را با 100 درصد یارانه و برای مردم نیز از طریق قبوض برق به صورت یارانه ای عرضه می کند.

وی گفت: به منظور روشنایی بخشی، تمامی چهارراه های شهر تهران با کمک شهرداری ظرف 45 روز آینده به سیستم یو پی اس (UPS) مجهز خواهند شد.

وزیر نیرو از تلاش سازمان صدا و سیما برای ترویج فرهنگ صرفه جویی در کشور قدردانی کرد.

فتاح در بخش دیگری از سخنانش گفت: رئیس جمهور شخصا دستور داده است برای صرفه جویی در مصرف برق در جلسات هیئت دولت هیچ گونه لامپی روشن نشود.

وی افزود: به دستور رئیس جمهور در 3 جلسه گذشته هیئت دولت که جزو مهمترین جلسات مسئولان کشور محسوب می شود، هیچ گونه لامپ برقی روشن نشده است که امیدواریم این الگوی خوبی برای رعایت مصرف برق در کشور باشد.

وی در پاسخ به اینکه پرمصرف ترین و کم مصرف ترین دستگاه دولتی در روزهای گذشته کدام دستگاه بوده است؟ گفت: این هفته قرار است با کمک رسانه ملی به سراغ دستگاه های دولتی برویم و گزارش تهیه کنیم، بنابراین بعد از آن می توان به سئوال شما پاسخ داد.

فتاح در پاسخ به اینکه چرا جدول خاموشی ها به درستی اعمال نمی شود؟ ، افزود: جدول خاموشی ها به صورت هفتگی و احتمالی است ؛ خاموشی برق بستگی به شرایط تولید و مصرف برق در هر منطقه دارد.

در هفته گذشته فقط 50 درصد جدول خاموشی ها اعمال شد که علت عمده آن، رعایت الگوی مصرف در کشور بود.

وزیر نیرو درباره طرح تعطیلی اصناف در زمان اوج مصرف برق (ساعات 19تا 23) با بیان اینکه برای صرفه جویی در مصرف آب و برق دولت ابتدا از خود شروع کرده است، تصریح کرد: طرح تعطیلی اصناف را به وزارت کشور و استانداریها واگذار کرده ایم که این موضوع در برخی استان ها در حال اجرا است.

فتاح گفت: 5 تا 6 درصد اضافه مصرف برق در کشور مربوط به فعالیت اصناف در زمان اوج مصرف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها